Sag Velgardاخبار گنبدکاووس- تورکمن نیوز: جمعی از شهروندان گنبدکاووس در شرق استان گلستان با ابراز نگرانی از افزایش شمار سگ های ولگرد درمعابر شهری، این معضل را از عوامل ایجاد تشویش و نگرانی، بویژه در کودکان توصیف کرده و خواستار جمع آوری یا اتلاف این حیوانات از محیط زندگی خود شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، این عده از شهروندان گنبدی، وجود بی‌شمار سگ‌های ولگرد و بعضا حرکت گله ای آنان درمعابر شهری را نگران کننده و تهدیدی بر سلامت جامعه دانسته و برلزوم برنامه ریزی متولیان برای جمع آوری یا اتلاف این سگ ها تاکید کردند.
اگرچه در گذشته و چه بسا در حال حاضر، سگ مظهر وفا به صاحب و پاسبان خوبی برای حفاظت از خانه و یا حیوانات اهلی آن هم درمناطق روستایی و عشایری به شمار می رود اما وجود این حیوان در مناطق شهری نه تنها آرامش بخش نیست بلکه به سوهان روح بسیاری از شهروندان نیز تبدیل شده است.
نداشتن آرامش روحی و روانی از یک طرف و نگرانی و استرس نسبت به گزش احتمالی این حیوان که اگر مشکوک به بیماری هاری نیز باشد، خطر حضور آنها را دوچندان می کند و این مسئله ای است که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.
اجرای طرح اتلاف سگ های ولگرد در مناطق شهری و روستایی اگرچه درسال های گذشته تاحدود زیادی از نگرانی و اضطراب شهروندان کاسته بود اما در یکی دو سال اخیر باتوقف این طرح به خاطر دل نگرانی طرفداران حقوق حیوانات، اکنون با افزایش بی رویه شمار این حیوان و گزش های آن، ترس و نگرانی مضاعفی را برای شهروندان به ارمغان آورده است.
یک شهروند گنبدی دراین خصوص گفت: وجود سگ های ولگرد در خیابان ها سبب شده تا اعضای خانواده بویژه فرزندان برای انجام امور خارج از منزل بویژه هنگام رفتن به مدرسه، ترس و استرس داشته باشند.
رضا مرادزاده که ساکن محله موسوم به شهرک بخارائیان است، افزود: دراین محله به دلیل وجود اراضی کشاورزی و زمین های خالی اطراف و داخل شهرک، متاسفانه آمار سگ های ولگرد بالا است.
وی بابیان اینکه وجود این سگ ها سبب شده که خانواده ها بالاخص زنان و بچه ها همواره با ترس و استرس به بیرون از منزل بروند، گفت: با اینکه اهالی شهرک بارها موضوع سگ های ولگرد را به متولیان شهرداری و مرکز بهداشت گزارش دادند اما آنان می گویند، اجازه اتلاف سگ های ولگرد را ندارند.
مرادزاده اضافه کرد: سوال من و دیگر اهالی از مسئولان این است، اگر سگی انسانی را گاز بگیرد و آن سگ آلوده به بیماری هاری باشد و برای فرد اتفاقی بیفتد، چه کسی جوابگو خواهد بود؟
شهروند دیگری نیز با انتقاد از افزایش شمار سگ های ولگرد در سطح معابر گنبدکاووس، گفت: وجود این سگ ها که آزادانه درسطح شهر تردد می کنند، یک تهدید جدی بر سلامت و نیز برهم زننده آرامش روحی شهروندان است.
عبدالله سخاوی که از اهالی بلوار سینا می باشد، افزود: جمع آوری یا اتلاف سگ های ولگرد باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد و نبایستی از پیامدهای منفی تردد سگ های ولگرد از جمله انتقال آلودگی ها، بیماری ها و گزش انسان ها غافل بود.
چند هفته پیش معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس در نشست هماهنگی پیشگیری از بروز بیماری هاری، نسبت به افزایش سگ های ولگرد و اینکه وجود این سگ ها تهدیدی بر سلامت عمومی شهروندان است، هشدار داده بود.
فرهاد شیبک دراین نشست گفته بود، براساس دستور العمل های موجود، زنده گیری، عقیم سازی و نگهداری سگ های ولگرد باید مورد اجرا گذاشته شود ولی فقدان زیرساخت های لازم در شهرستان برای انجام این اقدامات، باعث بروز مشکل شده است.
به اعتقاد وی، اجرای دستورالمعل زنده گیری و نگهداری سگ های موجود در شرایط فعلی در این شهرستان امکان پذیر نیست.
افزایش شمار سگ های ولگرد، آمار گزش انسان توسط این حیوانات را نیز افزایش داده که به گفته سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس، از ابتدای سال جاری تاکنون درمجموع 1250 گزش انسان توسط سگ گزارش شده که یک هزار گزش در مناطق روستایی و 250 گزش در مناطق شهری این شهرستان بوده است.
دکتر فرهاد بدیعی، بیماری هاری را از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و سگ ذکر کرد و افزود: راهبرد پیشگیری تنها راه نجات این بیماری خطرناک است که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
وی گفت: متاسفانه با توقف برنامه اتلاف سگ های ولگرد از یک سال قبل تاکنون، آمار سگ های ولگرد درسطح این شهرستان به حدود چهار هزار قلاده رسیده که تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه محسوب می شود.
همچنین رئیس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس معتقد است، انتقال بیماری هاری از سگ ها به دام های اهلی منتقل می شود که تنها در شش ماهه نخست امسال 12 مورد مثبت از این بیماری در دام های اهلی مشاهده شده است.
دکتر نادر گوگلانی با اذعان به افزایش بیش از حد سگ های ولگرد بویژه درمناطق روستایی گنبدکاووس، گفت: در برخی از روستاها، سگ های ولگرد به صورت گله ای در مراتع و حاشیه روستاها مشاهده می شوند.
وی افزود: دامپزشکی برای مقابله با بیماری هاری در شش ماهه نخست امسال، حدود پنج هزار قلاده سگ را واکسن زده است.
معاون شهردار گنبدکاووس نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای نگهداری سگ های ولگرد، شهرداری یک قطعه زمین به مساحت دو هزار متر مربع واقع در جاده موسوم به آلمان، پیش بینی کرده تا پس از مصوبه شورای اسلامی شهر به یکی از تشکل های مردم نهاد که برای نگهداری از سگ های ولگرد اعلام آمادگی کرده، واگذار شود.
هوشنگ ابراهیم بیگی افزود: براساس دستوالعمل های جدید، جمع آوری و نگهداری از سگ های ولگرد براساس قانون بر عهده شهرداری است که شهرداری با همکاری برخی تشکل های مردم نهاد نسبت به این کار اقدام خواهد کرد.
با این حال، جمع آوری یا اتلاف سگ های ولگرد که با اذعان مسئولان، تهدیدی بر سلامت عمومی شهروندان است، به هر شیوه ای، خواسته شهروندان گنبدکاووس از متولیان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است./ایرنا

با کانال تلگرامی ورزشی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

سارقان خودرو در گنبدکاووس دستگیر شدند

اهدای موتور سیکلت توسط خیر گنبدی به جمعیت هلال احمر گنبدکاوو

مجلس آماده تعامل برای تسهیل شرایط افزایش بازدهی فرودگاه‌های

نوسازی 1700 واحد مسکونی بافت فرسوده گرگان و گنبدکاووس

حمیدی: علت تعطیلی کورس بهاره اسبدوانی در گنبدکاووس اعتراض چا

خلع ید متصرفان از 513 هکتار اراضی ملی گنبدکاووس انجام شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram