mohamad reza ferghani 01اخبار ترکمنستان- تورکمن‌نیوز: سفیر سابق ایران در ترکمنستان با اشاره به اشتراکات بسیار زیاد ایران به ویژه استان گلستان با کشور ترکمنستان، گفت: گلستان شاه‌کلید روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، محمد‌رضا فرقانی در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و آسیای مرکزی با محوریت ارتباط استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس با ترکمنستان که با حضور کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی کشور در دانشگاه آزاد واحد گنبدکاووس برگزار شد، با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌های تحلیلی اظهار کرد: در صورت تداوم این نشست‌ها و اجرایی کردن نتایج حاصل از آن می‌توان افق روشنی را برای منطقه در حوزه‌های مختلف ترسیم کرد.
وی با بیان اینکه ترکمنستان یکی از همسایگانی است که بیشترین اشتراکات فرهنگی و اجتماعی را با کشور ما دارد، افزود: قاطعانه می‌توانم ادعا کنم که هیچ کشوری در دنیا به اندازه ترکمنستان با ما پیوستگی و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ندارد زیرا این کشور حتی از تاجیکستان که به زیان فارسی صحبت می‌کنند به ایران از نظر فرهنگی و تاریخی نزدیک تر است.
سفیر سابق ایران در ترکمنستان با تأکید بر اینکه تمام افتخارات و مشاهیر ترکمنستان به نوعی به ایران مرتبط است، خاطرنشان کرد: امروز اگر از یک فرد در کشور ترکمنستان بپرسید مشاهیر خود را نام ببرد قطعا به ابو سعید ابوالخیر، شیخ احمد نسایی، ابوالفضل سرخسی، پوریای ولی و یا شیخ نجم‌الدین کبروی (موسس بنیان عرفانی کبرویه) اشاره خواهد کرد که همگی فارس هستند و تنها چهره شهیر ترکمن مختومقلی فراغی است که مزار او نیز در ایران اسلامی قرار دارد.
فرقانی با اشاره به اینکه نگاه ما به ترکمنستان باید به عنوان کشوری باشد که دروازه‌ای برای ورود به آسیای مرکزی است، ادامه داد: صنعت ترانزیت یکی از ظرفیت‌های مهمی است که در صورت تقویت و حمایت می‌توان از آن استفاده کرد زیرا با وجود فشارهای اقتصادی و برخی مسائل سیاسی رخ داده ترکمنستان هم‌چنان بر استفاده از محور ایران به ترکیه و عراق اصرار دارد چون بهترین مسیر و امن‌ترین مسیر برای تجار آنها خواهد بود.
وی بر ضرورت تدوین یک برنامه جامع، استراتژیک، دراز مدت و همه‌جانبه برای کار و روابط با آسیای مرکزی توسط مسؤولان کشور تأکید کرد و گفت: در این برنامه باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که استان گلستان به عنوان شاه کلید روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان است و توجه به ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی، قومیتی، اقتصادی و اقلیمی آن می‌تواند کمک شایانی به اجرایی شدن این برنامه کند.
سفیر اسبق ایران در ترکمنستان با اشاره به برقراری روابط تهران و مشهد با ترکمنستان در سالهای اخیر، تصریح کرد: گلستان و به ویژه گنبدکاووس باید هر چه زودتر نقش خود را در احیای روابط ایران و ترکمنستان و در معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فی ما بین به دست آورده و گوی سبقت را از خراسان و پایتخت برباید.
فرقانی علل کاهش سطح روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان را مرتبط با عوامل متعددی دانست و افزود: ضعف در مسؤولان سیاسی و حل معضلات از طریق دیپلماسی به ویژه از سوی کشور ترکمنستان و در کنار آن ضعف تجار ایرانی در شناخت ضوابط تجاری دو کشور و همچنین عدم آشنایی با نیازهای ضروری کشور ترکمنستان عوامل مهم موثر در این حوزه هستند.
وی با تأکید بر بهره‌مندی از حضور تعداد کثیری از ترکمن‌ها در استان گلستان، خاطرنشان کرد: همین حضور موجبات پیوستگی بیشتر دو کشور را فراهم کرده است و اگر با ظرافت‌های دیپلماسی و تجاری بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم قطعا می‌توانیم به اهداف خود در حوزه های مختلف به‌ویژه در اقتصاد دست پیدا کنیم.
گفتنی است؛ در این نشست که در ادامه سلسله نشست‌های روابط بین الملل در گنبدکاووس برگزار شد، علاوه بر سفیر اسبق ایران در ترکمنستان، احمد دستمرد معاون فرماندار ویژه گنبدکاووس و ارازجان شمالی نایب رئیس اتاق بازرگانی گلستان و جمعی از تجار و بازرگانان، دیپلمات ها و اهالی رسانه کشور که اهل استان گلستان بودند حضور داشتند./ فارس
با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

 

مطالب مرتبط:

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی مخدومقلی در شهر فراغی کلاله

کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در استان گلستان

افتتاح نخستین کتابخانه سیار کوهستانی استان گلستان در دهه فجر

تفتیان: قولی برای مدال در عشق‌آباد نمی‌دهم

تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در گنبدكاووس

آتش سوزی در هتل محل اسکان حجاج ترکیه و یمن در مکه

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram