khazar 10 Mاخبار محیط زیست-تورکمن‌نیوز- معاون محیط زیست طبیعی گلستان علت بوی تعفن دریای بندرگز را پسروی و ورود فاضلاب شهری به دریای خزر در سال‎های گذشته بیان کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  مجتبی حسینی بعد از ظهر امروز در رابطه با دلایل بوی تعفن دریای بندرگز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بوی تعفن دریای بندرگز با توجه به وضعیت رژیم آبی و دوره پیشروی و پسروی دریای خزر که شاهد آن هستیم اتفاق افتاد و سواحل استان را دچار مشکل کرد.

وی تصریح کرد: پسروی آب سبب می‎شود حجم بالای آب سواحل به صورت طبیعی وجود نداشته باشد از طرفی از یکسری مبادی ورودی آب رودخانه‎ها به خزر فاضلاب شهرهای ساحلی وارد دریای خزر می‎شود که این عوامل موجب بوی تعفن دریای بندرگز شده است.

معاون محیط زیست طبیعی گلستان ادامه داد: در حالت طبیعی آب رودخانه‎ها باید به دریا بریزد اما در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی‎های پی در پی و بهره‎برداری از آبهای زیرزمینی، تنها فاضلاب شهری وارد دریای خزر می‎شود.

حسینی با بیان اینکه هشدارها و مکاتبات لازم با شرکت‎های آب و فاضلاب شهرهای ساحلی استان انجام شده است، افزود: شهرهای ساحلی باید نسبت به ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب آب شهری اقدام کنند.

*تأمین 90 درصد از آب خزر از رودخانه‎های کشورهای همسایه

وی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد آب خزر از رودخانه‎های کشورهای همسایه تأمین می‎شود بنابراین بازگشت آب موجب می‎شود از سال 2017 تا 2020 شاهد افزایش سطح ارتفاع دریای خزر به 42 سانتی‎متر باشیم که این آب به سواحل بازخواهند گشت و شاهد مشکلات کمتری در سواحل استان خواهیم بود.

حسینی با اشاره به وضعیت بحرانی در خلیج گرگان گفت: وضعیت خلیج گرگان منبعث از رژیم پسروی دریای خزر است علاوه بر این موضوعاتی از جمله رسوب‎گذاری، خوپالایی دورانی نیز در وضعیت خلیج گرگان دخیل هستند.

وی اذعان کرد: کارگروه استانی و ملی نجات خلیج گرگان شکل گرفته است و امیدواریم با بازگشت دوره پیشروی آب یکسری فعالیت علمی بلندمدت که در حال بررسی است به مرحله اجرا در آید تا نگرانی از بابت خلیج گرگان را پوشش دهیم چرا که ریزگردها و آلاینده‎ها دو تهدید جدی برای استان محسوب می‎شوند.

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: golestan.farsnews.com

مطالب مرتبط:

سفر وزیر ارتباطات به استان گلستان همزمان با عید سعید فطر + ب

دانستنی‌های جالب و مفید

حمیدی: بهره‌برداری از طرح فاضلاب و تصفیه خانه در گنبد بازتول

حراج کامیون های ایرانی در ترکمنستان

آیین بزرگداشت استاد شجریان در استرالیا

انتخاب «رسول آقچه‌لی» به عنوان بازیکن برتر سال 1394 والیبال

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram