Gosfandتورکمن نیوز- گفتگو: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه به طور کامل آماده ارائه خدمات در عید قربان هستیم، گفت: اکیپ‎های بازرسی ما به دقت بر قیمت و بهداشت دام‎ها نظارت می‎کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، عید سعید قربان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است که هر ساله و در سالروز امتحان الهی حضرت ابراهیم(ع) جشن و سرور را برای مسلمانان به ارمغان می‎آورد. در این عید که همراه با مراسم معنوی و ملکوتی حج است مسلمانان علاوه بر انجام مناسک حج در مکه مکرمه، مسلمانان مناطق مختلف آیین‌ها و رسومات را برگزار می‌کنند. اما این عید در استان گلستان با شکوه بیشتری و با جلوه‌های خاص‌تری نسبت به دیگر نقاط کشور برگزار می‌شود.

در این استان سرسبز که گنجینه اقوام و مدلی کوچک از ایران اسلامی است ترکمن‎های غیور و مومن این عید را به عنوان عید اصلی خود قرار می‎دهند و سه روز در آن به شادی و سرور می‎پردازند و با توجه به اینکه یکی از مستحبات وارده برای این عید سعید سنت حسنه قربانی کردن است عموم این عزیزان به صورت گسترده این سنت را به جا می‎آورند.

به همین منظور به سراغ نادر گوکلانی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس رفتیم تا جویای تمهیدات انجام گرفته برای بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن این سنت حسنه در شهرستان گنبدکاووس در آستانه عید سعید قربان شویم که شرح این گفت‌وگو را در ذیل مشاهده می‎کنیم:

 

در خصوص مقوله قربانی دام در عید سعید قربان چه تمهیداتی در شهرستان گنبدکاووس اندیشیده شده است؟

گوکلانی: با توجه به نزدیکی به عید سعید قربان، جلساتی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری ویژه شهرستان گنبدکاووس برگزار شده و کمیته‌ای مسئولیت این کار را بر عهده دارد که به دقت و با برنامه امورات را دنبال می‎کند و نهادهایی هم برای همکاری مشخص شده‎اند که تقسیم کار صورت گرفته است.

 

برای عرضه دام سالم در گنبدکاووس چه اقداماتی صورت گرفته است؟ مردم از کجا می‌توانند به دام سالم دسترسی پیدا کنند؟

گوکلانی: با توجه به این که میدان دام عشایری شهرستان گنبدکاووس، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز عرضه دام در سطح کشور مطرح است، مقرر شده است که عرضه دام فقط در محل میدان دام عشایری صورت بگیرد و خرید و فروش دام زنده در سطح خیابان‌ها و معابر عمومی به طور کلی ممنوع است و با عرضه‌کنندگان برخورد قانونی خواهد شد.

 

 در سطح میدان دام عشایری چه تدابیری برای مسائل بهداشتی صورت گرفته است؟

گوکلانی: در این رابطه چون در خود میدان دکتر دامپزشک تمام وقت حضور دارد و هم تکنسین، تمام دام‌هایی که به آنجا وارد و یا از آنجا خارج می‌شوند، تحت معاینه بالینی قرار می‌گیرند و اگر در دام عرضه شده هر نوع بیماری وجود داشته باشد، آن دام حذف می‌شود. بنابر این توصیه‌ای که به همشهریان گنبدی می‌کنیم این است که دام را فقط از محل میدان دام عشایری خریداری کنند.

 

در بحث قیمت و نظارت بر مسائل دیگر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

گوکلانی: از حدود یک هفته قبل از عید سعید قربان اکیپ‌های شبکه دامپزشکی گنبدکاووس به همراه سایر ادارات همچون اداره تعزیرات، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره بهداشت هم حضور پیدا می‌کنند و برای سایر مسائل، علاوه بر مسائل بهداشتی، مثل بحث قیمت و سایر مسائل، در آن مکان مشغول رصد خواهند بود تا مشکلی برای شهروندان پیش نیاید.

 

در میدان عشایری غیر از بحث حضور دامپزشک و تکنسین، چه اقدامات دیگری صورت گرفته است؟

گوکلانی: بحث مدیریت میدان را در جلسه‌ای که هفته گذشته در مرکز بهداشت برگزار شد، خواستیم و در آنجا ابلاغ شد. در همین رابطه خود سم‌پاشی و ضدعفونی میدان انجام گرفته است، تا به هر حال یک محیط سالمی برای دام‌ها فراهم شود. در میدان هم ورود و خروج با مجوز صورت می‌گیرد و همکاران ما هم حضور دارند تا از لحاظ بیماری‌های مربوطه بررسی‌های لازم را روی دام‌ها انجام دهند. تمامی غرفه‌هایی که در محل میدان قرار دارند نیز تک تک مورد کنترل قرار گرفته‌اند.

 با توجه به این‌ که در میدان از سایر استان‌ها هم وارد می‌شوند، این‌ها را کنترل کردیم که خدایی نکرده بیماری‌ از سایر مناطق وارد میدان و شهرستان نشود.

 

در خصوص مسائل بهداشتی مربوط به ذبح دام شبکه‌ دامپزشکی چه تدابیری اتخاذ کرده است؟

گوکلانی: مباحثی که تاکنون بیان شد، تحت عنوان بازرسی قبل از کشتار است که دام‌های زنده را معاینه می‌کنیم. یک بحث هم بازرسی بعد از کشتار است که ذبح صورت گرفته و لاشه مورد معاینه قرار می‌گیرد.‌

درباره بازرسی‌ که بر روی لاشه‌ها صورت می‌گیرد باید گفت که در روز عید سعید قربان از ساعت هفت الی 13 طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور در سطح ملی ابلاغ شده است تا اکیپ‌های دامپزشکی در سطح شهرها حضور داشته باشند.

در سطح شهرستان‌ گنبدکاووس هم ما چهار اکیپ داریم که در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار هستند. این‌ها در سطح شهر حضور دارند در همان بازه هفت الی 13 و اگر شهروندان با شماره تلفن 33382153 تماس بگیرند به صورت رایگان این اکیپ‌ها در محل حضور پیدا می‌کنند و بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند. اگر احیانا روی لاشه مواردی از بیماری مشاهده شد، به عنوان مثال «کیست، انگل و غیره» را ضبط می‌کنند و اصلاح می‌کنند و بعد از انجام موارد بهداشتی شهروندان می‌توانند آن‌ها را با خیال آسوده مصرف بکنند.

 

 برای ذبح دام هم محل‌های مشخصی وجود دارد؟

گوکلانی: بله، برنامه دیگری هم که در روز عید داریم این است که کشتارگاه دام شهرداری در بازه هفت الی 13 برای خدمت‌رسانی به مردم باز بوده و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، به خصوص افرادی که در بحث ذبح دام مشکل دارند، به عنوان مثال افرادی که آپارتمان‌نشین هستند و فضای مناسب ندارند و یا مشکلات این چنینی، دام خود را برای ذبح به محل کشتارگاه ببرند.

در آنجا نیز همه امکانات فراهم می‌باشد و بازرسان ما هم حضور دارند. همکاران روحانی ما نیز برای مسائل شرعی ذبح حضور دارند، بحث‌های بهداشتی و شرعی کلا کنترل می‌‌شود و شهروندان گنبدی می‌توانند از این خدمات هم استفاده کنند.

 

در بحث جمع‌آوری پوست چه اقداماتی اندیشیده شده است؟

گوکلانی: در بحث پوست با توجه به مشکلاتی که در یکی دو سال اخیر برای شهروندان به‌وجود آمده بود، امسال مصوب شد که خرید پوست توسط واسطه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند فقط در چهار نقطه ورودی شهر انجام گیرد.

که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد و شهرداری در حال پیگیری این کار است. در همان نقاط این پوست‌ها جمع‌آوری شده و بلافاصله هم به انبارهای خارج شهر منتقل شده تا ابتدا نمک‌سود شده و با مجوز دامپزشکی به محل‌های مربوطه حمل شده و مشکلی برای شهروندان پیش نیاید.

 

 با توجه به فصل تابستان و گرمای هوا و مسائل دیگر، در میان دام‌های گنبدکاووس بیماری شایعی هست که مشاهده شده باشد؟

گوکلانی: الحمدالله با توجه به اینکه ما تمام اقدامات بهداشتی را در شش ماهه اول سال از نظر واکسن برای بیماری‌هایی چون شاربون، آبله، تب‌برفکی، لمپی‌اسکین که بیماری جدیدی است انجام شده، همین طور سم‌پاشی در سطح دامداری‌های انجام گرفته و در حال حاضر مشکل خاصی نداریم. نگرانی‌ای از بابت اینکه بیماری شایعی در منطقه ما باشد، وجود ندارد.

 

توصیه بهداشتی خاصی در این زمینه دارید؟

گوکلانی: شما اطلاع دارید که 800 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد. یک سری هم بیماری‌های واگیر برای خود دام است. به خاطر اهمیت موضوع تمام این اقدامات بهداشتی دارد صورت می‌گیرد. توصیه اول ما این است که مردم حتی‌ا‌لامکان از همان میدان عشایری اقدام به خرید دام بکنند که در آنجا دام‌ها مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

توصیه دوم هم این که بعد از ذبح، گوشت خیلی سریع مصرف نشود و توصیه بهداشتی این است که گوشت 12 الی 24 ساعت در دمای یخچالی نگهداری شود و بعد از آن اقدام به مصرف آن کنند.

 

در بحث پخت توصیه بهداشتی خاصی وجود دارد؟

گوکلانی: خب همان‌طور که گفتیم، بلافاصله بعد از ذبح مصرف گوشت صورت نگیرد و فاصله لازم رعایت شود، در بحث پخت هم خوب آن دمای لازم برای پخت را شهروندان رعایت کنند. مسئله بیشتر هم در بحث آب‌پز کردن است که از روغن استفاده نکنند. این‌ها توصیه‌های عمومی است.

 

حرف آخر، اگر توصیه‌ای دارید به شهروندان گنبدکاووس؟

گوکلانی: صرف نظر از توصیه‌هایی که داریم در بحث عید سعید قربان، توصیه‌هایی داریم برای دامداران عزیز که همکاری‌های لازم را با شبکه دامپزشکی داشته باشند در طرح‌هایی که ما در طول سال انجام می‌دهیم. حالا در بحث شاربون هست و خصوصا تب‌مالت، همکاران ما که حضور پیدا می‌کنند، حتما دامداران بیایند و از این طرح‌های رایگان استفاده کنند.

همین طور در بحث خرید دام که انجام می‌دهند سعی بکنند که قبل از ورود دام به گله‌های‌شان حتما حداقل 10 روز این دام را به شکل قرنطینه جدا نگه دارند، این نکته‌ای هست که می‌تواند از ورود بیماری به گله جلوگیری بکند و در این فاصله هم می‌توانند واکسیناسیون را انجام بدهند تا مشکلی پیش نیاید./خبرگزاری فارس

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

صادقلو: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بودجه سال 95 استان گلستا

مددجویان زندان گنبد در اوقات فراغت اسکواش بازی می‌کنند

بازگشت نخستین گروه حجاج گنبد کاووس

برگزاری هفته دوازدهم مسابقات اسب‌دوانی پاییزه کشور در گنبدکا

سه نکته در مورد کریمی، مجیدی و عزیزی/ عصیانگرهای فوتبال خیاب

ضد تبلیغات در انتخابات!/عوامل تخریب چهره‌ی نامزد انتخاباتی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram