Sizde-Bedar01تورکمن نیوز - لطیف ایزدی: در حالیکه ایرانیان متنوع و متکثر با هر قوم و مذهب و زبان و نژاد برای پاسداشت یکی از آیین های کهن نوروزی آماده می شوند و سیزدهم فروردین ماه هر سال را سیزده بدر نامیده و در این روز بزرگ به دشت و صحرا و جنگل و کوه و بیابان و دریا و رودخانه و باغ و بوستان و . . . می‌روند.

ولی در ترکمن صحرا برخی نگاه‌ها و صداها نسبت به سیزده بدر کاملا متفاوت است. نگاه‌هایی که پشتوانه فرهنگی حتی اعتقادی دارد. کسانی معدود که رفتن به سیزده بدر را به دلایلی جایز نمی‌دانند.

 

الیته امروزه اکثر ترکمن‌ها در این باره به عقل سلیم خود رجوع می کنند که بروند یا نروند . آنها هیچ روزی را نامبارک نمی‌پندارند و مثل دیگر هموطنان خود در این روز با خانواده یا دوستان و آشنایان خود از خانه بیرون می روند و ساعاتی را در دل طبیعت آرام می‌گیرند و قدردان نعمت های بیکران خدا می‌شوند.

 

به نظر راقم سطور مردم ترکمن رفتن به سیزده بدر را نوعی فراغت و گشت و گذار و سیر و سیاحت دانسته و آن را منافاتی با فرهنگ و دین و سنت نمی‌پندارند. در ترکمن صحرا اکثر مردم رفتن به سیزده بدر را همچون بسیاری کارهای دیگر امری مباح می‌دانند و خود را در این مورد مختار می‌دانند که بروند یا نروند آنها بر خود سخت نمی‌گیرند. به همین علت سال به سال بر تعداد سیزده بدری‌ها افزوده می‌شود.

 

 

Sizde-Bedar02 Copy

 

اما برخی از علما و روحانیون و مذهبیون این مسئله را بر خود و همنوعان خود سخت میگیرند و رفتن به سیزده بدر را تقبیح می کنند و حتی آن را نادرست و گناه می انگارند و در این مورد به روایاتی و احادیثی هم استناد می کنند و به واقع سیزده بدر را غیر شرعی می‌دانند.

 

و اما یک سئوال - کاربر محترم دیدگاه شما در باره سیزده بدر چیست؟ آیا به نظر شما رفتن به سیزده بدر با دین و دینداری منافات دارد؟ آیا رفتن به سیزده بدر زیر سئوال بردن فرهنگ گذشته است؟نظر شما در این باره چه حرفی و سخنی دارید؟

منبع: اولکأمیز

مطالب مرتبط:

کلاهبرداری با استفاده از پیامک یا تماس تلفنی در استان گلستان

نان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟/نان و سرطان/نان سنتی بخوریم یا ن

جهانبخش یا طارمی؟ آزمون یا گوچی؟

اجرای طرح خواهر یا برادرخواندگی بین مدارس شهری و روستایی گنب

قند یا چربی کدام باعث چاقی می‌شود

شهر یا روستا /یک بام و دو هوای مسئولان و ادرات

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram