motadan 01تورکمن نیوز- اخبار اجتماعی: روز گذشته قائم مقام وزیر بهداشت از مرگ روزانه هشت نفر به دلیل اعتیاد در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، بر اساس آمار، یک میلیون و ۳۲۵هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب خانواده شان، آمار افراد درگیر با اعتیاد، به رقم شش میلیون نفر می رسد. علاوه بر این در بحث مواد مخدر ده ها زندانی و ۹۲ هزار نفر قاچاقچی در کشور وجود دارد ‌و اگر برای هر خانواده فقط دو فرزند در نظر گرفته شود، رقمی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در کنار خانواده معتاد زندگی می کنند. ابتدای امسال رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرده بود: هر روز ۹ نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور می میرند.

هر سال ۲۴۷ هزار نفر در جهان به‌علت سوءمصرف مواد‌مخدر و انواع روانگردان‌ها می‌میرند، یعنی هر روز به ازای هر 10.5 میلیون انسان در جهان، یک نفر با مصرف مواد‌مخدر به کام مرگ می‌رود. براساس آماری که پیش از این وزیر کشور اعلام کرده بود، در ایران آمار قدری بیشتر از میزان جهانی است.اردیبهشت امسال عبدالرضا رحمانی‌فضلی از مرگ روزانه ۹ایرانی به‌علت سوء مصرف مواد‌مخدر خبر داده بود. این در حالی است که براساس آمار جهانی در جمعیتی معادل با جمعیت ایران روزانه حدود ۵/۷ نفر به این علت می‌میرند. در ایران اعتیاد در اثر مصرف مواد چهارمین علت مرگ و میر افراد است، در حالی که در ایالات متحده مرگ در اثر مصرف مواد اولین علت مرگ بوده و پیشتر اوباما، رئیس جمهور آمریکا در این مورد گفته بود: آمار مرگ و میر در اثر مصرف مواد در ایالات متحده از مرگ و میر تصادفات جاده‌ای بیشتر است.

 

افزایش ۶ دهم درصدی مرگ و میر در اثر مصرف مواد

اردیبهشت امسال سازمان پزشکی قانونی از مرگ سه هزار و سه نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سال ۱۳۹۴ در کشور خبر داد. این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۳ كه مرگ های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر دو هزار و ۹۸۶ نفر بود، شش دهم درصد افزایش داشته است.بر اساس این گزارش از كل تلفات سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته دو هزار و۶۷۶ نفر مرد و ۳۲۷ نفر زن بودند، این در حالی است كه آمار تلفات اعتیاد در سال قبل از آن (۱۳۹۳) شامل دو هزار و ۶۹۱ نفر مرد و ۲۹۵ نفر زن بود.بنابر آمار اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران ، یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۵/۹ درصد (حدود ۱۳۰ هزار نفر) آنها را زنان تشکیل می دهند.

 

آمارهای متناقض درباره مرگ بر اثر سوء مصرف

در ۹ سال گذشته قیمت ماده مخدر کراک در ایران ثابت بوده است و قیمت حشیش در سطح تهران افزایش بیش از ۳۰۰ درصد داشته، ولی ماده مخدر سنتی تریاک، تنها بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.با وجود این، به نظر نمی رسد آمار مرگ روزانه هشت نفر به دلیل مصرف مواد چندان درست و دقیق باشد، زیرا در سال های گذشته مسئولانی که در این زمینه صحبت می کردند در مورد تعداد افرادی که در اثر اعتیاد فوت می کردند رقم های بیشتری را عنوان می کردند که با توجه به افزایش تعداد معتادان به نظر نمی رسد کاهش آمار مرگ و میر آنها چندان درست باشد. علاوه بر وزیر کشور که چند ماه قبل رقم روزی ۹ نفر را برای مرگ و میر در اثر مصرف مواد عنوان کرده بود، سال ۹۳، براتی سده مدیر کل وقت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از مرگ روزانه ۱۱ نفر در ایران در اثر اعتیاد به مواد مخدر خبر داده بود.

 

۱۴ درصد معتادان تزریقی HIV دارند

روز گذشته قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال تقویت سیستم‌های کاهش آسیب و توسعه این مراکز در کشور است، اعتیاد را چهارمین بار بیماری‌ها در کشور خواند.ایرج حریرچی با بیان اینکه از نظر بار بیماری‌ها در مردان ۱۸ الی ۳۰ ساله اعتیاد رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی روزانه هشت نفر در کشور به دلیل اعتیاد می‌میرند و ۶۵ درصد کسانی که مبتلا به عفونت HIV بوده‌اند از مصرف کنندگان مواد مخدر هستند. ۵۰ درصد مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر مبتلا به هپاتیت C بوده و ۱۴ درصد معتادان تزریقی نیز HIV دارند.سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس مطالعات اخیر، تدخین تریاک عامل اصلی سرطان مری، ریه، معده، مثانه و حنجره است، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد زندانیان ما جرایمشان مربوط به مواد مخدر است و ۵۰ درصد ورودی زندان‌ها را مصرف کنندگان مواد مخدر تشکیل می‌دهند. همچنین ۵/۲۶ درصد طلاق‌ها در کشور مرتبط با مصرف مخدر یا الکل است. بنابراین توجه به این موضوع بسیار مهم است.

 

از شرایط بهداشتی زندان‌ها راضی نیستیم

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، با توجه به گلایه اخیر رئیس سازمان امور زندان‌ها نسبت به عدم تمایل پزشکان به ارائه خدمات در زندان‌ها، گفت: واقعیت این است که همانطور که وزیر دادگستری هم اعلام کردند، از وضعیت بهداشتی و درمانی زندان‌ها راضی نیستیم و علت اصلی آن هم تراکم زندان‌هاست که وزیر دادگستری هم اعلام کردند. او با بیان اینکه زندان‌های ما در معرض خطر برخی بیماری‌ها هستند و شرایط زندان هم مشکلات بهداشتی و درمانی را ایجاد می‌کند، گفت: در عین حال ممکن است برخی زندانیان از قبل از ورود به زندان مبتلا به بیماری‌های مرتبط با مواد مخدر بوده باشند. حال این افراد زمانی که بیرون می‌روند، می‌توانند بیماری را به جامعه و خانواده منتقل کنند. بر این اساس ما در نظام جمهوری اسلامی معتقدیم که باید برای زندانیان کشور شرایط بهداشتی و درمانی مطابق با شرایط استاندارد و مناسب فراهم شود.

 

۸۰ درصد الکل مصرفی در کشور تولید داخل است

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره مصرف الکل در کشور نیز گفت: ۸۰ درصد الکل مصرفی در کشور تولید داخل است ودر کشور ما با توجه به اعتقادات مذهبی مردم سرانه مصرف الکل نسبت به میانگین جهانی پایین تر است اما در بین الکلی ها میزان مصرف هر فرد بالاتر از حد میانگین جهانی است. وی افزود: وزارت بهداشت گر چه در مورد تولید و توزیع الکل ورودی ندارند اما برای کاهش آسیب‌های اعتیاد به الکل برنامه دارد و مراکز مشاوره ترک اعتیاد به الکل تشکیل شده و افزایش می یابد.

 

شادمانی جامعه، حلقه مفقوده مقابله با اعتیاد

یک کارشناس اعتیاد در مورد عادی یا غیرعادی بودن آمار مرگ روزی هشت نفر به دلیل اعتیاد در کشور به «آرمان» می گوید: چون این مرگ و میرها خلاف سلامتی جامعه اتفاق می افتد غیر عادی است. رویا نوری می افزاید: باید برای بیمارانی که درگیر مصرف مواد هستند کارهای ساختاری انجام شود و نباید با طرد این افراد صورت مساله را پاک کرد. این کارشناس اعتیاد با بیان اینکه نباید افراد به مواد دسترسی داشته باشند، می گوید: اگر آمار مصرف مواد در کشور بالاست، باید اول بررسی شود که چرا افراد به مواد دسترسی دارند و وفور مواد و دسترسی به آن نشان دهنده نبود سلامت روانی در جامعه است. او افزایش سطح سلامت روانی افراد را راهکاری موثر برای مقابله با اعتیاد در کشور می داند و می گوید: اگر محور جامعه فقط رضایت طلبی باشد افراد به ویژه جوانان برای رسیدن به لذت دست به هر کاری می زنند. ما باید سطح شادی را در جامع بالا ببریم تا با افزایش لذت، سلامتی روان افراد افزایش یابد. این کارشناس اعتیاد با بیان اینکه در سطح کلان شادمان کردن جامعه می تواند راهکاری موثر برای دوری از اعتیاد باشد، می افزاید: در سطح متوسط، خانواده ها باید برای آموزش افراد و تمرین قدرت«نه» گفتن به جوانان فعالانه عمل کنند تا فرزندانشان انتخاب های درستی داشته باشند. نوری می گوید: در سطح خرد هم افراد باید به انتخاب های خود دقت بیشتری کنند تا در دام نیفتند./ روزنامه آرمان

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

سیل باعث قطع آب شرب در برخی روستاهای استان گلستان شد

تاریخ تورکمن‌ها به اختصار (۲)/تورکمن‌ها در دوره میانه (اوایل

رشد 24 درصدی طلاق در گنبدکاووس

کشف 20 هزار لیتر سوخت و توقیف محموله غیرمجاز شتر در رامیان

برگزاری نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون با حضور 65 شرکت در

۱۰۱ نفر برای انتخابات شوراها در شهرستان رامیان ثبت‌نام کردند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram