komite alaj bakhshe khalij gorgan 01تورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: کمیته علاج بخشی خلیج گرگان برای نجات این خلیج تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، رضا مروتی اظهار کرد: موضوع پس‌روی آب خلیج گرگان درگذشته نیز اتفاق افتاده و در دوره‌های متناوب آب آن کم‌وزیاد شده است.

وی ادامه داد: نمونه بارز این پس‌روی و پیشروی در سال‌های ۵۷ و ۷۷ رخ‌داده است و اتفاقی جدیدی نیست.

وی بابیان اینکه پس‌روی آب خلیج گرگان دلایل مختلفی دارد، اضافه کرد: کم شدن حق آبِ دریای خزر که بخشی به کشورهای حاشیه دریا مرتبط است و همچنین رسوب‌گذاری که اوج آن در حاشیه جنوب شرقی دیده می‌شود، ازجمله عوامل مؤثر در این موضوع است.

مروتی خاطرنشان کرد: نگرانی‎هایی در این زمینه وجود داشت و نیاز بود که مطالعات میدانی در این زمینه صورت گیرد که فرآیند مطالعه در سازمان بندرها و کشتیرانی انجام شد.

وی از تشکیل کارگروه ساماندهی مرز خبر داد و افزود: برای اینکه اقدام کارشناسی صورت بگیرد مبادرت به راه‎اندازی کارگروه ساماندهی مرز کردیم.

وی تصریح کرد: نگرانی‌های موجود به وزارت کشور اعلام شد و هم‌اکنون استانداری پیگیر تشکیل کمیته علاج بخشی خلیج گرگان است.

 

طراحی بندر سبز در خلیج گرگان

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان مطالعات فاز صفر خلیج گرگان انجام‌شده و یک بندر جدید بافاصله از خلیج و در نقطه بالادست آن به‌عنوان بندر سبز طراحی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رسوب‌گذاری تنها دلیل وضعیت فعلی خلیج گرگان نیست بلکه یکی از علل می‎تواند باشد، اظهار کرد: هرچند شاهد رسوب‌گذاری شدید در چاپاقلی و کانال خزینی هستیم اما نگرانی وجود ندارد، زیرا رسوب‌گذاری عامل از بین برنده خلیج گرگان نیست.

مروتی یادآور شد: بخشی از پس‌روی آب دریا طبیعی بوده و تحت تأثیر جریان آب و هوایی است اما نسبت به افزایش آلایندگی خلیج گرگان و ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌ها نگران هستیم.

وی ادامه داد: ازاین‌رو از سازمان حفاظت از محیط‌زیست خواسته‌ایم میزان آلایندگی آب رودخانه‌ها را پایش کرده و اطلاع‌رسانی کند.

وی بابیان اینکه با یک کار دانشگاهی جزئی و منطقه‌ای نمی‌توان گفت، خلیج گرگان در آینده‌ای نه‌چندان دور خشک می‌شود، تأکید کرد: هرچند موضوعات تاریخی نشان می‌دهد پس‌روی و پیش روی متناوب دریای خزر طبیعی است و آب به خلیج گرگان بازمی‌گردد اما همچنان نیازمند انجام یک مطالعات دقیق نرم‌افزاری و میدانی در این حوزه هستیم./ مهر

http://www.turkmensnews.com/

 

 

مطالب مرتبط:

235 خانوار گالیکش از برنامه حمایتی کمیته امداد خارج شدند

6700 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی برای گلستان پیش بینی شد

دستگیری سارقان موتورسیکلت گرگان

بیکاری جوانان و معضلی بنام سهمیه مدیران برای استخدام بستگان

تامین هزینه‌های پایگاه امداد و نجات جاده‌ای گنبد توسط یک خیر

استاندار گلستان: رشد گرگان تعیین کننده توسعه استان است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram