13941223000001 PhotoAتورکمن نیوز - اخبار استانی: در جمع بچه‎ها صدای مهیبی ناگهان بلند می‎شود، پس از این اتفاق تلخ، ناله نوجوانی 10 ساله که بر اثر انفجار ترقه در دستانش، روی زمین افتاده خبر از فاجعه‎ای تلخ می‎دهد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، متاسفانه این تصویر ناخوش‎آیند و غم‎انگیز در این روزهای پایانی سال بارها اتفاق افتاده و بارها بسیاری از گروه‎های سنی به ویژه کودکان و نوجوانان را طعمه خود می‎سازد.

آخر سال که می‎شود، باز هم نگرانی بابت ماجراجویی برخی از افراد در قالب چهارشنبه‌سوری و حوادثی که بابت این اتفاقات روی می‎دهد، خانواده‎های گلستانی را نگران می‎کند.

هر چند تمهیداتی برای پیشگیری از اقدامات خطرآفرین در استان توسط دستگاه‎های متولی و انتظامی انجام می‎گیرد اما امسال زودتر از سال‎های گذشته صدای انفجار ترقه و غیره بلند شده و آسایش شهروندان گلستانی را سلب کرده است.

هر چند با توجه به اطلاع‎رسانی چند‎ساله از سوی رسانه‎‎ها و به ویژه پخش اتفاقات ناخوشایند خانواده‎ها به خطرات وسایل انفجارزا آگاهی یافته‎اند اما هیجان و جذابیت‎ کاذب این وسایل پرخطر همچنان گروه‎های سنی نوجوان را به سمت خود می‎کشاند تا با خرید این اقلام پر سروصدا و پرخطر به اصطلاح تخلیه هیجان کنند.

 

*ابراز نگرانی امام جمعه گرگان نسبت به استفاده از مواد منفجره در ایام پایان سال

این موضوع آنقدر مهم است که حتی امام جمعه موقت گرگان را نیز به واکنش وادار کرد و در خطبه‎های نماز جمعه گرگان گفت: استفاده از مواد محترقه و منفجره در مراسم چهارشنبه آخر سال پسندیده نیست و باعث سلب آسایش مردم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‎الاسلام محمدقاسم لیوانی در خطبه‎های نماز جمعه اشاره به نزدیک شدن به ایام پایان سال و آغاز سال جدید و در پیش‎رو بودن چهارشنبه آخر سال، تاکید کرد: متاسفانه در این روز برخی از جوانان و نوجوانان و حتی در برخی از موارد بزرگسالان با استفاده از مواد منفجره که صداهای بسیار مهیبی دارد، باعث سلب آسایش مردم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد این مواد منفجره نه تنها برای افراد استفاده کننده خطرناک است، حتی در برخی موارد باعث ایجاد خسارت و مشکل برای دیگران به‌ویژه بانوان باردار، افراد دارای بیماری قلبی و زنان و کودکان می‎شود و امری بسیار خطرناک و ناپسند است.

چهارشنبه‌سوری واقعیت پیش‌روی چشم ماست، برنامه‌ای که جدا از تاریخ آن توسط بسیاری از هم‌وطنان در قالب آتش‌افروزی و پریدن از آتش برگزار می‌شود، اما طی چندین سال است که مواد انفجاززا به این سنت دیرپا اضافه شده و رنگ و روی خونینی به این برنامه آخر سال داده است.

ایجاد هیجان توسط مواد انفجاری اولین و مهم‌ترین عامل توجه افراد کوچک‌سال و حتی برخی بزرگسالان به این پدیده ناهنجار است که متاسفانه با ورود بسیاری از مواد انفجاری غیراستاندارد به بازار کشور نه تنها این هیجان را پوشش می‌دهد بلکه اتفاق‌های تلخی را رقم می‌زند که در نزد هیچ عقل سلیمی پذیرفته نیست.

 

*اثرات ناخوشایند مواد محترقه در سلب آسایش شهروندان گرگانی

جدا از خطرات استفاده از وسایل محترقه برای افراد استفاده کننده از این مواد، سلب آسایش شهروندان به ویژه افراد سال‎خورده و بیماران قلبی نیز از جمله اثرات منفی این‎چنین تفریحات ناسالم و خطرناک است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی و توجه والدین به موضوع مخاطره‌‌آمیز برنامه‌های آخر سال در سطح استان گفت: برای کاهش آسیب‌های چهارشنبه‎سوری انتظار می‌رود، والدین ضمن کنترل نامحسوس فرزندان خود سعی کنند که به طرق مختلف در برنامه چهارشنبه سوری فرزندانشان مشارکت کنند تا آنان مرتکب اشتباه نشوند.

علی نذیری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی کاسته و آنان را از خطرات و پیامدهای احتمالی بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.

وی اذعان کرد: متاسفانه بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد محترقه را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به علت تحریک‌پذیری بالای این مواد در برخی مواقع مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بارمی‌آورند که مطمئنا آموزش و نظارت در این موارد حیات‌بخش است.

همچنین رئیس سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت: انتظار می‌رود با تمهیدات به عمل آمده و همکاری خانواده‌ها، امسال هم حادثه‌ای در این عرصه نداشته باشیم و شرایط آرام و بدون اتفاق بدی برای شهروندان گرگانی رقم بخورد.

مهدی قره‎قاشی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس با اشاره به تمهیدات آخر سال جاری به ویژه چهارشنبه‎سوری اضافه کرد: آماده‎باش کامل نیروهای سازمان، فراخوان نیروهای شیفت استراحت، استفاده از گشتی‌های نامحسوس در سطح شهر، استفاده از موتورسواران اطفای حریف در سطح شهر، از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از حوادث احتمالی تمهید شده است.

 

*عملیات مشترک آتش‎نشانی پلیس 110

وی یادآور شد: طی این مدت جلسات متعددی با نیروی انتظامی شهرستان برگزارشده و نیروهای پلیس110 نیز در کنار تیم‎های عملیاتی آتش‎نشانی حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به شرایط بهتر گرگان به نسبت دیگر شهرهای کشور در موضوع چهارشنبه‎سوری ادامه داد: در سال جاری پنج هزار برگ آگهی چاپ و در مدارس و سطح شهر و یک هزار برگ آگهی نیز هم در روستاهای تابع شهرستان گرگان توزیع شده است.

این عضوکارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی مدیریت بحران استان گلستان افزود: اکنون نیز این مجموعه از آمادگی کامل برای ایام چهارشنبه‎سوری برخوردار است و تجهیزات و امکانات خود را به حالت آماده‎باش مستقر کرده است.

قره‎قاشی با تاکید بر توجه به کار فرهنگی برای پیشگیری از خطر‎های پیش‎رو تصریح کرد: تصور می‎کنم تمهیداتی همچون اختصاص یک منطقه خاص برای روز چهارشنبه‎سوری آنچنان در کاهش استفاده از وسایل محترقه در این روزها تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: با حساسیت‎زدایی نسبت به این موضوع بهتر است با قبول چنین واقعیتی، خانواده‎ها فرزندان خود را کنترل کرده و بر استفاده آنان از وسایل خطرآفرین نظارت کرده تا شاهد فاجعه نباشیم.

 

*آمادگی کامل آتش‎نشانی در برنامه‎های پایانی سال

این مسئول خدمات شهری در گرگان با اشاره به خطرهای احتمالی در روزهای پایانی سال توصیه کرد:شهروندان از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش‌زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنند.

قره‎قاشی افزود: تنها در فضای باز اقدام به استفاده از فشفشه و ترقه کنید و از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.

رئیس سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان تصریح کرد: همچنین شهروندان از انداختن قوطی‌های در بسته مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به درون آتشی که منجر به انفجار می‌شود خودداری کنند.

به گفته وی: در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد آتش‎زا همچون نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری شود و از مواد محترقه، منفجره، ترقه و فشفشه دست‎ساز پرهیز شود.

هر چند خوشبختانه طی سال‎های اخیر با توجه به تلاش مناسب رسانه‎ها و توجه خانواده‎ها، گلستان کمتر شاهد حادثه تلخ در ایام پایان سال بوده است اما انتظار می‎رود با توجه به توصیه‎های انجام گرفته امسال نیز گلستانی‎ها ایام پایانی سال را با سلامتی به پایان برسانند.

منبع: خبرگزاری فارس گلستان

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

 

 

مطالب مرتبط:

راه‌های موفقیت در کسب و کار خانگی

پیش‌بینی خرید یک میلیون و 200 هزار تن گندم در گلستان

توزیع 2379 تن مایحتاج ماه رمضان در گلستان

نوجوانان دومیدانی کار گلستان 2مدال طلا و نقره به ارمغان آورد

نخستین گواهی انطباق محصول دانش بنیان به گلستان رسید

نخستین شهرک گیاهان دارویی کشور در گلستان راه‌اندازی می‌شود‌

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram