b_300_300_16777215_00_images_News_World-News_Obama-_ntaniaho.jpgتورکمن نیوز- بین‌الملل: پایگاه هیل، ارگان کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: روز دوشنبه و تنها چند ساعت بعد از اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر امیدواری درخصوص پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، اوباما و نتانیاهو به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه به تل‌آویو تضمین داد.

بر اساس این گزارش، کاخ‌سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده رئیس جمهور در این گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو بار دیگر تأکید کرده که «آمریکا بر رسیدن به نوعی از توافق جامع هسته‌ای با ایران متمرکز است که این کشور را از دستیابی به سلاح اتمی بازدارد و به جامعه جهانی اطمینانی قابل راستی‌آزمایی درباره ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بدهد.»

 همراهی دولت و کنگره آمریکا
از سوی دیگر«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: همچنان شانس رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 وجود دارد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، پاور با بیان اینکه «شانس قابل اعتنایی» برای رسیدن به توافق هسته‌ای جامع با ایران وجود دارد، گفت واشنگتن نیز خواستار حصول این توافق است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با تلاش برخی نمایندگان کنگره برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت: انجام چنین کاری، مذاکرات با ایران و امکان توافق هسته‌ای را «به میزان قابل توجهی تضعیف» می‌کند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل که در مرکز «مک‌کانل» دانشگاه «لوئیزویل» صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «اگر حالا تحریم‌های جدید مرتبط با مسئله‌ هسته‌ای را کلید بزنیم، از منزوی کردن ایران به سمت انزوای بالقوه خودمان حرکت کرده‌ایم.»
وی افزود: «برخی اعضای کنگره معتقدند که زمان تشدید تحریم‌های ایران فرا رسیده است. آنها این‌طور استدلال می‌کنند که این موثرترین راه برای رسیدن به این است که ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه گفت: به محض آنکه دولت به این نتیجه برسد که امکان توافق وجود ندارد، با کنگره برای افزایش تحریم‌ها همراه می‌شود، اما «ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.»
نمایندگان کنگره آمریکا که از ابتدای مذاکرات نقش بازیگر سختگیر را ایفا کرده‌اند، دو طرح را در دستور بررسی دارند که یکی از آنها افزایش مشروط تحریم‌ها و دیگری مشروط کردن اجرای هرگونه توافق، به مصوبه کنگره است. سنای جمهوری‌خواه اعلام کرده به زودی این دو طرح را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 سنای آمریکا و طرح تحریم‌های جدید
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک روزنامه صهیونیستی پس از اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل که خواستار عدم وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شده ادعا می‌کند نمایندگان مجلس سنا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را در هفته جاری وضع می‌کنند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست روز سه‌شنبه از قول منابعی که آنها را معاونان ارشد در کنگره معرفی کرد گزارش داد؛ مجلس سنا در هفته جاری طرحی که تحریم‌های جدید علیه ایران را در صورت شکست مذاکرات تشدید می‌کند، تصویب خواهد کرد.
به نوشته این روزنامه سناتور «لیندسی گراهام» هفته گذشته گفت: سنا علاقه‌مند است تا قبل از تاریخ 20 ژانویه که روز سخنرانی وضعیت کشور توسط رئیس‌جمهور است یک طرح را به تصویب برساند.
مطابق این ادعا، یکی از دستیاران آشنا به فرایند تدوین این طرح پیش‌بینی کرده می‌تواند ظرف چند روز آینده 65 طرفدار برای ضمانت تصویب را پیدا خواهد کرد. با این حال گراهام می‌گوید او در محاسباتش به دنبال 67 طرفدار است تا از غیرقابل وتو بودنش اطمینان حاصل کند.

 ناکارآمدی تحریم ها
از سوی دیگر،روزنامه آمریکایی «لس‌‌آنجلس‌ تایمز» در گزارشی نوشت: طبق آمار و ارقام منتشر شده، میزان برنامه‌های تحریمی‌ آمریکا در یک دهه گذشته دو برابر شده است و از 17 مورد به 34 مورد افزایش پیدا کرده است اما هرچه آمریکا بیشتر از تحریم‌ها استفاده می‌کند، محدودیت کارآمدی این تحریم‌ها بیشتر محسوس می‌شود و همچنین این تحریم‌ها پتانسیل این را دارد که به ائتلاف آمریکا آسیب وارد آورد. گرچه مقامات آمریکایی اغلب تلاش می‌کنند تا تحریم‌ها را با همپیمانان خود هماهنگ کند، اما آنها این توانمندی را دارند که در صورت لازم، خودشان وارد عمل شوند در نتیجه برخی از دوستان آمریکا به این باور رسیده‌اند که تحریم‌ها نمایانگر نوع جدیدی از یکجانبه‌گرایی آمریکا است.
این گزارش سپس به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران اشاره کرد و نوشت که این تحریم‌ها خسارت اقتصادی به این کشورها وارد کرده است اما توانمندی این را نداشته که رهبران این کشورها را وادار به انجام کارهایی کند که آمریکا خواستار آنها است.

 آغاز مذاکرات ژنو
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای به منظور رایزنی و گفت‌وگوی دوجانبه با جان کری همتای آمریکایی خود بامداد امروز (چهارشنبه) راهی ژنو شد.
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند و قرار است رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان روزهای ۲۵ تا ۲۷ دی ماه در ژنو برگزار شود. ویلیام برنز قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در این دور از گفت‌وگوها با تیم مذاکره‌کننده ایرانی به گفت‌وگو خواهند نشست.
معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کارشناسان دو کشور در یازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای که ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه در شهر ژنو برگزار شد، طی ۲ روز رایزنی فشرده و جمعا ۱۲ ساعت به گفت‌وگو پرداختند و عراقچی این مذاکرات را فشرده، سازنده و مفید خواند.
آنگونه که پیش از این سید عباس عراقچی اعلام کرد: امروز، ظریف و جان کری،پیش از مذاکرات دوجانبه معاونان خود با یکدیگر دیدار می‌کنند.متعاقباً طی روزهای ٢٥ الی ٢٧ دی هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دوجانبه خواهند داشت و روز ٢٨ دی نیز مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونان برگزار خواهد شد./ روزنامه کیهان

مطالب مرتبط:

معرفی نوری گوگلانی، اولین هنرپیشه سینمای ترکمن‌های ایران

گام نخست رقابت های لیگ والیبال بانوان ایران

فروش گوشت انسان به جای کنسرو تن ماهی

هشدار دادگستری گلستان به مشکلات طرح پیش فروش غیررسمی خانه

حضور در راهپیمایی 13 آبان، بیانگر تداوم حضور مردم ایران در ه

توجه دولت به منابع بخش خصوصی در بودجه ۹۶ برای کاهش بیکاری اس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram