Ali KoroshNiaتورکمن نیوز - اخبار گلستان: مسئول استقرار طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بنادر وکشتیرانی کشورخبر داد: مکان یابی و احداث بندر جدید در سواحل استان گلستان به منظور پرهیزاز مشکلات فعلی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، به نقل از روابط عمومی بنادر استان گلستان؛ طرح نجات خلیج گرگان توسط یکی از مشاوران ذیصلاح در سازمان بنادر و دریانوردی کشور تهیه و راهکارهای کلی آن جهت اخذ تصمیم مناسب در اختیار استانداری گلستان قرار گرفته است.

 

مسئول استقرار طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ICZM در اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: مطالعات طرح نجات خلیج گرگان توسط مشاور ذیصلاح انجام شده و راهکارهای کلی آن در اختیار استانداری گلستان قرار گرفته است.


علی کوروش نیا، مسئول استقرار طرح ICZM در اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حاشیه کارگاه آموزشی مدیران و کارشناسان استانی مربوط به طرح مورد اشاره در خصوص طرح نجات خلیج گرگان گفت: پایین رفتن و پسروی سطح آب دریای خزر موجبات تغییرات در سواحل دریای کاسپین و بروز مشکلاتی در محدوده خلیج گرگان گردیده است.
وی افزود: طرح نجات خلیج گرگان توسط یکی از مشاوران ذیصلاح در سازمان بنادر و دریانوردی کشور تهیه و راهکارهای کلی آن جهت اخذ تصمیم مناسب در اختیار استانداری گلستان قرار گرفته است.
کوروش نیا هدف از اجرای این طرح را شناخت صحیح از شرایط و وضع موجود، مسائل و مشکلات مربوط به آینده و ارائه راهکارهای برون رفت از این مسائل عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: جوانب مختلف این طرح باید توسط دستگاه های ذیربط در قالب کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل اجرایی شود.
کوروش نیا در پاسخ به اینکه آیا لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان به عنوان یک مسکن، در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی کشور قرار دارد یا خیر، اظهار کرد: صرف انجام لایروبی برای فعالیت های دریانوردی به واسطه شرایطی که خلیج گرگان دارد و با توجه هزینه‌های زیادی که خواهد داشت مد نظر نیست و نظر به عدم بازگشت سرمایه، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: باتوجه به رسوب‌پذیری منطقه جنوب شرقی دریای خزر، لایروبی کانال‌های موجود به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم توصیه‌ای در این باره ندارد.
کوروش نیا مکان‌یابی و احداث بندر جدید در سواحل استان را در مکان مناسب به منظور پرهیز از مشکلات فعلی پیشنهاد کرد و گفت: برای حل این مشکلات ما پیشنهاد مکان‌یابی و امکان سنجی بندر جدید در سواحل استان که مشکل رسوب‌گذاری را نداشته باشد، داده‌ایم که اگر تقاضای مناسبی وجود داشته باشد اجرایی می‌شود.


وی با اشاره به آینده دریای خزر در صورت تداوم شرایط موجود، تصریح کرد: سطح آب دریای خزر متاثر از عوامل و شرایط مختلفی بوده که اصلی‌ترین عامل کاهش ورودی آب به آن است. بنابر آمارها حقابه دریای خزر از رودخانه ولگا به ۶۰ تا ۶۵ درصد کاهش یافته که این مسئله ناشی از احداث سدها و کاربری‌های مختلف در روسیه است. از طرفی از نظر زمین‌شناسی کشور ما از جمله سواحل شمالی دارای پوسته جوان و تکتونیک فعالی دارد. در عین حال ساخت و سازها در سواحل می‌تواند بر نرخ رسوب‌گذاری موثر باشد.
وی گفت: این مسائل سطح آب دریای خزر را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده ارائه داد./البرزگلستان

http://www.turkmensnews.com/

 

مطالب مرتبط:

دستگیری سارقان جواهرات در گنبدکاووس

پیکر ماهیگیر گلستانی پس از 75 روز در آبهای مازندران یافت شد

افزایش مشارکت‌های مردمی در سازمان داوطلبان هلال احمر گلستان

سخنرانی خداحافظی اوباما ۲۱ دیماه در «شیکاگو» برگزار می‌شود

بازدید رئیس شورا و شهردار گنبد از احداث میدان مختومقلی فراغی

استاندار گلستان: روز قدس، قدرت روحی امت اسلام را تقویت می‌کن

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram