b_300_300_16777215_00_images_News_social_Gonbad-Social_14.jpgتورکمن نیوز: مهندس حمیدی در جلسه مشترک با مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان اظهار کرد: باید به مسئولان منابع طبیعی در ارائه خدمات قانونمند، کمک کنیم.وی با اشاره به 72 سامان و محدوده مرتع در شهرستان گفت:

زندگی و معیشت یک ‎هزار و 670 خانوار بهره‎بردار این مراتع به طور مستقیم و غیرمستقیم به مراتع بستگی دارد و حفظ مرتع نیز نیاز به برنامه‎ریزی دارد.معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس افزود: قسمتی از مراتع مورد بهره‌برداری تعاونی‎ها است که قوانین مناسبی برای حفظ آن تدوین شده، اما باید در اجرای صحیح قوانین تلاش کرد.
مهندس حمیدی با اشاره به اولویت دولت در مبارزه با فساد اداری و مالی، تصریح کرد: حفظ منابع ملی از جمله مراتع ملی از مصادیقی است که مقامات قضایی به آن تأکید دارند و ما به عنوان نمایندگان دولت وظیفه داریم منابع ملی را که متعلق به همه ملت ایران است برای نسل آینده حفظ کنیم و از تخریب این اراضی جلوگیری کنیم.
وی یادآور شد: در حفظ اراضی باید از بخش خصوصی کمک گرفت و در کنار سود و منفعت از مراتع کمک کنیم تا منابع طبیعی بر همه ملت ایران حفظ شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس همچنین با بیان اینکه توسعه استان به سمت شمال است و تغییر کاربری به سمت صنعت است، یادآور شد: در کنار منفعت از مراتع بحث حفظ مراتع برای آیندگان نیز باید مدنظر باشد و برای استفاده قانونمند از مراتع باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
مهندس حمیدی با اشاره به اینکه مراتع از سرمایه‎های خدادادی و ملی کشور هستند، افزود: دامدارانی که مرتع در اختیار آنها گذاشته شده باید با بهره‌برداری اصولی، ضمن استفاده از این منابع برای حفاظت از آن نیز تلاش کنند.
ابوطالب قزلسفلو نیز در این جلسه گفت: هدف از اجرای طرح های مرتعداری حفاظت از مراتع و استفاده بهینه از آنها توسط دامداران است.
مدیر کل منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه ، این اداره کل از نیروی محدودی برای نظارت بر مراتع استان برخوردار است، گفت: یکی از وظایف دامداران، مراقبت از مراتع و جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد سودجو است.
وی گفت: 780 هزار واحد دامی از مراتع استان گلستان استفاده می کنند که بیش از ظرفیت این مراتع هستند.
قزلسفلو، وجود دام بیش از ظرفیت در مراتع، عدم رعایت زمان چرای دام و نیز مشکلات اقلیمی را از جمله تهدیدات مراتع استان بیان کرد.
وی گفت: دامداران در قالب طرح مرتعداری، برای افزایش درآمد می توانند اقدام به کشت گیاهان دارویی و و یا درختان متناسب با شرایط آب و هوایی دیگر کشت کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرتعداران گستان نیز گفت: در استان 30 تعاونی مرتعداری در حال فعالیت است که برای نظم بخشی به فعالیت این تعاونی ها در سال 92 این اتحادیه بوجود آمد.
جلال الدین نورعلی افزود: در راستای حمایت از این اتحادیه، اداره کل منابع طبیعی استان ایستگاه تولید بذر و نهال چپرقویمه را به مدت 10 سال به این اتحادیه واگذار کرده است.
وی ادامه داد: در سال دوم فعالیت این ایستگاه ، دو میلیون اصله نهال آتریپلکس تولید شده که قرار است در سطح 3 هزار هکتار کشت شوند.
نورعلی هجوم ملخ ها به مراتع را یکی از مشکلات بزرگ تعاونی های دامداری اعلام کرد و گفت: از آنجا که موعد هجوم این آفت مشخص است، ضرورت دارد برای دفع این حشره امکانات لازم تامین شود.
مدیرعامل اتحادیه مرتعداران گستان خواستار حمایت از دامداران شد و گفت: برنامه تخصیص نهاده های یارانه دار به دام های سبک باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه طرح های مرتعداری دیربازده هستند، افزود: با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت باید از دامداران حمایت شود ضمن اینکه در ارائه وثیقه به بانک نیز اسناد مرتعداری را باید قبول کنند تا مشکل وثیقه دامداران حل شود.

منبع: سایت فرماندارری

مطالب مرتبط:

دخترجوان در برخورد با قطار مترو جان باخت

قدرت‌نمایی دوندگان زن گلستان در آغاز فصل قهرمانی کشور

سه عامل توزیع سوخت خارج از شبکه در گنبدکاووس دستگیر شدند

ناگفته‌هایی از پشت‌پرده قتل‌های مرموز در پایتخت

۹۶۰۲ پروژه در گلستان اجرا شد/ بیش از ۱۴ هزار شغل در استان ای

گلستان در فراهم کردن فرصت اشتغال از متوسط کشوری عقب‌تر است/

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram