82277138 71110813اخبار ویژه گنبدکاووس- تورکمن نیوز: معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان گنبدکاووس با تصریح بر این نکته که معضل سگ‌های ولگر در این شهرستان به مرحله هشدار رسیده است، خاطرنشان کرد: این معضل به تهدیدی علیه سلامت عمومی جامعه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، فرهاد شیبک در نشست هماهنگی پیشگیری از بروز بیماری هاری افزود: بر اساس دستور العمل های موجود، زنده گیری، عقیم سازی و نگهداری سگ های ولگرد باید به مورد اجرای گذاشته شود ولی فقدان زیرساخت های لازم در شهرستان برای انجام این اقدامات، باعث بروز مشکل شده است.
وی با تصریح بر این نکته که حیوان آزاری در آموزه های دینی نکوهش شده و بایستی ازاین کار پرهیز شود، در عین حال گفت: برنامه ها و دستورالعمل ها باید به گونه ای باشند که قابلیت اجرا هم داشته باشند و برآوردهای کارشناسی انجام شده حاکی از قابل اجرا نبودن دستورالمعل زنده گیری و نگهداری سگ های موجود در شرایط فعلی است.
در این نشست رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس هم با ارائه آماری از میزان گزش انسان توسط سگ های ولگرد گفت: بر اساس آمارهای موجود امسال حدود یک هزار گزش سگ در مناطق روستایی و 250 گزش در داخل شهر گزارش شده که که حاکی از افزایش تعداد گزش افراد از سوی سگ های ولگرد است.
دکتر فرهاد بدیعی بیماری هاری را یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام ذکر کرد و گفت: پیشگیری یکی از مهمترین راهبردهایی است که در مورد این نوع بیماری ها باید به کار بسته شود.
وی با خطرناک خواندن این بیماری گفت: در صورت مبتلا شدن فردی به این بیماری، معمولا راه نجاتی وجود ندارد و فرد مبتلا فوت می کند.
وی با اشاره به برنامه اتلاف سگ های ولگرد در گذشته گفت: با متوقف شدن این برنامه از حدود یک سال پیش تاکنون، تعداد سگ های ولگرد بسیار زیاد شده و طبق آمارهای موجود به حدود چهار هزار قلاده رسیده که رقم بسیار بالایی است و به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه محسوب می شود.
در این نشست رئیس دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس نیز با تشریح انتقال بیماری هاری از حیوانات وحشی به سگ و سپس دام های اهلی گفت: در شهرستان گنبدکاووس انتقال هاری بیشتر از شغال به سگ ها و از آن طریق به دام های اهلی انجام می شود.
دکتر نادر گوگلانی نیز با تصریح بر ازدیاد بیش از حد سگ های ولگرد بویژه در مناطق روستایی شهرستان گفت: در برخی از روستاهای شهرستان سگ های ولگرد به صورت گله ای در مراتع و حاشیه روستاها مشاهده می شوند که در شش ماهه اول امسال 12 مورد مثبت بیماری هاری در دام های اهلی مشاهده شده است که 6 مورد آن معادل 50 درصد مربوط به یک روستا است.
وی با اشاره به اقدامات دامپزشکی گنبدکاووس برای مقابله با بیماری هاری گفت: در شش ماه اول امسال به چهار هزار و 994 قلاده سگ واکسن تزریق شد.
وی تصریح کرد برای اثر بخش بودن اقدامات در حال انجام، از جمله واکسیناسیون سگ های دارای صاحب، سگ های ولگرد نیز باید از محیط حذف شوند که البته به معنای اتلاف آنها نیست و می توان به طرق دیگر از جمله زنده گیری نیز این اقدام را انجام داد تا مبارزه با بیماری هاری موثر واقع شود.
در این نشست مسئولان حفاظت محیط زیست، شهرداری، بخشداران شهرستان و یکی از اعضای تشکل های مردم نهاد حمایت از حیوانات نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه گنبدکاووس در جمعبندی مطالب ارائه شده گفت: آمار و ارقام ارائه شده واقعا نگران کننده است و بایستی با همه جانبه نگری و در نظر گرفتن شرایط جامعه نسبت به حل این معضل اقدام شود./ایرنا

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

راه‌یابی تیم ملی والیبال ایران به المپیک ریو/پاداش 240 میلون

وضعیت تجارت خارجی کشور در ۱۱ماهه سال جاری

افتتاح بیش از ۴۸۰۰ واحد مسکن مهر در گلستان

دستگیری قاتلین درگیری در گنبد کمتر از 4 ساعت+جزئیات

کنگره رزمندگان استان گلستان در گنبدکاووس آغاز شد

برگزاری هفته هشتم مسابقات اسب‌دوانی بهاره کشور در گنبد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram