Mojtaba Hoseiniتورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: معاون نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط‌ زیست استان گلستان گفت: امسال ۲۰ تا ۳۰ قلاده پلنگ در استان گلستان از بین رفتند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، مجتبی حسینی با اشاره به روز حیات وحش اظهار داشت: استان گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های طبیعی استان از تنوع زیستی زیادی برخوردار است.

وی افزود: بیش از 305‌ گونه پرنده، 78 گونه پستاندار و 22 گونه دوزیست و خزنده در استان گلستان زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد از نظر حیات جانوری غنی هستیم که این موضوع نیز سبب می‌شود به زندگی و زیستگاه‌ها توجه کنیم.

معاون نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط‌ زیست استان گلستان تصریح کرد: اگر این‌گونه‌ها را از دست بدهیم حیات‌ وحش را نیز از دست می‌دهیم، استان گلستان با این تنوع مناطقی را پیش‌بینی کرده که در 3 هفته اخیر 2 منطقه پناهگاه حیات‌وحش در چلچلی یا هیرکانیا و گمیشان نیز مصوب شده است.

حسینی گفت: امسال تاکنون 340 مورد حیوانات مصدوم به محیط‌زیست استان تحویل داده‌ شده که از این تعداد 200 مورد رهاسازی شده است و بقیه یا تلف‌شده و یا شرایط رهاسازی را نداشته‌اند.

معاون نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط‌ زیست استان گلستان با اشاره به تهدیدهای حیات‌ وحش استان گلستان گفت: نخستین مورد تخریب زیستگاه و تغییر کاربری اراضی، عدم اجرای درست طرح تعادل دام و مرتع، اجرای طرح‌های بدون مطالعه جنگل‌داری و استفاده بی‌رویه از کود و سموم شیمیایی از سوی کشاورزان است.

به گفته حسینی، شکار غیرمجاز تهدید دیگری است که حیات‌وحش استان گلستان را تهدید می‌کند، سلاح‌های زیادی در دست مردم است که هر‌کس به هرگونه که بخواهد از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در میان‌گذر پارک ملی گلستان سالانه خرس یا پلنگ‌های زیادی تلف می‌شوند اما میزان حساسیت‌ها به این موارد زیاد نیست، تأکید کرد: رسانه باید با افزایش آگاهی عمومی در این زمینه آگاهی و اطلاعات درست را منتقل کند، برای همه پروژه‌ها باید پیوست محیط زیستی تهیه شود اما در گلستان برای تعداد کمی از پروژه‌ها این‌گونه است تهیه می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان گلستان اظهار داشت: 52 طرح جنگلداری در استان گلستان داریم که 32 طرح در حال اجرا است و پیوست‌های محیط زیستی لازم ارائه نشده است.

حسینی با اشاره به برگزاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات استان گلستان گفت: برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها تأثیر مثبت دارد و ارتباط رسانه با محیط‌زیست می‌تواند منشأ کمک‌های زیادی باشد و کسی منکر این توان رسانه‌ها نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

 

 

مطالب مرتبط:

جشن ازدواج 40 زوج در کلاله/گزارش تصویری

کمبود نیروی آموزش و پرورش گلستان در دوره ابتدایی

تکذیب کشته شدن صياد ايراني توسط ترکمنستان

افزایش بارش‌ها/ کاهش ذخیره آبخوان‌های گلستان

ائتلاف‌ها نهایی شدند/رقابت ۱۹ نفر برای هر کرسی مجلس در گلستا

مراسم آق آش (آق قویون) در فهرست آثار ملی و معنوی کشور به ثبت

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram