raha sazi mahi ghermez 01تورکمن نیوز- اخبار گرگان: برنامه رهاسازی ماهی‌های قرمز سفره هفت سین با همکاری انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان و گروه مجازی گرگاندوستان و با هدف حمایت از حیوانات در گرگان برگزار شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، مسعود شکیبا، دامپزشک گلستانی و فعال محیط زیست در ابتدای این مراسم که شامگاه یکشنبه در باغ والاگل برگزار شد، گفت: هدف اصلی ما در این مراسم صرفاً رها سازی ماهی نیست، بلکه سعی و تلاش ما این است که به تدریج شرایط بهتری برای زندگی حیوانات پیرامون ما فراهم شود.

شکیبا با بیان اینکه در کشورهایی که حیوانات زندگی آرام‌تر و بیخطرتری دارند انسان‌ها نیز زندگی آرام‌تری را سپری می‌کنند، افزود: ما می‌خواهیم آسوده‌تر زندگی کنیم، با هم مهربان‌تر باشیم و یکی از دریچه‌هایی که برای عملی کردن این کار پیدا کردیم با ارزش شمردن شرایط و جایگاه حیوانات است چرا که وقتی حیوانات شرایط بهتری داشته باشند قاعدتاً انسان‌ها نیز شرایط بهتری دارند.

در ادامه مهسا میرحسینی، دکترای محیط زیست با اشاره به فرهنگِ ارزش گذاشتن به زندگی گفت: ما اشرف مخلوقات هستیم، نه فقط به خاطر داشتن مغز بلکه به دلیل درک و شعور کافی در برخورد با مسائل پیرامون خود.

سالانه پنج میلیون ماهی قرمز می‌میرند

میرحسینی که معتقد است به دلیل سختی، ما نمی‌توانیم فرهنگ گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را از ایرانیان بگیریم، اظهار کرد: سالانه حدود پنج میلیون ماهی قرمز بعد از عید نوروز می‌میرند و این یعنی پنج میلیون بار احساس رنج و پنج میلیون بار احساس مردن.

 

raha sazi mahi ghermez 02

 

این فعال حمایت از حقوق حیوانات به نکات بهداشتی ماهی قرمز و نگه داری آن در منزل اشاره کرد و گفت: ماهی قرمزی که برای سفره هفت سین تهیه می‌شود در یک سری از بیماری‌های عفونی با انسان مشترک است؛ یکی از این عفونت‌ها ناقل بیماری وبا است و حتی برخی از این عفونت‌ها اگر وارد بدن انسان شود باعث بروز بیماری‌های گوارشی و روده‌ای و یا بروز زخم‌های پوستی و یا جلدی می‌شوند.

میرحسینی در ادامه به رها سازی ماهی‌های قرمز در رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این که برخی افراد این ماهی‌ها را در رودخانه‌ها رهاسازی می‌کنند کار بسیار اشتباهی است چرا که این ماهی‌ها بومی این منطقه نیستند و اکثراً بومی سیبری هستند و با ورود به رودخانه‌ها عمر آن‌ها کوتاه می‌شود در حالی که این ماهی‌ها عمر طولانی دارند.

وی در ادامه افزود: اگر این ماهی‌ها وارد رودخانه‌ای شوند حداقل آسیبی که به آن رودخانه وارد می‌کنند آسیب رساندن به جانوران کف زی رودخانه‌هاست و چنانچه این ماهی‌های قرمز توسط سایر ماهی‌ها خورده شوند بیماری آن‌ها وارد بدن سایر ماهی‌ها و از این طریق وارد بدن انسان می‌شود.

در این مراسم برخی افراد کاغذهایی با عکس یک خانه و سگ در دست داشتند. مسعود شکیبا در معرفی این افراد گفت: افرادی که این عکس‌ها را به دست دارند افرادی هستند که پناهگاه نجات گرگان را اداره می‌کنند و سگ‌های آسیب دیده در کوچه و خیابان را جمع آوری و از آن‌ها را نگه داری می‌کنند.

در ادامه از آرم جدید حیات وحش که به دلیل شرایط اضطراری و نامطلوب حیات وحش به رنگ قرمز طراحی شده بود، رونمایی شد. تعدادی از خانواده‌ها که ماهی‌های سفره هفت سین خود را با خود به همراه آورده بودند این ماهی‌ها را در حوضچه باغ والاگل رها کردند.

برخی از خانواده‌های شرکت کننده در این مراسم معتقدند جا انداختن فرهنگ نخریدن ماهی قرمز در بین مردم کار سختی است چرا که خیلی از خانواده‌ها به اصرار کودکانشان و دلخوشی آنان این کار را می‌کنند و باید از سوی مسئولان و رسانه‌ها تلاش شود فرهنگ رهاسازی این ماهی‌ها در حوضچه‌های مناسب در میان مردم جا بیفتند.

منبع: خبرگزاری مهر

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

برای عضویت کلیک کنید

مطالب مرتبط:

چهره‌های قدیم و جدید انتخاباتی بندرترکمن رو در روی هم قرار گ

ضرورت تغییر ساختار اقتصادی صنعت خودروسازی ایران در پساتحریم

برگزاری جشنواره استعدادیابی وزنه‌برداری کشور در گلستان

275 میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات فرش ایرانی در سال‌جاری

استقبال پرتعداد متقاضیان استخدامی نیروی دریایی ارتش در گلستا

۴۲ قبضه اسحله شکاری غیرمجاز در آزادشهر کشف شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram