Sadagheیادداشت - تورکمن‌نیوز: یکی از مخاطبان مطلبی در جواب یادداشت نویس تورکمن‌نیوز با موضوع : صدقه شکم سیران ارسال کرده است که در ادامه درج شده است.

در جواب مطلب: صدقه شكم سيران
و اما بنعمه ربك فحدث ـ سوره ضحي آيه 11    
خداوند مي‌خواهد اثر نعمت‌هاي خود بر بندگانش را مشاهده كند.
معني لغوي صدقه چيزي است كه انسان آن را به قصد قربت از مالش خارج كرده صرف امور خير بكند.
ولي كاربرد آن در بين عوام و توده مردم تركمن در خصوص انجام مراسم  عروسي و تولد و حج و ... همان لغت ضيافت يا دعوت نزديكان و آشنايان به جشن و شادي بوده و در حقيقت به نوعي صله‌رحم را تداعي مي‌كند.
بدين معني كه فرد قصد دارد شادي‌هاي خود را بين اقوام و دوستان تقسيم نموده و بابت نعمت‌هاي خداوندي شكرگزاري نمايند. اجرا و برگزاري اين گونه ضيافت‌ها در شرايط كنوني كه انسان‌ها روزبه‌روز از يكديگر  فاصله گرفته، روزها و ماه‌ها و بلكه ساليان متمادي همديگر را ملاقات نمي‌كنند. نياز بيشتري طلب دارد.
بكارگيري لفظ صدقه عموميت داشته، هم در مراسم عزا و مصيبت و هم در خوشي‌ها استفاده مي‌شود.
بهتر است بحث در خصوص مصيبت و عزا و مراسم‌هاي مربوط به آن به متخصصات امور ديني و اجتماعي واگذار شود ولي بايد توجه داشت:
1- ضيافت عروسي ـ‌ به ميمنت لبيك حديث نبوي و ازدواج خود با فرزندان با شور و حال فاميل و آشنايان صورت مي‌گيرد.
2- ضيافت حج عمره و تمتع ـ به مناسبت توفيق زيارت خدا و انجام مناسك كه بزرگ‌ترين آرزوي هر فرد مسلمان است.
3- ضيافت آق‌آش ـ هر شخص به اين كه تاكنون 63 سال از عمر خود را سپري مي‌كند و توانسته به سن و سال بهترين و اشرف مخلوقات نايل مي‌شود. خوش بوده و مايل است لذت آن را بين نزديكان جشن بگيرد.
4- ضيافت تولد ـ اعطاء فرزند برومند و صحيح و سالم همراه با شكرگزاري و جشن شادي است.
5- ضيافت خانه و ساختمان ـ همواره توصيه و سفارش بزرگان بر كلمه «اويلن گين» بوده كه هم معني ازدواج و هم صاحب خانه شدن است كه در هر صورت نشانه رشد و بالندگي و استقلال فرد بوده و بدين لحاظ قصد داره اين كمال و پيشرفت را سپاسگزاري كرده و با دوستان شادي نمايد.

اكنون به تصور پيشنهاد نگارنده محترم به چند رويداد كه براساس ميل و خواسته ايشان باشد توجه نماييم:
1- براي ازدواج خود با فرزندان خود فقط به يك عقد مختصر دو نفره اكتفا كرده، به يك مجلس خشك و سرد و بي‌روح بدون حضور والدين و نزديكان بسنده نماييم و تمام هزينه‌هاي احتمالي و برآورد شده را صرف احسان و خيرات و صدقه كنيم.
2- برگزاري كنسرت موسيقي محلي و آيين‌هاي بومي منطقه هزينه‌هاي متفاوت از قبيل دعوت از هنرمندان و پرداخت دستمزد به ايشان، هزينه‌هاي پذيرايي مدعوين و حضار در جلسه دارد. بايد آنها را صرف فقر و نيازمندان نماييم.
3- جلسات و همايش‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي كه در رشد و توسعه و تعالي جامعه تاثير به‌سزايي دارند بدون صرف هزينه و جلب مشاركت‌هاي مردمي و حاميان مالي ممكن نيست. آيا مستمندان به اين مبالغ نياز ندارند.
مطمئن باشيد در تمامي موارد فوق‌الذكر افراد فاميل و آشنايان و ديگر مهمانان و علاقه‌مندان براي سير كردن شكم خود به مراسم و ضيافت‌ها تشريف نمي‌آورند. بلكه همواره محبت و حمايت و پشت‌گرمي به فرهنگ و خانواده و اجتماع در ميان است و به قول معروف «هدف مرد مسافر زجهان ديدار است ـ واگر نه اين لقمه نان در همه جا بسيار است». در جامعه كنوني ما افراد به دليل مشغله كاري، گرفتاري‌هاي زندگي، تجملات روزمره، غرور و خودخواهي و همچنين احساس عدم نياز به هم‌نوع، از يك ملاقات ساده غافل مانده و اگر قبلاً به مناسبت‌هاي مختلف هم‌ديگر را زيارت مي‌كرديم. روز به روز از هم قاصله گرفته، فقط به يك تماس تلفني، بدتر از آن ارسال پيام كوتاه و ايميل، و بدترين حالت، عضويت در گروه هاي مجازي بسنده كرده، غرق دنياي خيالي و غير واقعي شده، لمس واقعي احساس برادري و دوستي را از خود و ديگران دريغ مي‌كنيم. زندگي ما به‌سوي يأس و نااميدي و افسردگي پيش ميرود. بياييد مردم و جامعه را به اميد و شادي و محبت تشويق نموده روحيه شادابي و سرزندگي را تزريق كنيم و به جاي حذف دلخوشي‌ها و ضيافت‌ها و ديد و بازديد و دورهمي با رجوع به فرهنگ كهن و اصيل خود، جلوگيري از خلق هزينه‌هاي اضافي، حذف روش‌هاي جديد تجمل‌گرايي، دوري از چشم و هم‌چشمي را سرلوحه برگزاري جشن‌ها و ضيافت‌ها كرده با حفظ حريم خانواده و جامعه بدور از هر گونه افراط و تفريط به فلسفه وجودي صدقه (ضيافت) آگاهي پيدا كنيم.
موضوع كمك به همنوع، افراد فقير و مستمند يك مقوله ديگر است كه انسان‌ها در مواقع و زمان‌ها و مكان‌هاي مختلف با بهانه‌هاي متفاوت حق مطلب را ادا مي‌كنند كه البته اگر با تشويق و ترغيب، همچنين با تشكل و ساماندهي همراه باشد بهتر و احسن خواهد بود.
بر خود مي‌باليم قوم و ملت تركمن، انسان‌هاي نوع‌دوست و آگاه به رنج و فقر و مشكلات هم‌نوعان خود بوده به طرق مختلف از جمله پرداخت زكات، عشر، انفال، احسان، خيرات و البته صدقه به‌صورت مخفيانه و علني، فردي و گروهي خود را در اين امر شريف سهيم و شريك مي دانند.
الذين ينفقون اموالهم باليل و النهار سرا و علانيه فلهم اجرهم عند ربهم (سوره بقره آيه 274)
همچنين در زمان برگزاري و اجراي مراسم و ضيافت درب منازل و اماكن پذيرايي براي همگان به صورت علني و نصب پارچه و نوشته «خوش‌گلدينگيز» استقبال و پذيرايي ميهمانان عزيز بدون هيچ‌گونه گزينش و با گشاده‌رويي صورت مي‌گيرد. پس تصور غايب بودن افراد باطل مي‌شود، زيرا تركمن‌ها دنباله‌رو مراد خود شيخ ابوالحسن خرقاني هستند كه مي‌فرمايد: هر كس به در خانه من مي‌آيد نانش دهيد. بدون اين كه از دينش سوال كنيد.
از بابت قبولي صدقه و ضيافت نيز تركمن‌ها از درگاه خداوند متعال توكل و اطمينان دارند كه هيچ‌گاه رحمت و مغفرت خود را از بندگان خويش دريغ نمي‌كند. «يوم تجد كل نفس ما عملت من خير»
توصيه مي‌شود به فرهنگ و سنن و آداب خود ارج گذاشته، عزت دهيم، نه اين كه آن را حقير و بي‌ارزش نماييم.
«اؤز آریغینئ خوار ادن، خلق آریغینا زار بولار»

مطالب مرتبط:

همایش 282-مین سالگرد بزرگداشت مختومقلی فراغی در بندرترکمن بر

احتمال آبگرفتگی معابر و وقوع سیل در استان گلستان

ممنوعیت شنا در مخازن سدها و بندهای انحرافی استان گلستان

دعوت شورای اسلامی شهر گنبد کاووس از شهروندان برای حضور در ر

شهردار گنبد: اگر شورا مصوب کند ترمینال در یک سال احداث خواهد

کشف سیگار قاچاق در نوار مرزی گنبد کاووس

دیدگاه‌ها  

+2 #1 پاسخ: پاسخ به؛ صدقه در شکم سیرانمحسن 1395-10-23 18:10
بنده هم با نگارنده در متن بالا موافقم خصوصا" در حفظ ارزشها و سنت های قومی و طایفهای چرا که یکی از زیبایی های فرهنگی کشور عزیزمان ایران همین تنوع فرهنگها و آداب و رسوم قومیت هاست اما یک نکته که لازم میدانم عرض کنم این است که متاسفانه برگزاری برخی از مراسمات خصوصا" جشن ها و عروسی ها به صحنه تجمل گرایی و اسراف تبدیل شده که بایستی این روند متوقف گردد چرا که اگر اینگونه پیش برود اصل صله رحم و شریک کردن اطرافیان در شادی ها و یا حتی عزا ها تحت شعاع تجمل گرایی و اسراف قرار می گیرد .

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram