asgaroladi2

تورکمن نیوز - اقتصادی، ریحانه السادات سجادی: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه اگر درهای غرب به سوی ایران باز شود رابطه ایران با چین بین 20 تا 30 سال تنظیم شده و تغییری در آن ایجاد نمی شود، گفت: در برنامه ششم توسعه باید روابط ایران با چین به 70 اسدالله عسگراولادی میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، اسدالله عسگراولادی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر در خصوص آینده روابط اقتصادی ایران و چین بعد از برجام و برداشته شدن تحریم ها و حضور کشورهای اروپایی و آمریکایی، اظهار داشت: روابط ایران و چین تحت تأثیر برداشته شدن تحریم ها و یا حضور کشورهای مختلف در ایران نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه ایران برای روابط با چین برنامه ریزی بلندمدتی داشته و ارتباطی به باز شدن درهای اروپا ندارد، افزود: حتی اگر درهای غرب به سوی ایران باز شود رابطه ایران با چین بین 20 تا 30 سال تنظیم شده و تغییری در آن ایجاد نمی شود.

 

چینی‌ها به دنبال محکم کردن جای پایشان هستند
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: چینی ها درصدد هستند با حضور هیأت های جدید و سرمایه گذاری های مشترک، جای پای خود را محکم تر از گذشته کنند.

وی با تأکید بر اینکه ایران در خاورمیانه شریک اول چین است، تصریح کرد: خود چینی ها نیز در منطقه برای ایران نقش مهمی را دارند.

عسگراولادی با اشاره به اینکه روابط ایران با چین در مرز 43 میلیارد دلار در سال است، یادآور شد: البته این رقم پیش از این 50 میلیارد دلار بود که با کاهش قیمت نفت، این میزان تنزل کرد و در صورتی که قیمت نفت افزایش یابد روابط اقتصادی ایران و چین نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به برنامه 50 ساله ایران با چین، گفت: در برنامه ششم توسعه باید روابط ایران با چین به 70 میلیارد دلار افزایش یابد.

 

رابطه ایران با غرب هنوز نامشخص است
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه روابط ایران با چین هیچ ارتباطی با روابط کشور  با غرب نخواهد داشت، بیان داشت: رابطه ایران با غرب هنوز نامشخص است و با وجودی که آمد و رفت هیأت های تجاری اروپایی به کشور زیاد شده، هنوز هیچ اقدامی در این مناسبات صورت نگرفته است.

وی با پیش بینی اینکه تا اردیبهشت سال آینده برداشتن تحریم ها عملی نخواهد شد، تأکید کرد: غرب تا این لحظه هیچ اقدامی را برای برداشتن تحریم ها صورت نداده و اگر در بهمن و اسفند ماه شرایط فراهم شود می توانیم شاهد اثرات آن برای برداشتن تحریم ها باشیم.

عسگراولادی با بیان اینکه چین در تمام بازارهای دنیا همچون ایران حضور فعال دارد، افزود: در حال حاضر اصرار ما به چینی ها این است که به جای فروختن کالاهای ایران، با کشورمان سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

وی در خصوص فاینانس با کشور چین، گفت: در حال حاضر چین، فاینانس های در پروژه های راهسازی، بندرسازی، ذوب، نیروگاه، مترو، قطار  و... در ایران دارد.

 

چین بهترین شریک اقتصادی ایران طی 10 سال گذشته
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته چین بهترین شریک اقتصادی برای ایران بوده است، تأکید کرد: احتمال پایین آمدن روابط ایران با چین به دلیل روابط کشورمان با غرب اصلاً وجود ندارد و این روابط با نگاه درازمدت در حال افزایش است.

وی در خصوص انتقاداتی مبنی بر اینکه ایران بازار فروشی برای محصولات چین است، گفت: خواه ناخواه بازار ما تحت تأثیر این روابط قرار گرفته اما مقصر اصلی، سیاست گذاری های کشور در عدم حمایت از کارخانجات و تولیدات داخل است.

عسگراولادی تأکید کرد: با حمایت از تولیدات داخل و کاهش قیمت محصولات تولیدی، خود به خود چینی ها را از بازار ایران بیرون خواهیم کرد، اما زمانی که کارگاه های تولیدی داخل نمی توانند محصولات کیفی ارزان تولید کنند، کشورهای دیگر گوی رقابت را از تولیدات ایران می گیرند.

 

نساجی زیر سلطه کشور ترکیه
وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم حمایت از نساجی کشور، این صنعت نیز دچار مشکل شده است، افزود: در حال حاضر نساجی ایران زیر سلطه ارزان فروشی ترکیه قرار گرفته و واحدهای داخل در حال ضرر هستند که مقصر این اتفاقات، دولت است که نسبت به تولید داخل کم توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران در خصوص افق اقتصادی ایران در پساتحریم ها، گفت: شرایط به طور قطع بهتر از این خواهد شد و کشور ایران روابط اقتصادی خود را با اروپا و آمریکا از سر گرفته و شاهد فاینانس هایی از کشورهای اروپایی خواهیم بود.

وی با اشاره به بهبود روابط بانکی ایران در پساتحریم ها، گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی نفت ایران را خریداری نمی کنند، که با رفع تحریم ها این مضیقه دولت بابت فروش نفت مرتفع خواهد شد.

 

دیوار بی اعتمادی ایران به غرب باید بشکند
عسگراولادی با تأکید بر اینکه باید دیوار بی اعتمادی که غرب برای ایران ساخته، شکسته شود، تصریح کرد: غرب باید حسن نیت خود را با رفع تحریم ها نشان دهد، اما تا این لحظه هیچ کار کاربردی نکرده است.

وی به سفر هیأت انگلیسی به ایران اشاره کرد و گفت: باید دید هدف این سفرها به ایران چیست و به اعتقاد بنده با وعده و وعید، کاری از پیش نخواهیم برد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان داشت: متأسفانه در حال حاضر کشور انگلیس در فرودگاه لندن به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران بنزین نمی دهد و این ارتباطی به تحریم آمریکا ندارد، بنابراین دولت انگلستان باید در این سفر، حسن نیت خود را به ایران نشان دهد./انتخاب خبر

http://www.turkmensnews.com/

 

مطالب مرتبط:

تاکید رئیس هیات سوارکاری بندرترکمن برتوسعه باشگاه‌ها و برگزا

به بهانه سالگرد تشییع 175 شهید/شهدای غواص در کدام منطقه عملی

در بخش بهاران مراسم افتتاح متمرکز پروژه‌های عمرانی، اقتصادی

چالشی دیگر برای امامی/ مخالفت بانام اترک برای راه‌آهن بین‌ال

حضور یک بازیکن از پایتخت والیبال ایران در تيم ملي

23 میلیارد و 600 میلیون تومان، سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورز

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram