Hamidi01تورکمن نیوز- اقتصادی: معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس گفت: کشت شالی مخصوص مناطق پر باران جهان است که با استفاده از آبهای فراوان سطحی انجام می شود اما در استان ما که استانی کم آب و نیمه خشک است کشت شالی اقدامی است اشتباه.

   

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز؛ فرماندار ویژه گنبد کاووس افزود : کشت شالی در 80 درصد مزارع گلستان با استفاده از آب چاه ها انجام می شود و این کار از دیدگاه کارشناسان با توجه به خشکسالی های مکرر نوعی کویر سازی است.مهندس حمیدی افزود: بر اساس محاسبه کارشناسان برای تولید هر کیلو برنج حدود 8 هزار لیتر یعنی 400 گالن 20لیتری آب لازم است و با توجه به استاندارد مصرف آب شرب و بهداشتی یک نفر در شبانه روز که 150 لیتر است تولید یک کیلو برنج معادل آب مصرفی 53 نفر در شبانه روز است.
فرماندار ویژه افزود: نیاز آبی هر هکتار شالی نزدیک به 20 میلیون لیتر آب برابر با آب شرب و بهداشتی بیش از 130 هزار نفر در شبانه روز است و اگر قیمت هر بطری آب بسته بندی شده 5/1 لیتری را 800 تومان حساب کنیم بیش از 11 میلیارد تومان فقط هزینه آب کشت یک هکتار شالی است.
وی افزود: بطور متوسط از هر هکتار شالی 4 تن شلتوک و 60 درصد آن حدود 5/2 تن برنج بدست می آید که تقریبا فقط هزینه آب برابر با ارزش برنج تولیدی است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبد کاووس گفت: باید موضوع کمبود آب را جدی بگیریم و همه سعی کنیم در مصرف آن صرفه جویی کنیم.
وی در ادامه از کشاورزان زحمتکش شهرستان خواست از کشت شالی با آب زیر زمینی خودداری نمایند تا مورد دعای خیر نسل آینده قرار گیریم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری گنبد

http://www.turkmensnews.com

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گلستان را بشناسید؛ نقش رنگ‌ها برلباس اقوام گلستان+

سفر وزیر ارتباطات به استان گلستان همزمان با عید سعید فطر + ب

وزش باد شدید با سرعت ۷۴ کیلومتر بر ساعت در گلستان

قزاقستان علاقه‌مند به گسترش روابط با گلستان است

تمدید رای‌گیری انتخابات در ۳ حوزه انتخابیه گلستان تا ساعت ۲۱

آغاز بررسی استعلام داوطلبان انتخابات توسط دادگستری گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram