Khojamli 11 Khیادداشت-تورکمن‌نیوز- همچنانکه در یادداشت‌های قبل از انتخابات هم چند بار اشاره کرده بودم مردم گنبدکاووس براساس شکاف‌های قدیمی و سنتی(شیعه و سنی و ترکمن، فارس) که هنوز فعال وعمیق است رای خواهند داد. چون در طی سال‌های اخیر هیچ فعالیت چشمگیری برای ترمیم آن جز سخنرانی‌های تعارف‌ گونه از بزرگان دو طرف چیزی به گوش نرسیده وعملی هم دیده نشده است. ساختارانتخابات هم طوری است که اگر شکاف‌ها و خندق‌ها را بیشتر نکند، کمتر هم نمی‌کند.

معلوم است در چنین ساختار معیوب وغیرحزبی سنتی‌های دو طرف میدان‌دار شوند و کرسی‌های شورا تصاحب بکنند. بعضی از دوستان که یاشولی‌های دو طرف(ترکمن و فارس) را شکست خورده می‌دانند بنده عقیده‌ام برعکس است.

 یاشولی‌های دو طرف پیروز شدند و نامزدهای خود را چهار به سه به کرسی شورا رسانده‌اند. این رای‌ها نشان دهنده این است که مردم در صورت تکثر نامزدها به یک میانجی برای تایید صلاحیت نامزدها نیاز دارند که آنها را راهنمایی کنند تا از سردرگمی ناشی از تکثر نامزدها نجات دهند.

در شهرهای بزرگ مردم بر اساس شکاف‌های سیاسی یعنی گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به لیست‌های دو طرف رای دادند یعنی نشان‌دهنده این است که سیاست و انتخابات بدون تشکل و سازماندهی ابتر و ناقص است و نمی‌شود به امان خدا رها کرد. اینکه چرا نامزدهای یاشولی‌های سنتی می‌توانند رای بیاورند دلیلش این است که آنها با دیدارهای محلی و تشکیل امین اعضاها حسابی مردم را با امور انتخابات درگیر و مشروعیت و مقبولیت لازم را در آنجا بدست می‌آورند .

اما همین مردم در انتخابات سراسری مانند ریاست جمهوری در چارچوب شکاف‌های بزرگتر ملی و جناحی و سیاسی  رای می‌دهند ولی با دید سیاسی و جناحی به شورای شهر نگاه نمی‌کنند. آیا این تفکیک ملی و محلی برای سامان امور کارساز و درست می باشد؟ آیا آگاهانه و طراحی شده هم هست؟ بنده اعتقادم این است این راه طراحی شده و برنامه‌ریزی شده نیست، بلکه مقتضیات و شرایط  و محیط شهر وضعیت خود را به تصمیم گیرندگان تحمیل می‌کند.

این روش ممکن است در شهرهای کوچک مانند گنبدکاووس که ترکیب جمعیتی آن قومی و مذهبی است درست باشد. ولی به موازات بزرگتر شدن شهرها، شهرهای کوچک هم از شکاف‌های ملی تبعیت خواهند کرد. اما چرا در شهرهای دیگر ترکمن‌نشین مانند بندر‌ترکمن و آق قلا و گمیش تپه و مراوه‌تپه برای شورای شهر یاشولی تشکیل نمی‌شود و بحث‌های آن مانند گنبدکاووس حاد و سنگین نیست چون ترکیب جمعیت این شهرها همگون و یکسان است چون مخالفی بنام فارس و شیعه وجود ندارد.

 اما یاشولیگری به محض اینکه پای انتخابات مجلس شورای اسلامی به میان آمد در تمام شهرهای ترکمن‌نشین خودش را نشان می‌دهد. چون در اینجا ترکمن‌ها تنها خودشان نیستند و طرف مقابل خود را فارس‌ها و یا شیعه‌ها می‌دانند و شکاف‌ها بر همین مبنا تعریف می‌شود و رای‌ها هم برهمین مبنا به صندوق‌ها ریخته می‌شود. چون دراین مبنا قومیت و مذهب جای تفکررا می‌گیرد و خودش را نشان می‌دهد و اگر تفکر و منش اصلاح‌طلبی هم معیار شود در ذیل قومیت و مذهب تعریف می‌شود.

در جایی که شکاف‌های قومی و مذهبی با اقدامات ملی و جبرانی ترمیم نشود رای‌ها به همین شکل خواهد بود و شکاف‌های مدرن اصلاح‌طلبی و دموکراسی‌خواهی جای شکاف‌های سنتی را نخواهند گرفت.
امان محمد خوجملی

مطالب مرتبط:

افتتاح و کلنگ‌زنی ۸۲ پروژه در گنبدکاووس

عزتی‌پاک: آثار قوجق با قومیت شروع و به ملیت ختم می‌شود/ حکای

پیکر مطهر 87 شهید جان‌باخته منا لحظاتی پیش به فرودگاه مهرآبا

زلزله‌ای به بزرگی 2/3 درجه سیمین شهر گلستان را لرزاند

هشدار وزارت بهداشت به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور

دستگیری 36 معتاد و خرده فروش مواد مخدر در گنبدکاووس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram