تورکمن نیوز- امان محمد خو جملی، تحلیلگر: ایران از لحاظ فرهنگ و تاریخ و تمدن جزو ده کشور اول جهان محسوب می‌شود که میراثی دارای گنجینه‌ای از گذشتگان خود است.

 

 

اگر از همین میراث درست استفاده شود و میراث گذشتگان‌مان در خدمت نسل امروز قرار گیرد، بستر استفاده و باز دید از آن برای همه توریست‌ها یا گردشگران خارجی فراهم شود خود به تنهایی قادر است، اقتصاد کشور را شکوفا و جوانان را از بیکاری و کسالت نجات دهد.آثار باستانی مانند تخت جمشید یا پرسپولیس، منار جنبان، پل خواجو، 33 پل، مسجد شیخ لطف الله، میل گنبد یا برج قابوس، پل تاریخی آق قلا، مکانهای مذهبی مانند امام رضا و هزاران امام زاده ی کوچک و بزرگ دیگر و مقبره مشاهیری مانند سعدی و حافظ خیام و فردوسی و عطار و احمد شاملو و مختومقلی فراغی و مناظر طبیعی مانند جنگلها و دریاها و کوه ها و پارکها و هزاران مکان دیدنی دیگر وجود دارد که می تواند گردشگران خارجی و داخلی جذب نماید.

 

اما علیرغم این ظرفیت بالا و بی نظیر و متنوع خود نعمتی بزرگ برای هر کشوری است، چرا ورود توریستها به کشور ما اندک است، چرا سهم ما از درآمد گردشگری که سالانه 6500 میلیارد دلار می باشد کمتر یک میلیارد دلار می باشد؟!! چه چیزی مانع می شود که گردشگران نتوانند به کشور ما وارد شوند یا آنرا برای باز دید انتخاب نکنند.

 

الف ) نبودن زیر ساخت ها:


برای ورود گردشگران زیر ساختهایی لازم است اگر آن زیر ساختها فراهم یا مناسب نباشد گردشگران آنجا را برای مقصد نهایی انتخاب نمی کنند. چون گردشگران بیشتر دنبال لذت بردن از اوقات فراغت خود هستند که ترجیح می دهند به جایی بروند که این نیاز را تامین کند.این زیر ساختها عبارتند از راههای مناسب و روان برای تردد و رفت و آمد خودروها ،فراهم بودن آب ،برق،گاز،تلفن،اینترنت پر سرعت،وسایل حمل نقل عمومی مانند اتوبوس ،تاکسی،قطارهای سریع السیرو مکان های استراحت مانند هتلها و مسافرخانه های متنوع.داشتن آب و هوای مناسب و معتدل هم نقش اساسی دارد.

 

اقتصاد رانتی:


آنچه که در حال حاضر ما را از درآمد توریسم بی نیاز کرده،درآمدهای سرشار نفتی است.که تا به حال برای جذب آنها تلاش کافی نکرده ایم. چون همیشه کمبود بودجه را درآمدهای مفت نفتی که با کمترین زحمت بدست می آید تامین کرده است. اگر نبود این درآمد باد آورده و مست و زایل کننده عقل و هوش،ما هم مانند مصر و ترکیه تلاش می کردیم از این خوان گسترده سهمی ببریم. ولی همین درآمد ما را به خواب غفلت فرو برده است و تا زمانیکه این ماده ی مست کننده تمام نشود بعید است از آن خواب سنگین وبلند حد اقل یکصد ساله بیدار شویم.

 

موانع فرهنگی:


اعتقادات فرهنگی و دینی و مذهبی هم برای عدم ورود گردش گران بی تاثیر نیست.چون خیلی از آدم های مذهبی از ورود گردش گران خارجی با آن سر وضع لباس پوشیدن و رفتارهای آزادانه خوششان نمی آید. و احترام آنها را حفظ و رعایت نمی کنند. و ممکن است تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر آنها را تحت نظر بگیرند و رفتار غیر متعارفی از خود نشان دهند.

مسلم است چنین رفتارهایی از افراد غیر مسئول و آموزش ندیده تحت عنوان غیرت دینی، سر بزند آنها وارد کشور نخواهند شد. آنها به جایی خواهند رفت که عزت و احترامشان حفظ شود و قدر پول آنها را بدانند.چون ورود توریستها نوعی کمک به اقتصاد کشور مقصد ارزیابی می شود. اگر از گردشگران خارجی پذیرایی شایسته ای صورت گیرد آنها می توانند نگاه منفی دیگران به کشورمان را تحت عنوان یک کشور متمدن تصحیح کنند. و این در جای خود کم دست آوردی نیست. در واقع خوبی به دیگران خوبی به خود است./ اولکامیز

 

 

مطالب مرتبط:

برگزاری آموزش و روخوانی قرآن در مسجد امام حسن (ع) گمیش تپه +

منصور طعنه گنبدی در سمت شهردار گنبدکاووس ابقاء شد

نصب سبد و جمع آوری زباله در حاشیه جاده پارک ملی گلستان

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور در خصوص آثار تبلیغاتی در شعب اخذ

تحول در آموزش و پرورش گنبدکاووس با افتتاح 2 پروژه عمرانی آمو

سه ورزشكار بندرتركمن در انتظار كسب سهميه المپيك و پاراالمپيك

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram