Rosta 9 Mاخبار گلستان-تورکمن‌نیوز- گلستان 942 روستای بالای 20 خانوار دارد و طبق اطلاعات آخرین سرشماری در سال 95 جمعیت روستایی استان با کاهش 2 درصدی به 46/8 درصد رسیده است. این آمار نشان میدهد از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری گلستان حدود 800 هزار نفر در روستاها سکونت دارند. روستاهایی که بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان قریب به 60 درصد آن متعلق به بنیاد علوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  برای همین بسیاری از روستاییان با مشکل سند دار کردن خانه های خود مواجهند. بعد از انقلاب اسلامی ایران، خیلی از مردم در زمین‌های روستایی که تحت مالکیت بنیاد علوی بود، خانه‌هایی ساختند. اما این خانه ها هیچ سند مالکیتی ندارند.
از سال گذشته طبق تفاهمنامه بنیاد علوی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار شد مشکل نداشتن مالکیت در تعدادی از این روستاها حل شده و روستاییان در قالب این تفاهمنامه صاحب سند شوند. اما برخلاف ادعاهایی که در این زمینه مطرح شده، آنچه که به روستاییان داده شده نه فقط سند نیست بلکه وکالت نامه ای است که از سوی بنیاد علوی به آنان داده شده تا سیر صدور سند کمی تسهیل شود.
بسیاری از روستاییانی که این وکالت نامه‌ها را دریافت کرده‌اند به گمان اینکه صاحب سند شده اند آن را داخل صندوقچه گذاشته و بر در آن قفل زدند، اما هنوز نمی دانند که باید برای گرفتن سند یک و نیم تا 2 میلیون تومان هزینه کنند.

اولویت با روستاهای مرزی
با اینکه این طرح در سایر استان‌ها نیز به اجرا در آمده، اما به نظر می رسد فقط در گلستان با سازوکار متفاوتی دنبال می شود، زیرا بسیاری از افراد در استان همجوار (مازندران) با همکاری بنیاد علوی با پرداخت حدود 200 تا 300 هزار تومان صاحب سند منزل مسکونی و حتی زمین کشاورزی خود شده اند. براساس این تفاهمنامه امسال روستاهای مرزی در اولویت قرار دارند.
در همین باره « ولی الله رضایی» مدیر بنیاد مسکن گنبدکاووس به همشهری گفت: در این شهرستان کار صدور سند برای روستاهایی که تحت مالکیت بنیاد علوی است از سال گذشته آغاز شده، اما تا به حال هیچ یک از روستاییان به سند نرسیده اند.
وی افزود: برگه ای که به روستاییان تحویل داده شده فقط وکالت نامه است و سند رسمی نیست. درگذشته روستاییان برای گرفتن سند باید وارد دفترخانه ها می شدند و فرایندی طولانی را طی می کردند، اما براساس تفاهمنامه ای که امضا شده برای کاهش هزینه های مردم و همچنین کوتاه تر شدن روند صدور سند، قرار شد تا این کار از طریق بنیاد مسکن انجام شود.
رضایی گفت: کار صدور سند در 12 روستا آغاز شده و بیش از هزار نقشه برای بنیاد علوی فرستاده‌ایم که با گذشت یک سال هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.
به گفته این مسئول، از مجموع 200 روستای شهرستان گنبدکاووس 40 روستا در قالب اصلاحات ارضی است که 18 هزار سند در آنها صادر شده، اما در بقیه روستاها که املاک اوقافی است، مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.

صدور سند فقط برای 3 روستا
«مرتضی صابری»، مدیر بنیاد مسکن مراوه تپه هم با بیان اینکه 95 درصد روستاهای این شهرستان املاکی اوقافی است، به همشهری گفت:با وجود 90 روستای بالای 20 خانوار فقط توانستیم در 3 روستا ورود کنیم که 2 روستا در قالب سایت جابه جایی بود که مشکلی برای سند دار کردن خانه ها وجود نداشت و در روستای قازانقایه هم فقط توانستیم برای نیمی از خانه های روستایی سند صادر کنیم.
به گفته وی از 830 قطعه ای که نقشه برداری شده فقط 315 قطعه سند صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه برگه‌ای که در اختیار برخی از روستاییان قرار گرفته، سند رسمی نیست، گفت: مالکیت تنها از طریق سند تک برگی مشخص می‌شود، برگه ای که در اختیار روستاییان قرار گرفته، فقط یک وکالت نامه رسمی است.

هزینه‌های بالای صدور سند
صابری اظهار کرد: هر روستایی که وکالت نامه را داشته باشد باید یک و نیم تا 2 میلیون تومان برای صدور سند هزینه کند. این هزینه در روستاهای مراوه تپه که مردم به نان شب خود محتاج هستند، بسیار زیاد است.
به گفته وی با اینکه اعلام شده در مراوه تپه برای 2500 منزل مسکونی روستایی سند صادر شده است، اما در جلسه فقط 16 سند به روستاییان داده شد.

حل مشکل سنددار شدن واحدهای روستایی
« محمدعلی حیدری» مدیر بنیاد مسکن شهرستان‌های بندرترکمن و گمیشان هم گفت: به دلیل بنیاد علوی بودن املاک و اراضی شهرستان هیچ گونه سندی از سوی بنیاد مسکن صادر نشده است.
وی نیز به تفاهمنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد علوی اشاره کرد و افزود: طبق این تفاهمنامه قرار بود مشکل سند دار شدن واحدهای مسکونی روستایی حل شود. این دستورالعمل ابلاغ و نقشه برداری آغاز شد اما باپیگیری های مکرر و مکاتبات زیاد، تاکنون هیچ نتیجه ای در برنداشت و هیچ روستایی در این 2 شهرستان به بنیاد ابلاغ نشده است.
این در حالی است که « محمدتقی زمانی نژاد»،مدیرکل بنیاد مسکن استان از روند صدور سند مالکیت در روستاهایی که مالکیت آنها با بنیاد علوی است، ابراز رضایت کرده و گفته است که روند قانونی آن در حال سپری شده است و روستاییان می توانند با حدود 300 هزار تومان برای منزل مسکونی خود سند دریافت کنند. با این حال مدیران شهرستانی از یک تناقض آشکار پرده برداشته اند و روستاییان گلستانی نیز همچنان در رویای سند دار کردن خانه‌ها و اراضی کشاورزی خود هستند.

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: همشهری گرگان / فریده ستایشگر

مطالب مرتبط:

معرفی گیاهان دارویی گلستان در نمایشگاه ملی تهران

پوشش خبری انتخابات گلستان با بیش از 300 خبرنگار

نوبخت: سیل 1440میلیارد ریال به گلستان خسارت وارد کرد

دستگیری سارق حرفه‌ای موبایل در گرگان

نویسنده‌ی نام آشنای گنبدی در بستر بیماری

نگاه اشرافی‌ در دولت سبب فقر مطلق برخی اقشار شده است/بیکاری،

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram