TurkmensNews Telegram TN

Badragh Molla TN 4معرفی روستاهای ترکمن‌صحرا - تورکمن‌نیوز: روستای بدراق ملا روستایی است در دهستان شیخ موسی که از توابع بخش مرکزی شهرستان آق‌قلا در استان سرسبز گلستان واقع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  وجه تسمیه نامگذاری روستا: از دو کلمه «بدراق» و « ملا » تشکیل شده است. «بدراق» نام طایفه ای از قبیله یموت (یاموت) و قوم ترکمن می باشد که در اطراف آق قلا و گنبد کاووس زندگی می کنند. « ملا » به معنی آدم پر از معلومات و صفت فرد بزرگ است. به گفته اهالی بدراق ملا نام فرد بزرگی است که در قدیم این محل سکونت داشته است و منجر به نامگذاری روستا گردیده است.

مختصات طول و عرض جغرافیایی: روستای بدراق ملا در ۳۷ درجه و ۴دقیقه عرض شمالی و ۵۴ درجه و ۴۹ دقیقه طول شرقی واقع شده است. از شمال به جماران، از جنوب به بدراق نوری، از شرق به کوچک استاجیق و از غرب به بهلکه بایرام آخوند محدود می شود.

قومیت: تمامی اهالی آن از قوم ترکمن، طایفه یاموت، قبیله بدراق اهل سنت حنفی مذهب می باشند. اکثرا با هم نسبت خویشاوندی دارند. این روستا در تقاطع محور مواصلاتی شهرهای گنبد کاووس، آق قلا و علی آباد کتول قرار دارد و در مسیر آق قلا به گنبد کاووس آخرین روستای آق قلا می‌باشد.

حدود ۱۳۰۰ نفر (۳۱۰ خانوار ) جمعیت دارد و به لحاظ توپوگرافی جلگه‌ای با اقلیم معتدل و نیمه خشک است. نوع راه دسترسی آن آسفالت و خاکی است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری: مراتع سرسبز اطراف روستا و ملا تپه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام که در غرب روستا واقع شده و این اثر در سال۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امکانات این روستا آب، برق، گاز، تلفن، خانه بهداشت، مدرسه ابتدایی است. جشن عید فطر، عید قربان، میلاد رسول، صدقه عاشورا، آق آش، ضیافت و پخش نذری بمناسب های مختلف، نوروز، ذکر خنجر فقط در مراسمات از آداب و رسوم این روستا به شمار می رود.بازی های محلی آن والیبال، کشتی گورش، تیله بازی است.

لباس محلی معمول این روستا دون، تلپک‌، کؤینک‌، چأشو، چارقد و روسری ترکمنی می‌باشد.

غذاهای محلی آنها چکدرمه و بیشمه، اکمک، بولامه، چوروک، پتیر چوروک، باسترم، قاتلاما، بؤروک است. ۲ باب مسجد بنام محمد رسول الله و علی بن ابی طالب دارد.

این روستای کوچک دارای دو  آزاده دفاع مقدس است که در این روستا سکونت دارند.

صنایع دستی مردم آن نمد مالی، قالی ترکمن، قالیچه، جا نماز، پشتی، سوزن دوزی با نقوش ترکمن است. همانند دیگر روستاهای ترکمن‌صحرا شغل اصلی اهالی این روستا نیز کشاورزی دیم و آبی گندم، جو، کلزا، لوبیا، شالی است و اکثرا دارای دامداری (گوسفند، گاو، اسب و شتر) هستند.

خبرنگار: رحمت گلستانی                  انتشار دهنده: یاشار نیازی

مطالب مرتبط:

اجرای 1452پروژه گازرسانی در29 شهر و 816 روستای گلستان

جلسه هماهنگی پلاک گذاری تراکتورهای کشاورزی شهرستان گمیشان بر

توزیع 500 سبد غذایی بین مادران باردار آسیب پذیر شهرستان کلال

نماینده مردم شهرستان گنبد در مجلس: احترام به اهل بیت عصمت و

معرفی 49 پروژه راکد و غیر فعال گنبدکاووس برای دریافت تسهیلات

مسمومیت هشت دانش‌آموزان از شهرستان کلاله در مشهد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram