ab 01تورکمن نیوز- محیط زیست: کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در کشورهای درگیر با بحران کم آبی، جهت کاهش فشار بر منابع آب، در صادرات، واردات کالا و محصولاتی که آب زیادی در تولید‌شان مصرف می‌شود تجارت آب مجازی باید به میان آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز اسماعیل کهرم کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص  آب مجازی و کمک به کاهش بحران آب اظهار کرد: آب مجازی مقدار آبی است که کالا یا محصول در یک فرآیند تولید از لحظه شروع تا پایان مصرف می‌کند ولی نسبت به مقدار محصول تولید شده بسیار چشمگیر بوده و به دلیل همین مصرف آب زیاد و تعداد محصول کمتر باید هزینه این آب کمک کننده به رشد محصول پرآب، برآورد شده و دریافت گردد.

 

 وی تصریح کرد: وقتی در تولید یک هندوانه 4 کیلویی حدود 5 هزار لیتر آب مصرف شود و اگر در هر هکتار 1000 عدد هندوانه برداشت کنیم با این روال‌ برای هر کیلو 500 هزار لیتر آب مصرف کرده‌ایم در حالی که در زمان صادرات و فروش به کشورهای دیگر پول آبی که هزینه کرده‌ایم را در نظر نگرفتیم و ضرر می‌کنیم، یعنی هندوانه‌ای که 50 هزار تومان برایش خرج کرده‌ایم را 5 هزار تومان می‌فروشیم.

 

 کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه هیچ کدام محصولات و کالاهای ما بدون آب به وجود  نخواهند آمد و وابسته به آب هستند، افزود: حالا که در شرایط بحران کم آبی قرار دادیم باید به فایده‌ و ارزش آب پی‌ ببریم و از ارزان فروشی و نادیده گرفتن محصولات پر آب صرف نظر کنیم.

 

 کهرم تاکید کرد: باید در تولید تمامی محصولاتمان از فرش، ماشین و میوه گرفته تا فولاد و آهن میزان دقیق مصرف آبشان را محاسبه کرده و در نظر بگیریم./ باشگاه خبرنگاران جوان

 

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

تجاوز به حریم جاده محور روستاهای هوتدن و کرند در شهرستان گنب

دستگیری اعضای باند زورگیری و سرقت در گرگان + عکس

گفتگو با دبیر کل جنبش عدالت و مهرورزی بمناسبت هفته وحدت

ادامه واکنش‌ها به جلسه جنجالی روز یکشنبه مجلس

بازدید نخبگان فرهنگی و مذهبی پاکستانی از برج قابوس و مصلی بز

دوازدهمین جایگاه سوخت شهرستان گنبد کاووس به بهره برداری رسید

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram