Behdasht 27 Fاخبار آزادشهر-تورکمن‌نیوز- سرپرست شبکه بهداشت و درمان آزادشهر درشرق استان گلستان از اجرای مرحله نخست طرح کشوری ایمن سازی تکمیلی کودکان زیر پنج سال اتباع بیگانه و مناطق سیاری و حاشیه‌نشین، علیه بیماری فلج اطفال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، دکتر پرویز گلزاری اظهار داشت: دراین طرح که در یک هفته گذشته توسط چهار تیم از مجموعه مرکز بهداشت آزادشهر اجرا شد، 110 کودک زیر پنج سال افغانستانی و نیز کودکان مناطق سیاری (مهاجرین استان‌های مرزی) ساکن دراین شهرستان علیه بیماری فلج اطفال واکسینه شدند.
به گفته وی در این طرح تیم‌های مرکز بهداشت افزون بر 200 خانوار از اتباع افغانستان و مهاجرین استان‌های مرزی ساکن در آزادشهر را مورد بازدید و سرکشی قرار دادند.
دکتر گلزاری اضافه کرد: مرحله دوم طرح کشوری ایمن‌سازی تکمیلی کودکان زیر پنج سال افغانستانی و مهاجرین استان‌های مرزی علیه بیماری فلج اطفال نیز یک ماه آینده اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: بیماری فلج اطفال دربین تمامی کودکان زیر پنج سال ایران اسلامی ریشه‌کن شده و این طرح در راستای اهداف انسان‌دوستانه و بیشتر برای اتباع افغانستان اجرا می‌شود.
فلج اطفال به عنوان یک بیماری ویروسی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های عصر حاضر است که معمولا کودکان خردسال را مبتلا می‌کند و سبب فلج دائمی اندام‌های تحتانی به ویژه پاها می‌شود.
این بیماری بر اثر آلوده شدن با پلیوویروس رخ می دهد و ویروس آن از طریق تماس مستقیم فرد با فرد یا از طریق تماس با خلط آلوده دهان یا بینی بیمار و یا ازطریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.
سابقه فلج اطفال به زمان باستان بر می گردد اما نخستین تشخیص بالینی این بیماری در سال 1789 میلادی توسط یک پزشک انگلیسی به نام مایکل آندروود انجام شد و ابتکار ریشه کنی این بیماری نیز از سال 1988 توسط دولت‌ها با همکاری سایر سازمان‌های جهانی آغاز شد.
بیماری فلج اطفال معمولا کودکان زیر پنج سال را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب از طریق ویروس‌های دهانی یا مدفوع و همچنین از طریق مواد غذایی و آب آلوده قابل انتقال است.
این ویروس به سرعت در روده گسترش پیدا کرده و به سیستم اعصاب حمله می‌کند و در عرض چند ساعت منجر به فلج و معلولیت می‌شود و تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد از مهمترین علایم این بیماری است و هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می‌توان با واکسن از وقوع آن پیشگیری کرد.
به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، بیماری فلج اطفال قابل ریشه‌کنی است زیرا مخزن حیوانی و حامل مزمن ندارد، در محیط قادر به حیات نیست و واکسن موثر علیه بیماری وجود دارد.
شهرستان آزادشهر با افزون بر 92 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

۳۲ پروژه گردشگری در استان گلستان در حال اجراست

افزایش کیفیت گندم گلستان از اثرات برجام است/کمبود آب در روست

منصور طعنه گنبدی در سمت شهردار گنبدکاووس ابقاء شد

بزرگ‌ترین معضل جامعه بیکاری است/لزوم تغییر دیدگاه‌ها در تولی

مدارس در اولویت تعیین شعب اخذ رأی

مراسم ساعت زمین خاموش در میراث جهانی گنبد قابوس/ افتتاح نمای

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram