park 01اخبار محيط زيست- توركمن‌نيوز: ‌ایجاد دو پارک ملی جدید در گلستان مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که ایجاد پارک ملی در محدوده مرکز استان با نام 'هیرکانیا' و 'قلعه میران' در علی آبادکتول و رامیان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  از روابط عمومی این اداره کل، اسماعیل مهاجر در نشست شورای اداری شهرستان علی آباد اظهار داشت: در ایجاد پارک ملی هیرکانیا؛ منطقه شکار ممنوع چلچلی به همراه جنگل شموشک تا جنگل های فاضل آباد و علی آبادکتول مد نظر است. به گفته وی؛ منطقه چلچلی در گرگان 43 هزار هکتار وسعت دارد که با افزوده شدن جنگل شموشک تا جنگل های فاضل آباد و علی آبادکتول به بیش از 63 هزار هکتار افزایش یافته و این حوزه به نام پارک ملی هیرکانیا خواهد شد. وی گفت: این مناطق از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری غنی است و قوانین ویژه زیست محیطی پس از تبدیل وضعیت این جنگل ها به پارک های ملی، برای محافظت بیشتر این سرمایه ارزشمند بکار گرفته می شود. مهاجر همچنین از تغییر وضعیت ذخیره گاه درختان سرخداری علی آباد کتول به پارک ملی با نام 'قلعه میران' خبر داد و گفت: ذخیره گاه جنگلی درختان سرخدار منطقه زرین گل، پونه آرام و افراتخته دهنه زرین گل شهرستان علی آباد که از آن به عنوان فسیل گیاهی عصر یخبندان یاد می شود، یکی از حوزه های جهانی این گونه است. وی؛ با بیان اینکه درخت سرخدار به طور علمی در حال تکثیر است اما منبع طبیعی اولیه آن از ذخیره گاه های طبیعی تامین می شود، افزود: در گلستان حدود 500 تا 600 هکتار ذخیره گاه ژنتیکی سرخدار وجود دارد که بخشی از آن در جهان نمای گرگان و بخش اعظم آن در دهنه زرین گل شهرستان علی آباد قرار دارد. وی اضافه کرد: ثبت پارک ملی سرخدار با نام قلعه میران (قلعه ماران) که بخشی زیادی از جنگل های شهرستان علی آباد کتول، منطقه فندرسک و رامیان را در بر می گیرد ، در دستور کار قرار دارد. مهاجر درباره وضعیت پرونده ثبت پارک ملی قلعه میران گفت: نقشه های این پارک تهیه و به دستگاه های اجرایی استانی و ملی ارسال شده است ودر انتظار تایید نهایی هستیم تا به شورای عالی محیط ریست ارسال شود. وی تصریح کرد: این پارک حدود 5 هزار هکتار را زیر پوشش خود قرار می دهد، ولی حریم حفاظتی آن تا 10 هزار هکتار پیش بینی شده است. به گزارش ایرنا پارک ملی گلستان نیز منطقه حفاظت شده ای در شرق استان گلستان و غرب خراسان شمالی است؛ این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده درکشور و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره درمیراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

*تاسیس پاسگاه محیط بانی در جنگل ابر

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین گفت که با کمک فعالان زیست محیطی شهرستان علی آباد، جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد و امسال پاسگاه های محیطبانی آن تاسیس و اجرایی خواهد شد. جنگل ابر در جنوب استان گلستان و در همسایگی علی آبادکتول با شاهرود قرار دارد. در اسفند 93 جنگل ابر با مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. فرماندارعلی آباد نیز گفت: با توجه به اینکه امسال بحث تولید و اشتغال در اولویت بوده لازم است همه مسئولان اجرایی به عنوان سربازان حریم ولایت در راستای تحقق این مهم گام بردارند، چرا که تنها راه کمک به کشور همه گیر شدن اقتصاد مقاومتی است. احمد تجری مفرد همچنین با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: مواد مخدر یکی از آسیب های اجتماعی است و همه باید با هماهنگی و همکاری و با اجرای برنامه های اصولی و مدون در جهت ریشه کن کردن مواد مخدر در جامعه تلاش کنیم. علی آباد از توابع گلستان بوده که در حوزه مرکزی استان واقع شده و دارای چهار شهر علی آبادکتول، فاضل آباد، مزرعه و سنگدوین و حدود 70 روستا است.



مطالب مرتبط:

در بریتانیا نیمی از انرژی مورد نیاز کشور بدون آلودگی محیط زی

خزر طوفانی و گلستان بارانی می‌شود

آقچه‌لی: تیم ملی والیبال جوانان برای کسب قهرمانی به مسابقات

نوجوانان دومیدانی کار گلستان 2مدال طلا و نقره به ارمغان آورد

ایجاد پایانه تخصصی صادرات صنایع‌دستی گلستان مصوب شد

تاریخ تمدن قوم ترکمن در عصر باستان (بخش اول)

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram