تورکمن نیوز به نقل از صحرا: Rizgardha01مديركل مديريت بحران گلستان ريزگردها را پديده اى جديد و روى نامهربان طبيعت در مناطقى از استان بويژه در حوزه شمال آن بيان كرد كه از هم اكنون بايد براى پيشگيرى از آن برنامه‌ريزى شود.


بحث وجود ريزگردها و آسيب‌هاى آن در برخى مناطق كشور و بويژه با توجه به بروز خشكسالى و مشكلات زيست محيطى مدتهاست كه مطرح بوده و هم اينك روبرو شدن گلستان با اين پديده طبيعى نگرانى ها را بيشترمى كند، چرا كه اين استان به منطقه‌اى سرسبز با آب و هوايى معتدل، پرباران و با رنگين كمانى از دريا، جنگل، كوه و مزارع زرد و طلايى معروف است.


هم اينك آنچه اين باور را خدشه دار مى كند بروز مشكل كم آبى، كاهش نزولات جوى، تغييرات اقليمى، خشكسالى و توجه نكردن به گسترش پوشش گياهى در مناطق بيابانى استان است، مناطقى كه هم اكنون آنقدر خشك بوده كه شن و گردهاى آن آماده حركت شده و سلامت مردم ، زمين هاى مستعد كشاورزى و محيط زيست پاك آن را در معرض خطر قرار داده است.

 

استان مرزى گلستان واقع در شمال ايران در برخى مناطق داراى شرايط اقليمى خشك و نيمه خشك و بيابانى بوده و در همسايگى آن نيز بيابان‌هاى بزرگى در كشور تركمنستان همچون قره قوم وجود دارد كه زمينه بروز ريزگردها را فراهم كرده است.

 

گلستان با كشور تركمنستان، درياى خزر و استان‌هاى مازندران، سمنان و خراسان شمالى همسايه است.
مديركل بحران گلستان با هشدار در مورد احتمال بروز پديده ريزگردها در مناطقى از شهرستان‌هاى مرزى در شمال استان مى‌گويد براى پيشگيرى بايد سريعتر بررسى كرد و تصميم گرفت.


صادق على مقدم در نشست شوراى ادارى شهرستان گميشان اظهار كرد: اين شرايط محصول
تغييرات اقليمى و كاهش نزولات جوى سالانه در استان بوده و كنترل آن نيازمند برنام هريزى در حوزه پيشگيرى است وى اضافه كرد: عوامل طبيعى و انسانى، كاهش بارندگى و رطوبت نسبى هوا، كمبود پوشش گياهى و استفاده نادرست از منابع آبى، بى توجهى به گسترش فضاى سبز زمينه را براى بروز خشكسالى و در ادامه ريزگردها فراهم كرده است.


دبير شوراى هماهنگى مديريت بحران گلستان با اشاره به لزوم مهار اين پديده طبيعى در مناطق بيابانى در حوزه شهرستان‌هاى مرزى استان يادآور شد:  گسترش پوشش گياهى و كمربند سبز راهكارى مناسب براى كنترل ريزگردها در اين منطقه است.


مقدم تاكيد كرد: آسيب‌هاى ريزگردهاى احتمالى علاوه بر محيط زيست، ساختار كشاورزى و معيشت مناطق محروم را دستخوش دگرگونى خواهد كرد.
وى افزود: قبل از آن كه معضل ريزگردها بروز كند بايد در كارگروه تخصصى مخاطرات زيست محيطى مديريت بحران استان به اين موضوع پرداخته شود تا بتوان با ارايه برنامه و راهكارهاى بلندمدت و كوتا همدت، انجام مطالعات در خصوص پوشش گياهى، بارورى ابرها و انتقال آب و شناسايى عوامل تشديد كننده، مسيرهاى موجود براى پيشگيرى از اين فاجعه زيس تمحيطى در استان بررسى و اجرايى شود.


براساس اعلام چهارشنبه مديريت بحران گلستان فرماندار گميشان نيز با اشاره به مشكلات معيشتى و كاهش سطح زيركشت در شهرستان گفت :اگر براى پيشگيرى از وقايع طبيعى و زيست محيطى چاره انديشى نشود، داشته هاى كنونى را نيز از دست مى‌دهيم.

امانگدى ضمير ادامه داد: وضعيت معيشتى مردم در شهرستان مرزى گميشان بسيار پايين است و با توجه به اعتبارات استانى مى توانيم تنها جلوى ضرر و زيان و خسارت‌هاى ناشى از عوامل طبيعى را بگيريم.


وى با بيان اين كه هم اينك كاهش سطح سبز محصولات كشاورزى همچون جو و گندم در شهرستان نگران كننده است، افزود: اگر مشكل پديده‌هاى مختلف طبيعى ادامه يابد ديگر كشاورزى در منطقه هيچ بازدهى براى كشاورز نخواهد داشت.


به گفته وى، با توجه به شرايط اقليمى و جغرافيايى گميشان اين آسيب بالقوه در منطقه وجود دارد كه در صورت فقدان برنام هريزى مناسب در معرض خطر ريزگردهاى بيابانى قرار گيرد كه زمينه ساز نابودى كشاورزى و بروز مشكلات زيست محيطى در منطقه خواهد بود.


شهرستان گميشان با افزون بر 60 هزار نفر جمعيت در شمال غرب استان گلستان واقع است. استان گلستان همواره از بلاياى طبيعى همچون سيل، زلزله، رانش زمين و آتش سوزى جنگل ها در معرض خسارت است و هم اينك نيز در آستانه مشكل طبيعى ديگرى با عنوان ريزگردهاى مناطق بيابانى مى‌باشد كه تدبيرى پرشتاب براى پيشگيرى
از آن را مى طلبد. / هفته‌نامه صحرا

مطالب مرتبط:

ایجاد اردوگاه‌های دانش‌آموزی در شهرستان گنبدکاووس

برگزاری اولین دوره مسابقات بوکس فضای آزاد در گلستان

دلار سقوط کرد/اقتصاد دنیا در ۲۴ ساعت گذشته

در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی استان 15 گروه نمایشی شرکت کر

بیش از ۸۰۰ تن میوه شب عید در استان گلستان توزیع شد

۳۲ فقره آتش‌سوزی در اراضی جنگلی مراوه‌تپه رخ داده است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram