Kordkoy TN 2اخبار شهرستان کردکوی - تورکمن‌نیوز: ۶۶ روز از خسارت‌های سیل در گلستان می‌گذرد و درحالی‌که مدیریت بحران اعتباری را برای جبران خسارت تأمین نکرده، خانوارهای سیل‌زده زمستان را باید در منازل دیگران سپری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، هشدارهای هواشناسی همه را گوش به زنگ کرده بود با این حال کسی فکرش را هم نمی کرد باران روز چهارشنبه ۱۷ شهریور به خانه ها و زمین های کشاورزی در کردکوی رحم نکند.

شدت سیل در حدی بود که در فاصله کوتاه از شروع بارش، جاده اصلی محور گرگان – کردکوی مسدود شد و از ساعت ۲۰ روز چهارشنبه تا ۶ و ۳۰ دقیقه روز بعد براثر جاری شدن سیلاب و بالا آمدن آب در بخش رودخانه «گرجی‌محله» مسیر ارتباطی مرکز استان از سمت غرب به‌کلی قطع شد.

در ساعات اولیه مدیریت بحران استان خسارت‌های اصلی را فقط به بخش کشاورزی و زیر بنایی اعلام کرد اما در روزهای بعد مسئولان محلی از وارد آمدن حجم عظیم خسارت به اراضی کشاورزی جاده‌ها، معابر و ابنیه شهری و روستایی و همچنین منازل مسکونی در روستاهای میان دره، سالی کنده، گرجی‌محله، مفیدآباد، دنگلان، مهتر کلاته و یساقی خبر داد.

حالا ۶۶ روز از جاری شدن سیل در کردکوی می‌گذرد و ۴۰۰ خانوار حادثه‌دیده این ۷ روستا چشم‌انتظار تخصیص اعتبارات هستند. خانه های تخریب شده و زمین های کشاورزی هم دیگر محلی برای گذران زندگی نیست؛ این دستاورد سیل برای روستائیان غرب گلستان است. اهالی خانه به دوش شده مدتی است که در خانه های اقوام و آشنایان روزگار سپری می کنند.
زمین های کشاورزی برخی از آن ها هم به کل نابود شده و حاصل دسترنج آن ها یک شبه زیر آب رفت. چشم امید همه آن ها به کمک های دولتی است. اکنون دو ماه از سیل می گذرد و روستائیان هنوز چشم به راه کمک ها هستند؛ اما مسئولان می گویند فعلا خبری نیست.

تسهیلات گرفتیم اما اعتبارات دولتی نرسید

روستای دنگلان ظاهرا به نسبت سایر روستاها بیشترین خسارت را دیده و منازل روستائیان هم در صدر خسارت های وارده است. به سراغ دهیار این روستا رفتیم تا از وضیعت فعلی این منطقه با خبر شویم.

محمدرضا جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به حدود ۷۰ درصد از خانوار سیل‌زده روستا تسهیلات تعلق گرفت اما تا این لحظه حتی ریالی از اعتبارات دولتی به دست مردم نرسیده است.

جعفر پور بابیان اینکه از یک هزار خانوار روستا حدود یک‌پنجم آن‌ها در سیل اخیر خسارت جدی دیده‌اند، افزود: ۱۹۷ خانه روستایی و ۶۱۷ هکتار از اراضی کشاورزی دنگلان براثر سیل اخیر کاملاً خسارت‌دیده‌اند.
وی ادامه داد: برآورد اولیه بنیاد مسکن نشان می‌دهد سیل اخیر حدود سه میلیارد تومان به منازل مسکونی خسارت وارد کرده است.

دهیار روستای دنگلان به همکاری و همراهی خوب فرمانداری، بخشداری و بنیاد مسکن با حادثه دیدگان سیل اخیر اشاره و تصریح کرد: بازدیدهای منظم و اقدامات به‌موقع بخشداری و فرمانداری به‌سرعت امید را به خانواده‌های خسارت‌دیده بازگرداند اما باگذشت بیش از دو ماه هنوز یک ریال از اعتبار ۳۱ میلیارد تومانی وعده داده‌شده از سوی مسئولان استانی به دست مردم نرسیده است.

وی از بازگشت برخی از خانواده‌های خسارت‌دیده به روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: با وام ۲۵ میلیون تومانی قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض از سوی بنیاد مسکن شرایط روستا در حال بازگشت به وضعیت قبلی است.

Kordkoy TN 1

چشم‌انتظار تخصیص اعتبار هستیم

رضایتمندی دهیار از بازدیدهای فرمانداری و بخشداری نشان از جدیت مسئولان شهرستان در پیگیری مطالبات و خواسته‌های سیل‌زدگان داشت، موضوعی که بخشدار مرکزی کردکوی آن را جزو وظایف خود دانسته و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حضور درصحنه و پیگیری حل مشکلات مردم را از وظایف خود دانسته و در سیل اخیر در امدادرسانی به حادثه دیدگان بیکار ننشستیم.

محمد روحانی فر افزود: در ساعات اولیه پس از اتمام بارش، بیل مکانیکی و کامیون از شهرهای هم‌جوار تهیه شد و روستاها را از گل‌ولای، چوب و ... پاک‌سازی کردیم.
وی با یادآوری اینکه بیشترین خسارت‌ها به روستاهای دنگلان، ایلوار، نامن و میان دره واردشده است، ادامه داد: امدادرسانی از ساعت اولیه با همکاری هلال‌احمر، بهزیستی و کمیته امداد و سایر دستگاه‌های خدمات رسان آغازشده و پس از دو روز آهک پاشی تمام روستاهای سیل‌زده به پایان رسید.

بخشدار مرکزی کردکوی اضافه کرد: تا این لحظه از اعتبارات بخشداری حدود ۳۰ میلیون تومان برای مرمت زیرساخت‌ها و تأمین سیمان، ماسه و آجر برای مرمت منازل خسارت‌دیده هزینه کرده‌ایم و همچنان چشم‌انتظار تخصیص اعتبار برای جایگزینی آن هستیم.

مدیریت بحران اعتباری مصوب نکرد

هرچند در صحبت‌های دهیار و بخشدار تا حدودی آثار رضایتمندی از وضع موجود دیده می‌شود اما منابع آگاه و اهالی روستا به‌شدت از جدی نگرفتن سیل اخیر از سوی مسئولان استان و نداشتن همکاری آن‌ها گلایه‌مند هستند، نکته‌ای که در گفت‌وگو فرماندار کردکوی با خبرنگار مهر با ادبیات دیگری مطرح شد و مجتبی جمالی گفت: مدیریت بحران استان و کشور هیچ اعتباری را برای سیل کردکوی مصوب نکرد.

در سیل اخیر به بیش از ۴۰۰ واحد روستایی و تأسیسات زیربنایی شهرستان خسارت وارد شد و در برخی روستاها، واحدهای مسکونی ۱۰۰ درصد تخریب شدند
وی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر به بیش از ۴۰۰ واحد روستایی و تأسیسات زیربنایی شهرستان خسارت وارد شد و در برخی روستاها، واحدهای مسکونی ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

وی ادامه داد: سیل اخیر ۳۱ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، یک میلیارد بخش راه و ابنیه، ۲۵۰ میلیون تومان شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی و بیش از دو میلیارد تومان مسکن روستایی شهرستان خسارت وارد کرده است.

فرماندار کردکوی اضافه کرد: در ۱۲ ساعت اولیه پس از سیل برآورد خسارت‌ها به استانداری گلستان اعلام شد اما تا این لحظه اعتباری برای جبران خسارت مصوب نشده است.

وی با تأکید بر اینکه زودتر از موعد مقرر خسارت‌ها به استان اعلام شد، تصریح کرد: تاکنون تخصیص یک ریال از اعتبارات حوادث استان به سیل‌زدگان کردکوی مصوب نشده و اگر هم‌چنین اقدامی صورت گرفته به فرمانداری ابلاغ نشده است.

جمالی بیان کرد: آنچه تاکنون برای جبران خسارات سیل در شهرستان انجام‌شده حاصل پیگیری و همکاری سه‌جانبه فرمانداری، بنیاد مسکن و کمیته امداد بوده است.

Kordkoy TN 4

بعضی از دستگاه‌ها تعلل کردند

فرماندار کردکوی به‌صراحت اعلام کرد حتی یک ریال برای جبران خسارت سیل اخیر برای شهرستان کردکوی از محل اعتبارات حوادث استان تصویب و ابلاغ نشده است. اعتباری که قرار است خسارت ۱۰۰ درصدی سیل به خانه ها و زمین های کشاورزی هم وطنان گلستانی را جبران کند. خسارتی بیش از ۳۴ میلیارد تومان که با اظهارات مدیرکل مدیریت بحران گلستان زیر سوال رفت زیرا صادقعلی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که در سیل شهریورماه تنها سه میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها، ابنیه و شریان‌های حیاتی شهرستان کردکوی خسارت وارد شد.

این اظهارات مقدم شائبه بی مهری مسئولان به سیل زدگان و جدی نگرفتن خسارت های سیل را پررنگتر می کند با این حال او مدعی است که این خسارت به‌موقع اعلام‌شده و برای جبران آن از هیئت دولت مصوبه داریم. وی در همین رابطه افزود: بخشی از واحدهای مسکونی بیمه بوده‌اند که خسارت بیمه پرداخت شد اما برای تعمیر و بازسازی مابقی واحدهای آسیب‌دیده ۵۷۶ میلیون تومان وام کم‌بهره از سوی دولت تخصیص داده‌شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبارات تخصیص‌یافته یا خیر، گفت: فرآیند اداری آن انجام‌شده و مصوبه آن از هیئت‌وزیران اخذشده و ۱۷ آبان ماه این مصوبه به استان ابلاغ شد اما هنوز تخصیصی انجام‌نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با یادآوری اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مصوبه این اعتبار را از هیئت‌وزیران گرفته و به استان ابلاغ کرده است، تصریح کرد: این اعتبار شامل پایدار کردن ۶۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص نیافته سیل سال ۹۳، هفت میلیارد تومان بازسازی تأسیسات زیربنایی و چهار روستای رانشی ازجمله نرگس چال و چشمه لی مراوه‌تپه و همچنین ۵۷۶ میلیون تومان تسهیلات بازسازی اماکن خسارت‌دیده در سیل اخیر است.

وی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر کردکوی تنها دو میلیارد تومان خسارت به این شهرستان واردشده که مصوبه آن را اخذ کرده‌ایم هرچند بعضی از دستگاه‌ها در اعلام خسارت‌ها تعلل کرده‌اند.

تناقض‌گویی مسئولان ادامه دارد

به گفته مقدم این نقصان و تعلل دستگاه‌ها ازجمله بنیاد مسکن در شورای هماهنگی مدیریت بحران اعلام شد. این نظر مدیرکل مدیریت بحران در حالی است که فرماندار کردکوی و بخشدار منطقه از همکاری خوب بنیاد مسکن راضی بودند.

تناقض بین اظهارات استانداری گلستان و فرمانداری کردکوی آن جایی پررنگتر می شود که «مقدم» مجموع اعتبارات سیل استان از سال ۹۳ تااکنون به همراه خسارت رانش روستاها را حدود ۷۰ میلیارد تومان برآورد می کند که تنها دو میلیارد تومان آن برای کردکوی است ولی فرماندار کردکوی خسارت منطقه را ۳۱ میلیارد تومان می داند.

با تمام این اختلافات، حتی همان اعتبار دو میلیارد تومانی هم به گلستان نرسیده و مردم خسارت دیده کردکوی باید سرمای زمستان را در حالی سپری کنند که نه سرپنهای دارند و نه زمینی برای کسب روزی حلال و ظاهراً باید زمستان سرد را با بی سرپناهی بگذارنند. /مهرنیوز - زهرا بهرامی

 با کانال تلگرامی  « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

مراسم بزرگداشت شهدای منا در مصلی اهل سنت گنبد سه شنبه 5 آبان

دولت به وعده‌های خود در استان گلستان عمل کرد

تولید بیش از یک هزار تن گوشت سفید امسال در گالیکش

مطالعات طرح نجات خلیج گرگان در حال اجراست

خطوط آتش‌بُر در مراتع نوار مرزی خراسان شمالی با ترکمنستان ای

جشن عاطفه ها در گلستان با مشارکت خیران و متفاوت از گذشته

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram