Kabine Rohaniيادداشت- توركمن‌نيوز: به راستی اهل سنت ایران نقش مهمی را در کسب آرا دکتر حسن روحانی در انتخابات اخیر داشت و به راستی می توان اهل سنت را هم پیمان استراتژیک دکتر حسن روحانی دانست.

در این راستا و در بررسی شهرهایی که دکتر حسن روحانی بیشترین درصد آراء( نه تعداد آراء) را در آنها کسب کرده است، در میان ده شهر اول نام هیچ شهر با اکثریت شیعه نشین به چشم نمی خورد و ما شاهد حضور ده شهر مهرستان، سرباز، قصر قند، میرجاوه، چابهار، سیب و سوران، نیک شهر، خاش، مراوه تپه و سراوان به عنوان شهرهایی با ساختار جمعیتی سنی نشین هستیم. روند پراکندگی این شهرها و میزان آرای دکتر روحانی در این شهرها روشن کننده ابعاد حمایت اهل سنت از دکتر روحانی است.
روحانی با شناخت دقیق از جامعه اهل سنت و بیان بخشی از خواست ها و دغدغه های آنان در بیانیه شماره ۳ در جریان رقابت های انتخاباتی سال ۱۳۹۲ که به «بیانیه اقوام،مذاهب و ادیان» معروف شد، زمینه های سازماندهی و جذب این آراء را فراهم کرد و پس از پیروزی با درک پیام رای اهل سنت نسبت به برقراری ارتباط ویژه و نزدیک با جامعه رای دهندگان اهل سنت از طریق دعوت از مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی در مراسم تحلیف رئیس جمهور به عنوان نخستین حرکت پس از پیروزی در انتخابات اقدام نمود، حضور روحانی متنفذ اهل سنت که مرجع فکری، مذهبی و سیاسی بخش عمده ای از اهل سنت با تاکید بر شرق کشور است،در سطح مناسبات پیامی تولید کرد که سبب تغییر جایگاه ذهنی علمای اهل سنت در جامعه اهل سنت و نیز در میان مسئولان و شهروندان عادی کشورمان شد.
برگزاری نشست رئیس جمهور با علمای اهل سنت و سخنرانی علمای منتفذ مناطق مختلف برای اولین بار در حضور رئیس جمهور انتظار ذهنی علمای رای آفرین اهل سنت را از نقششان برآورده ساخته است،آنها در نظام و ساختار سیاسی رسمی کشور شناخته شدند و مورد توجه قرار گرفتند. از دیگر سو دولت نیز در تمام مناطقی که می توانسته است از اهل سنت در مناصب شهرستانی و استانی استفاده کند، این ظرفیت را به صورت بالفعل در آورده است و در این میان انتصاب اولین سفیر اهل سنت در دولت دکتر روحانی نیز دستاورد ویژه ای است.
همین رای یکپارچه که حداکثر ۶٫۵ میلیون و حداقل ۳ تا ۴ میلیون برآورد می شود و نقش آن در پیروزی سال ۱۳۹۲ روحانی، سبب شده است تا رقبای روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ برقراری ارتباط با اهل سنت را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند، تا بلکه بتوانند یکی از هم پیمانان استراتژیک روحانی را در سطح کلی دچار انشقاق یا سردرگمی کنند.
حال با تمام این تفاسیر جایگاه اهل سنت در کابینه پیشنهادی دولت روحانی را باید جستجو نمود، شاید کسب رای اعتماد از مجلس برای وزیر پیشنهادی اهل سنت سخت باشد!
و اینکه به دلیل حساسیت های موجود در انتخاباب استاندارها در استان های غالبا سنی نشین کار را برای دولت سخت می کند،(لازم به ذکر است طی ۳۸ سال اخیر هیچ ایرانی اهل سنتی موفق به دستیابی به پست استانداری در هیچ یک از استانهای کشور نشده است) اما پست های انتصابی نظیر معاونت استانداری های، ومعاونت وزارت خانه ها و نیز سفرای کشور های کمتر حساس کار بسیار دشواری نیست!
امید است حتی با وجود اینکه کسب رای اعتماد از مجلس برای یک وزیر اهل سنت کار بسیار دشواری است اما دکتر حسن روحانی این جسارت را داشته باشد که اقدام به معرفی یک وزیر اهل سنت برای وزارت خانه کمتر حساس سیاسی نماید، حتی با وجود اینکه موفق به کسب رای اعتماد نگردد!
این گونه است که می توان گفت روحانی و اهل سنت، در جریان انتخابات همدیگر را یافته و با هم، پیمانی استراتژیک بسته اند، پیمانی که ناشی از توجه کاندیدا و دقت نظر رای دهنده است،در میان رقبایی که همه مردم را مخاطب خود قرار داده اند و روحانی در عین درک تفاوت های مذهبی،دینی، فرهنگی و… تلاش می کند این جامعه را به صورت بخش بندی شده تکمیل کننده هم برای ایران با خود همراه کند.
ید الله فوق ایدیهم
سعید ایگدری-۶مرداد ماه ۱۳۹۶

گروه خبری تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

 

مطالب مرتبط:

افتتاح بازارچه دایمی صنایع دستی در شهرستان گنبد کاووس با اع

خودکشی دانشجوی شهید بهشتی در دانشگاه / خودش را از ساختمان دا

اعتقادات و مواضع سیاسی افراد در کجا محک می‌خورد؟!

مشاور ترامپ: در برجام بازنگری خواهیم کرد

ایجاد یک میلیون شغل در روستاهای کشور

حمیدی: اولویت برنامه‌های دولت در گلستان اشتغال جوانان است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram