fazel 6oاخبار گلستان-تورکمن‌نیوز-  رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه سن شیوع سرطان بسیار پایین آمده است، گفت: شیوع سرطان متاسفانه در کشور و در استان گلستان کاهش یافته است دو دهه پیش سن شیوع سرطان 50 سال به بالا بود ولی اکنون بین 30 الی 50 سال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  عبدالرضا فاضل در نشست تخصصی که با حضور رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان همچنین معاون وزیر بهداشت و درمان در بیمارستان شهید صیادشیرازی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: غربالگیری بیماران سرطانی یکی از مشکلات عمده در استان و کشور است.

وی با بیان اینکه اطلاعات مردم در زمینه سرطان ضعیف و ترس آنها از سرطان زیاد است، تصریح کرد: باید ترس از سرطان در جامعه شکسته شود رسانه‎ها و پزشکان در این زمینه نقش مهمی دارند، مردم در هر سنی باید غربالگری شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه سن شیوع سرطان بسیار پایین آمده است، گفت: شیوع سرطان متاسفانه در کشور و در استان گلستان کاهش یافته است دو دهه پیش سن شیوع سرطان 50 سال به بالا بود ولی اکنون بین 30 الی 50 سال است.

فاضل با بیان اینکه غربالگری باید در سنین پایین‎تر انجام شود، افزود: در خانم‎ها سرطان پستان از سن 40 سالگی شیوع پیدا می‎کند لذا ماموگرافی و سونوگرافی باید انجام و هر سال تکرار شود شیوع این سرطان خوشبختانه در استان کاهش یافته است که باید یک پروتکل در کشور اجرا کنیم بیمارانی که سابقه بیماری سرطان در آنها مثبت است ی بانوانی که دیر ازدواج می‎کنند، یا دیر بچه‎دار می‎شوند و یا افراد درجه دو و درجه سه فامیلی آنها سرطان پستان دارند این افراد باید غربالگری و ترغیب به آزمایش شوند.

وی هزینه‎های شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی را به صورت آزاد 30 میلیون تومان برآورد کرد و  گفت: گرچه این اقدامات در بیمارستان‎های دولتی نیز انجام می‎شود که با اجرای طرح تحول سلامت سه درصد آن از سوی دولت پرداخت می‎شود و حدود یک میلیون تومان آن از سوی فرد پرداخت می‎شود که این بار اضافی بر دولت تحمیل می‎کند لذا اگر پیشگیری وجود داشته باشد بیمار به آن مرحله از درمان نمی‎رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه پیشگیری از سرطان باید در سنین پایین‎تر انجام شود، ابراز کرد: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی سه مرکز پیشگیری از سرطان مجوز گرفته شده است که از مردادماه راه‎اندازی می‎شودیک مرکز خصوصی پیشگیری از سرطان در خیابان کاپری گرگان است.

فاضل گفت: در مراکز پیشگیری از سرطان اعم از دولتی و خصوصی؛ غربالگری، آزمایش، مشاوره‎هایی در زمینه قلب و عروق و دیابت انجام می‎شود.

وی در خصوص حضور رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان به استان گلستان بیان کرد: پروفسور کریستوفر وایلد به عنوان رئیس مرکز جامع سرطان یارک در حال فعالیت است ایشان به منظور بازدید از بیوبانک سرطان به این استان سفر کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه پروسه کهورت 13 سال پیش در گنبدکاووس کلید خورد، ابراز کرد: این مرکز 60 هزار نفر را زیرپوشش دارد تمام هزینه‎ها در کهورت رایگان است و بزرگترین کهورت خاورمیانه از لحاظ جمعیتی است روزی که تاسیس شد برای سرطان مری و معده بود اما اکنون کار تحقیقاتی بر روی انواع سرطان، قلب و عروق، سکته مغزی و قلبی کار تحقیقاتی انجام می‎شود.

فاضل گفت: تعداد 5 هزار نفر از جمعیت 60 هزار نفر از قرص پلی‎پیل «چند قرص» استفاده می‎کنند بیمارانی که شاخص فشار خون، سکته مغزی و دیابت در آنها زیاد است برای پیشگیری از این قرص‎ها استفاده می‎کنند و پنج سال تحت نظر هستند و مابقی قرص نمی‎خورند این جمعیت را در نهایت مقایسه می‎کنند و مشاهده کردند بالای 40 درصد شاخص مرگ و میر، سکته قلبی، مغزی و دیابت در افرادی که قرص پلی‎پیل استفاده کردند کاهش یافت./فارس

مطالب مرتبط:

حسادت عجیب یک زن به نامزد خواهرش

تلنگر حادثه پلاسکو به گلستان

پیام تبریک دبیر کمیته اقوام و مذاهب گلستان به مناسبت هفته وح

۱۳ سال فاصله ایران تا رهاشدن تولید برق از نفت و گاز

نازجان یاتان یرینگ یاختی بولسین / اکبر پیرا

نگاهی کلی به کاندیدهای احتمالی حوزه آق قلا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram