Sh Hal Ekhtelaf01تورکمن نیوز - گروه اجتماعی:  معاون قضایی و رییس شوراهای حل اختلاف گلستان از افزایش سازش در پرونده های قابل مصالحه شورای حل اختلاف خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از 11 هزار پرونده وارده به شعب شورا منجر به سازش شد.

 

احمد جعفری روز سه شنبه پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و ایجاد شعب ویژه صلح و سازش در دادگستری های بندرترکمن، علی آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و کلاله را دلیل این افزایش عنوان کرد.

وی اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به 30 درصد پرونده های قابل مصالحه، پس از ورود به شعب این شورا با پادرمیانی اعضا، به سازش منتهی شد در حالی که این رقم در سال پیش از آن، حدود 23 درصد بود.

وی با بیان این که بقیه پرونده های ورودی نیز پس از رسیدگی و صدور رای مختومه شده است گفت: به منظور افزایش درصد سازش در پرونده های ورودی به شعب شورای حل اختلاف، اعضای شعبی که بیشترین مصالحه را داشته باشند تشویق می شوند.

به گفته وی مختومه شدن پرونده ها با مصالحه طرفین علاوه بر جلوگیری از تشکیل پرونده های بعدی در دستگاه قضایی، آرامش درونی را نیز برای افراد از نتیجه رسیدگی پرونده فراهم می کند.

جعفری افزایش شعب ویژه صلح و سازش در شهرهای استان، دعوت از معتمدین و ریش سفیدان هر منطقه برای پادرمیانی در پرونده ها و استقرار شعب ویژه مصالحه در دادگستری ها را از برنامه های امسال این شورا برای افزایش سازش در پرونده هایی که امکان مصالحه طرفین در آن ها وجود دارد عنوان کرد.

بر اساس اعلام دادگستری گلستان، هم اینک 103 شعبه شورای حل اختلاف در شهرها و 46 شعبه شورای حل اختلاف در روستاهای استان فعال است.

طبق قانون، پرونده های حقوقی تا سقف 50 میلیون ریال در شعب شهری و تا سقف 20 میلیون ریال در شعب روستایی و پرونده های کیفری با جزای نقدی تا 30 میلیون ریال و سه ماه حبس در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می شود.

شوراهای حل اختلاف در اجرای ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه، به منظور کاهش مراجعات مردمی به محاکم، توسعه مشارکت های مردمی، رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد و یا ماهیت آن پیچیدگی کمتری دارد تشکیل شده است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

امام جمعه گنبدکاووس در جمع معتکفین جوان این شهرستان حاضر شد+

هفته سوم مسابقات اسب‌دواني تابستانه کشور در بندرترکمن برگزار

سختی سرمایه گذاری در گلستان صدای استاندار را درآورد

مشارکت مردم در سرشماری الکترونیکی رکورد زد

مسابقات بین‌المللی کشتی سنتی گورش در گمیشان برگزار می‌شود

ضرورت جذاب شدن دوره خدمت سربازی از نگاه استاندار گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram