Kafshekani 5 Mاخبار گنبدکاووس-تورکمن‌نیوز- مدیر امور منابع آب سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش نسبت به کف شکنی‌های غیرمجاز توسط برخی کشاورزان در این شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: این اقدام، سبب افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  حسین قنبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: هیچ کشاورزی حق ندارد خارج از عمق چاه تعیین شده در پروانه بهره برداری، نسبت به عمیق تر کردن چاه خود (کف شکنی) اقدام نماید.
وی گفت: کف شکنی‌های غیرمجاز که توسط برخی کشاورزان منطقه و بیشتر برای کشت شالی صورت می‌گیرد، بسیار زیانبار بوده و سبب کاهش شدید سطح آب‌های زیر زمینی و به دنبال آن خشکسالی و از دور خارج شدن چاه می شود.
قنبری اضافه کرد: از مجموع 2،5 میلیارد متر مکعب حجم منابع آبی استان گلستان 50 درصد آن آب‌های سطحی و 50 درصد زیر زمینی است که برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از منابع زیر زمینی، این استان را با مشکل و بحران آب مواجه می‌کند.
وی تصریح کرد: در سال آبی جاری تاکنون (مهر 95 تا تیر 96) میزان بارش‌ها 40 درصد و میزان روان آب رودخانه‌های گلستان و این منطقه 70 درصد کاهش یافته است که ادامه این روند و برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی، مشکلات جدی برای این استان ایجاد می‌کند.
مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به کشاورزان منطقه نسبت به استفاده مجاز از منابع آبی درج شده در پروانه بهره برداری و پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا بویژه کشت شالی تاکید کرد و اظهار داشت: حفظ منابع آبی و مدیریت مصرف آن باید اولویت اول کشاورزان و مردم باشد.
قنبری همچنین از رهاسازی بخشی از آب سد شیرین دره استان خراسان شمالی به عنوان حق آبه کشاورزان شرق استان گلستان در روزهای گذشته خبر داد و یادآور شد: این حق آبه در دوره کشت سال آینده نیز داده می شود.
وی با اشاره به در دست احداث بودن سد نرماب چهل‌چای مینودشت اضافه کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از این سد 160 میلیون متر مکعب آب به منابع آبی استان اضافه می‌شود که در تامین آب شرب و کشاورزی منطقه شرق گلستان موثر خواهد بود.
عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای درسال 90 با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال بر روی سه رودخانه 'نرماب، چهل چای و خرمالو ' در شهرستان مینودشت در شرق استان گلستان آغاز شد؛ این سد از نوع سدخاکی همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب آب است.
سد مخزنی نرماب با هدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی تحت پوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه و توسعه صنعت گردشگری احداث می شود.
با تکمیل سد نرماب که توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیا درحال احداث است، آب شرب شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله، گنبدکاووس و مراوه‌تپه تامین می‌شود.
شهرستا‌ن‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش درشرق استان گلستان درمجموع حدود 500 هزار نفر جمعیت و حدود 230 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارند.

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: irna.ir/golestan

مطالب مرتبط:

آغاز پرداخت تسهیلات اقتصادی به دهیاری‌های گلستان

اجرای گازرسانی به تعداد 44 روستا و 54 واحد صنعتی در گلستان

محفل انس با قرآن توسط قاریان بانو در گنبدکاووس برگزار شد

ایجاد اردوگاه‌های دانش‌آموزی در شهرستان گنبدکاووس

کشف حدود 26 هزار پاکت سیگار قاچاق در مرز اینچه برون گنبدکاو

اهمیت سوختن چربی های اضافی از نوجوانی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram