gharghavol 01تورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: سر شماري بهاره پرنده حمايت شده قرقاول در زيستگاه هاي پارك ملي گلستان واقع در شرق استان گلستان به مدت سه روز انجام شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، سرشماري اين پرنده در زيستگاه هاي پارك ملي گلستان با استفاده از بانگ قرقاول نر و مشاهده مستقيم پرنده انجام شد.
در اجراي اين سرشماري 4 تيم 4 نفره متشكل از كارشناسان اداره حيات وحش اداره كل، كارشناسان اداره نظارت و پايش و مسئولان و كاركنان اجرايي پارك ملي گلستان همكاري داشتند.
اين سرشماري با استفاده از فرمول هاي ثابت سرشماري حيات وحش به روش سرشماري آوا انجام شد كه تراكم نسبي از جمعيت اينگونه پرندگان را در زيستگاه هاي پارك ملي گلستان مشخص مي كند.
به گفته احمد دباغيان مسئول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست گلستان، سرشماري بهاره قرقاول در نواحي اصلي زيستگاه هاي اين گونه پرندگان شامل پناهگاه حيات وحش آغاز شده و با توجه به شرايط بارندگي ها و كاهش دماي هوا ادامه يافت.
قرقاول نر در اوايل فصل بهار كه موسم جفت يابي و آشيانه سازي پرندگان است با بروز علائمي دست به انتخاب جفت و قلمرو زده كه اين خصوصيت مهم ترين فاكتور براي انجام سرشماري در مناطقي بوده كه امكان مشاهده مستقيم به دليل وضعيت پوشش هاي گياهي امكان پذير نيست.
در اين خصوص با بررسي دقيق هريك از مناطق و زيستگاه ها و تعيين تعداد صداها مي توان حداقل جمعيت اين نوع پرندگان را در يك زيستگاه برآورد كرد.
قرقاول با نام علمي phasianus coichicu از گونه هاي بومي و حمايت شده كشور است و شكار و نگهداري آن طبق قانون ممنوع و در سالهاي اخير اين گونه و زيستگاه هاي زادآوري آن به دليل افزايش آگاهي مردم و تلاش محيط بانان پارك ملي گلستان با ايجاد امنيت زيستگاه ها در شرايط مطلوب زيستي قرار گرفته است.
پارك ملي گلستان منطقهٔ حفاظت شده اي در شرق استان گلستان است، اين منطقه قديمي ترين پارك ملي ثبت شده در كشور و پناهگاهي كم نظير براي حيات وحش است كه 1350 گونهٔ گياهي و 302 گونهٔ جانوري، از جمله نيمي از گونه هاي پستانداران ايران را در افزون بر 90 هزار هكتار مساحت خود جاي داده و به همين دليل به عنوان ذخيره گاه زيست كره در ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

افتتاح 3186 واحد مسکن روستایی در گلستان

حضور دو بازیکن گلستانی در ترکیب تیم ملی فوتوالی، مسابقات فین

برنامه های بزرگداشت روز ارتش در گلستان اعلام شد

بسته جدید بیمه طلایی فرهنگیان در سال 94 ارایه می شود

با افتتاح 161 پروژه در گالیکش برای 664 نفر شغل ایجاد شد

کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق شهروندی نظام اداری کشور در هواش

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram