TurkmensNews khavyar 01تورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال تشکیل پرونده برای ثبت جهانی خاویار ایران هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، سید مهدی میر صالحی ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیایی خاویار دریای خزر، اظهار کرد: ثبت ملی و جهانی خاویار سبب می‌شود تا مزیت رقابتی در تولید و فضای تجارت ایجاد شود.

وی افزود: حفظ انحصار صادرات برای محصولاتی که نیاز جهانی را تأمین می‌کنند مانند زعفران ایران که نزدیک به ۹۵ تا ۹۸ درصد نیاز جهان را تأمین می‌کند از دیگر آثار و مزایای ثبت جهانی است.

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: افزایش قیمت صادراتی محصول، افزایش ارزش‌افزوده و بالا رفتن درآمد سرانه دست‌اندرکاران تولید محصول هم از دیگر مزایای ثبت جهانی یک محصول است.

میر صالحی گفت: وقتی چیزی ثبت جهانی می‌شود دیگر برگشت‌پذیر نیست اما باید در ابتدا آن را ثبت ملی کرده و پس از دریافت کد ثبت ملی برای آغاز فرآیند ثبت جهانی اقدام کنیم.

به گفته وی، در سال‌های  گذشته میزان صادرات خاویار از ۲۰۰ تن به دو تن و در سال گذشته به ۱.۵ تن رسیده و شرایط خوبی ندارد.

میر صالحی اظهار کرد: در مالکیت فکری یا معنوی، دارایی‌های فکری، اندیشه و نوآوری ارزش مبادلاتی پیداکرده و قابلیت سهامی دارند، مالکیت فکر ورود به قلمرو تفکر و اندیشه بوده و از مرحله حق و دارایی گذشته و تبدیل به مال شده است.

وی افزود: از مجموع سرمایه جهان ۷۰ تا ۸۰ درصد داراییهای فکری و ۲۰ درصد سرمایه‌های تجهیزاتی هستند.

میر صالحی گفت: مالکیت صنعتی به دو گروه اصلی حقوق مالکیت صنعتی در حمایت از اختراعات و اکتشافات و نشان‌های تجاری و حقوق مالکیت ادبی هنری یا کپی‌رایت تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های مالکیت جهانی گفت: محصولی که به ثبت جهانی می‌رسد می‌تواند با نام ایران در دنیا صادر شود، کشورهایی مانند چین، بلغارستان و فرانسه قصد دارند خاویار خود را به نام ایران بفروشند که با ثبت جهانی جلوی این کار گرفته می‌شود./ مهر

با کانال تلگرامی « شبکه خبر» همراه شوید

 

مطالب مرتبط:

گزارش کسب نخستین امتیاز المپیکی تیم‌ملی والیبال ایران مقابل

بازی خداحافظی کی‌روش/ ایران ــ عمان؛ جدال آخر در آزادی

مذاکرات دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا؛ امروز در ژنو

رژه نیروهای مسلح مستقر درگنبدکاووس 31 شهریور برگزار می‌شود

حجاب اسلامی در قانون ممنوع می‌شود

نقش موثر ایران در تقویت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال–جنوب

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram