Taksi 11 Oاخبار گلستان-تورکمن نیوز-  این روزها شهر گرگان مملوء از خودروهای مسافربر شخصی است که با پلاک های غیربومی در حال تردد در شهر بوده و علاوه بر ضایع کردن حقوق تاکسی ها موجب بروز مشکلاتی هم می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، کافی است دقایقی را کنار خیابان بایستید تا انوع و اقسام خودروهای شخصی با پلاک‌های متنوع که اکثر هم غیر بومی هستند جلوی شما ترمز بزنند. این روزها حتی ایستگاه‌های تاکسی هم محلی برای جولان مسافربرهای شخصی است.

خودروهایی که بدون هیچ نظارتی مسافر سوار می‌کنند و هر کرایه‌ای هم بخواهند می‌گیرند. گاهی هم خبرهای ناگواری از حوادث تلخی که برخی رانندگان رقم می‌زنند شنیده می‌شود.

با این حال هنوز هم شاهدیم بسیاری از مسافران بی‌تفاوت و بدون در نظر گرفتن این مسائل با اولین ترمز سوار هر خودروی شخصی می‌شوند.

اولین باری که تصمیم گرفتم استفاده از مسافربر شخصی را امتحان کنم، متوجه شدم راننده خودرو حتی آدرس دقیق مقصد را هم بلد نبود و مبلغ دقیق کرایه را هم نمی‌دانست. اما سوال اینجاست، چرا مسافران حاضرند سوار خودرو شخصی شوند و چرا هیچ نظارتی بر این مساله نیست؟

در مقدمه باید تاکید کرد، با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روزافزون مشغله افراد جامعه، سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی‌ها در زندگی مردم از نقش و اهمیت بالایی برخوردار هستند چراکه وظیفه جابه‌جایی مردم از مبدأ به‌سوی مقصد بر روی دوش آن‌هاست و ایجاد خلل در کارکرد تاکسی‌ها موجب بروز خلل در زندگی مردم می‌شود.

از طرفی مسافرکشی شاید به‌عنوان ساده‌ترین راه اشتغال‌زایی در نظر گرفته شود، اما اگر این شغل به‌ظاهر ساده در چهارچوب قوانین خود نباشد قطعاً موجب بروز بی‌قانونی و ناهنجاری‌هایی در سطح جامعه می‌شود.

در مصاحبه با مردم عادی و شهروندان گرگانی متوجه می‌شویم این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی در جامعه حق را به مسافرکش‌های شخصی می‌دهند تا با اشغال جایگاه تاکسی‌ها به امرارمعاش بپردازند.

اما پای درد و دل راننده‌های تاکسی که می‌نشینیم شکوه‌هایشان حاکی از دل پُر آن‌ها برای سامان‌دهی نشدن مسافربرهای شخصی دارد.

احمد شجاعی ۵۴ ساله و حدود ۲۵ سال است که راننده تاکسی بوده و از این راه امرارمعاش می‌کند. سرمایه چندین ساله‌اش را برای خرید تاکسی هزینه کرده و هر سال عوارض پرداخت می‌کند اما وجود مسافربرهای شخصی که جایگاه شغلی‌اش را اشغال کرده‌اند را عاملی برای کاهش درآمدش می‌داند.

علی اصحابی یکی دیگر از رانندگان تاکسی گرگان هم با انتقاد از ساماندهی نشدن مسافربرهای شخصی گفت: حدود ۱۲ سال است که به مسافرکشی مشغولم، در ابتدا من هم این کار را با خودروی شخصی نمره پلاک گرگان آغاز کردم اما در برهه‌ای از زمان مسافرکش‌های شخصی سامان‌دهی شدند و من توانستم در آن سال‌ها صاحب تاکسی شوم.

وی تصریح کرد: متأسفانه شاهدیم اکثر این خودروهای شخصی نمره پلاک گرگان نیستند و ازآنجایی‌که قابل‌شناسایی نیستند بحث امنیت را زیر سؤال می‌برند.

صحبت با مسافرکش های شخصی توام با درگیری است

اصحابی بابیان اینکه انتظار داریم راهنمایی رانندگی و تاکسی‌رانی از فعالیت این مسافربرهای شخصی جلوگیری کنند، افزود: ما هر زمان خواستیم با مسافربرهای شخصی با آرامش صحبت کنیم و قوانین را به آن‌ها گوشزد کنیم کار به درگیری و در بعضی مواقع حتی به چاقوکشی رسید.

هر زمان خواستیم با مسافربرهای شخصی با آرامش صحبت کنیم و قوانین را به آن‌ها گوشزد کنیم کار به درگیری و در بعضی مواقع حتی به چاقوکشی رسید

این راننده تاکسی بابیان اینکه هیچ فرقی بین من راننده تاکسی و مسافرکش شخصی نیست، افزود: متأسفانه ما هیچ خدماتی هم در این زمینه از تاکسی‌رانی دریافت نمی‌کنیم.

علی محمدی، جوان ۳۳ ساله‌ای است که با خودروی شخصی در خط مسیر «گرگانجدید» می‌ایستد. وقتی سر صحبت را با او باز می‌کنم بارویی باز پاسخگوی سوالاتم می‌شود.

وی با بیان اینکه یازده سال است که در این خط همراه دیگر رانندگان تاکسی می‌ایستد و مسافر جابه‌جا می‌کند، افزود: بارها برای ساماندهی و دریافت امتیاز تاکسی به مراجع مورد نظر مراجعه کردم اما متأسفانه نتیجه‌ای نداشته است.

حضور مسافرکش‌های شخصی برای حمل و نقل شهری مفید است

محمدی افزود: من به‌خوبی میدانم با حضور خودروهایی مثل ما چه ضربه‌ای به درامد رانندگان تاکسی وارد می‌شود اما اگر من و امثال من که شغلی نداریم این کار را انجام ندهیم پس چه کاری انجام دهیم؟

بسیاری از رانندگان تاکسی‌سرویس مدارس شده‌اند و حوالی ساعت ۱۲ برای انجام سرویس‌هایشان خط را ترک می‌کنند

وی وجود خودروهای مسافربر شخصی را برای شهروندان ضروری دانست و ادامه داد: بسیاری از رانندگان تاکسی‌سرویس مدارس شده‌اند و حوالی ساعت ۱۲ برای انجام سرویس‌هایشان خط را ترک می‌کنند، اگر در آن زمان که ساعات پرمسافر بوده به این خط سری بزنید متوجه می‌شوید ۹۰ درصد خودروهای موجود در خط شخصی هستند و اگر ما نباشیم حمل‌ونقل عمومی دچار مشکل می‌شود و مسافران می‌مانند.

برای یافتن علت ساماندهی نشدن این خودروهای شخصی نزد رئیس سازمان تاکسی‌رانی شهرداری گرگان رفتیم. علی کلاته  اظهار کرد: ساماندهی مسافرکش‌های شخصی طبق اساسنامه وظیفه سازمان دیگری است و تاکسیرانی در این زمینه اجازه قانونی ندارد تا ضابط قضایی باشد.

۱۵۰۰ مسافربرشخصی در گرگان فعالیت می‌کنند

وی افزود: چیزی بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۰ دستگاه مسافرکش شخصی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و موجب بروز مشکلات فراوانی در سطح شهر می‌شوند.

کلاته بابیان اینکه تعداد سه هزار و ۱۵۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر گرگان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این تعداد تاکسی برای جمعیت گرگان کافی است و اگر خودروهای شخصی نباشند در این زمینه مشکلی پیش نمی‌آید.

رئیس سازمان تاکسی‌رانی شهرداری گرگان در رابطه با ساماندهی مسافربرهای شخصی گفت: طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی در سال‌های ۸۶ و ۸۷ انجام شد و دریک مقطعی مسافربرهای شخصی به تاکسی تبدیل شدند که بعد از مدتی این طرح متوقف شد.

مسافربرهای شخصی برای ساماندهی رغبتی نشان نمی‌دهند

وی بابیان اینکه سه مدل مسافرکش در سطح شهر فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: علاوه بر تاکسی‌ها که وظیفه جابه‌جایی مسافران را بر عهده‌دارند و مسافرکش‌های شخصی که کار تاکسی‌ها را انجام می‌دهند عده‌ای هم هستند که دو شغله بوده و صرفاً برای کمک‌خرجی مسافرکشی می‌کنند.

کلاته بابیان اینکه تبدیل مسافربر شخصی به تاکسی برای رانندگان این خودروها به‌صرفه نیست، اظهار کرد: داشتن گواهینامه پایه ۲ و مدل‌ بالا بودن ماشین از مواردی است که برای ساماندهی خودروهای شخصی لازم است به همین دلیل رانندگان این مسافربرهای شخصی که غالباً صاحب خودروهای فرسوده هستند، برای ساماندهی رغبتی نشان نمی‌دهند.

رئیس سازمان تاکسی‌رانی شهرداری گرگان افزود: از آنجایی که تاکسی‌ها باید برای رفت و آمد به خارج از شهر مرخصی بگیرندو در صوت بروز مشکل ظرف چند دقیقه قابل شناسایی هستند، یکی دیگر از عوامل تمایل نداشتن به ساماندهی این موارد است.

وی اظهار کرد: طرحی به عنوان ماده ۳۲ در حال اجرایی شدن است که با اجرایی شدن آن شرکت‌های خصوصی که حمل و نقل درون شهری دارند می‌توانند برروی خط‌ها نظارت داشته باشند.

صاحبان تاکسی قشر مظلوم جامعه هستند

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی قشر مظلوم جامعه هستند، گفت: تاکسی داشتن شغلی است که استهلاک سرمایه زیادی دارد و شغلی است که با آوردن آورده که همان مبلغ تاکسی است هر ساله از مبلغ آن کاسته می‌شود و سودی ندارد.

کلاته افزود: مردم باید نسبت به تاکسی‌ها توجه بیشتری انجام دهند و با سوار نشدن در مسافربرهای شخصی فرهنگ درست استفاده از وسایل نقلیه مجاز را در جامعه جا بیندازند، البته سازمان تاکسیرانی شهرداری در تلاش است با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای شهروندان در خانه‌های فرهنگ، برنامه‌های رادیویی، پخش تراکت با موضوع فرهنگ‌سازی، تبلیغات تلویزیونی و ... این فرهنگ را در بین مردم جا بیندازد.

وی در رابطه با خدماتی که به رانندگان تاکسی ارائه می‌شود، اظهار کرد: حدود نیمی از رانندگان تاکسی چیزی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ راننده بیمه هستند و نیمی از این مبلغ بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود، البته اگر در همان چهار الی پنج ساله گذشته که سایت مربوطه باز بود تمام رانندگان ثبت‌نام می‌کردند امروز می‌توانستند از خدمات بیمه بهره ببرند.

گرچه برخی از مسئولین معتقدند مسافربرهای شخصی علاقه ای به ساماندهی ندارند اما نشستن پای درد و دل مسافربرهایی که از این راه امرار معاش می‌کنند نشان از تمایل این افراد برای خروج از بلاتکلیفی و قرار گرفتن در مسیر قانونی دارد، از طرفی دیگر اگر ساماندهی انجام نشود علاوه بر اینکه حق و حقوق تاکسی داران پایمال شده و موجب ایجاد ناعدالتی اجتماعی می‌شود، زمینه بروز مشکلات و تخلف از سوی برخی از رانندگان مسافربران شخصی فراهم می‌شود.

منبع:مهر

مطالب مرتبط:

باید در مورد قرآن و محبت اهل بیت فرهنگ‌سازی کنیم

قاچاق، اخلاق را در جامعه از بین می‌برد و اقتصاد را بی‌برکت م

برگزاری دومین دوره استارت‌آپ بازی‌های رایانه‌ای در استان گل

نقش کلیدی پیازداغ در آمار سفرهای نوروزی!

مراسم افطاری با شعار وحدت اقوام در گنبد کاووس برگزار شد

افزایش 154 درصدی کشفیات مواد مخدر در گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram