boye namatbo Agh ghala 01تورکمن نیوز- اخبار آق‌قلا: طی سالیان اخیر انتشار مداوم و طولانی بو های بسیار مشتمز کننده از طرف کارخانه های مود مرغی مستقر در اطراف شهرستان آق قلا موجب آلودگی شدید هوای شهر و همچنین بسیاری از روستاهای اطرف شده و گلایه ها و اعتراضات شدید و به حق مردم منطقه را در پی داشته است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز،  چند سالی است که مردم شهر آق قلا از بوی نامطبوع واحدهای تولید کود آلی رنج می برنند .

پیگیری های فراوان مردمی نیز تاکنون نتیجه نداده است و هر اقدامی که در این زمینه صورت پذیرفته به صورت مقطعی بوده و این مشکل به طور کامل مرتفع نگردیده است. حاجی گلدی کر فرماندار سابق آق قلا و دلیجه بخشدار سابق مرکزی با بازدید های شبانه و سرزده از محل انتشار بو مکاتبات فراوانی جهت حل مشکل کارخانه های فوق انجام دادند ، ولی دوباره پس از مدتی شاهد فعالیت این مراکز و انتشار این بو در منطقه آق قلا هستیم . معضلی که سلامتی مردم را تهدید می کند.

به طور خلاصه می توان گفت علت انتشار بوی نامطبوع به وجود مرغداری ها و کارخانجات فراوری کود مرغ در نزدیکی شهر آق قلا می باشند. از عوامل اصلی انتشار این بو فعالیت چند واحد کارخانه فراوری کود مرغ در جاده سقر تپه که در حوزه جغرافیایی گمیشان واقع می باشد.

در حدود یک سال پیش، الیاس هیوه چی فرماندار شهرستان آق قلا در پی انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر طی گفتگوی تلفنی با مدیرکل محیط زیست استان و فرماندار شهرستان گمیشان خواستار رفع این مشکل گردید.

ماحصل این گفتگوی تلفنی تشکیل گروهی از نمایندگان محیط زیست شهرستان های گرگان و گمیشان ، شبکه بهداشت شهرستان های آق قلا و گمیشان از کارخانه های مشکوک به انتشار بوهای نامطبوع بود تا بلافاصله گزارشات خود را اعلام نمایند.

البته برخی از این کارخانجات همکاری خوبی داشته و درصدد نصب دستگاه های تصفیه و ... بر آمدند.

اما با وجود همه این پیگیری ها هنوز هم این کارخانجات در حال فعالیت و تولید بوی نامطبوع برای شهروندان آق قلا هستند و امکان بروز بیماری های تنفسی را برای آنان را هرپه بیشتر تقویت میکنند.

روز گذشته نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران با ابتکار ، ریس محیط زیست کشور در محل اتاق ایران برگزار شد.این نشست با حضور رئیس اتاق ایران دکتر محسن جلال پور و اعضای هیئت ریسه و باحضور خانم ابتکار شروع به کار کرد

در این نشست حاج خلیل ماهری عضو شورای شهر و عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در گلستان ایران به همراه حاج محمد زاودی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران حضور داشتند.

در حاشیه این نشست فرصت برای پیگیری این مشکل از ابتکار، ریس محیط زیست کشور مهیا گردید.

در این خصوص نامه ای از طرف اعضای شورای شهر و شهردار آق قلا به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توسط حاج خلیل ماهری تقدیم شد تا از این کانال موضوع در دست بررسی قرار گیرد.

name hava Agh ghala 01

در این نامه آمده است :

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار

ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران

پیرو نامه شماره 789 مورخ 18/10/1392 به استحضار حضرتعالی می رساند طی سالیان اخیر انتشار مداوم و طولانی بو های بسیار مشتمز کننده از طرف کارخانه های مود مرغی مستقر در اطراف شهرستان آق قلا( از شهرهای استان گلستان) موجب آلودگی شدید هوای شهر و همچنین بسیاری از روستاهای اطرف شده و گلایه ها و اعتراضات شدید و به حق مردم منطقه را در پی داشته است. بوهای منتشره به قدری غیرقابل تحمل می باشد که تنفس عادی را برای شهروندان و ساکنین روستاها (از افرادی که مشکلات ریوی دارند تا کشاورزان زحمتکشی که در هوای آزاد بر سر مزارع خود مشغول به کار می باشند) با مشکل مواجه می نمایند تا حدی که در زمان انتشار بوها نمی توان درب و پنجره خانه ها و اماکن دیگر را باز نمود تا جاییکه تعدادی از مدیران مدارس نیز اعلام نمودند در روزهای انتشار بو ها یاد شده زنگ تفریح دانش آموزان خود را حذف نموده و آنها را داخل کلاس نگه می دارند. مردم بزرگوار شهرستان نیز چندین بار با مراجعه به ادارات استانی و شهرستانی و با اعلام اینکه به خاطر سود اقتصادی افراد خاص حاضر به مخاطره انداختن سلامتی خود و فرزندانشان نمی باشند مراتب اعتراض خود را بیان نموده و خواستار تعطیلی آنها هستند. اما علی رغم پیگیری های مکرر متاسفانه اعتراض آنها فعلا بی نتیجه بوده و با وجود اخطاریه های قبلی و تعطیلی موقت آنها، مشکل یادشده کماکان بر طرف نگردیده است. لذا با عنایت به نارضیاتی عمومی گسترده در خصوص موضوع یاد شده و تبعات اجتماعی نامناسب آن از حضرتعالی استدعا دارد دستور فرمایید ارگانها و سازمان های ذیربط اقدام لازم را جهت تعطیلی کامل کارخانه های یادشده و لغو سایر مجوزهای صادر شده به کارخانه های مشابه در اطراف شهرستان آق قلا معمول دارد. ضمنا تصاویر مکاتبات قبلی در راستای پیگیری موضوع بپیوست به حضوتان ایفاد می گردد.

 

didar agh ghala boye namatbo

منبع: اسپی‌دژ

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

 

مطالب مرتبط:

ایران با اقتدار قهرمان شد/ جهان قدرت والیبال نشسته ایران را

پژوهشگر روسی: دربازار روسیه منتظر ایرانیان هستیم/شرکت‌های ای

انصراف چند کاندید از حوزه انتخاباتی آق‌قلا

معاون استاندار نهضت توسعه فضای سبز شهری و روستایی را بر مسئو

ترامپ، تحریم های روسیه را لغو می‌کند

آسیب مردم از تعرفه های پزشکی ۹۴/ افزایش پرداختی در خدمات سرپ

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram