TurkmensNews Telegram TN

IMG 9290ترکمن نیوز - اخبار مراسم و بزرگداشت: مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و سمین سالروز ولادت مخدومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، عصر امروز (شنبه) همایش بزرگداشت 283-مین سال تولد مخدومقلی فراغی با حضور نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان، معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبد کاووس، نماینده مردم شهرستان گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و تنی چند از مسئولین و حضور پرشور و عاشقان شاعر و اندیشمند بزرگ ترکمن ایرانی در سالن ارشاد اسلامی شهرستان گنبد کاووس برگزار شد.

مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه ( شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت تولد او در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می‌شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهای ترکمن ها محسوب می شود که به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
گزارش تصویری:

 

شبکه خبری گلستان، ایران و جهان:

telegram.me/TurkmensNews

 

مطالب مرتبط:

معرفی روستای سلاق غایب/بررسی مسائل و مشکلات / گزارش تصویری

برای حضور آگاهانه، مسئولانه و حداکثری مردم منطقه در انتخابات

پیام فتح خرمشهر، هوشیاری و بیداری در برابر جنگ نرم دشمنان اس

حمایت 12 هزار نیکوکار در شهرستان گالیکش از نیازمندان

گزارش تصویری جشنواره مردمی روز گنبدکاووس

کُشتی گلستان در حال بازسازی و احیاست

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram