Plikanاخبار محیط زیست- تورکمن‌‌نیوز: پلیکان مهاجر که پس از هزاران کیلومتر سفر برای زمستان گذرانی در جزیره آشوراده فرود آمده بود با گلوله شکارچیان متخلف هدف قرار گرفت و از ناحیه بال زحمی شد و دریابانان بندرترکمن او را یافته و تحویل محیط زیست دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان اظهار داشت: این پرنده از سوی پرسنل دریابانی به محیط زیست تحویل و پس از بیومتری و اقدامات اولیه ،برای سیر مراحل درمان و تیمارداری به اداره کل انتقال و توسط دامپزشکان تحت مداوا قرار گرفت.
علی بیانی با قدردانی از همکاری نهادهای همسو با محیط زیست در شهرستان همانند دریابانی، مرزبانی نیروی انتظامی و بسیج به جهت حسن توجه به مساله حفظ محیط زیست و حیات وحش ،از شهروندان و علاقه مندان نیز خواست که در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مصدوم موضوع را به این اداره اطلاع دهند
وی تاکید کرد که مردم در صورت مشاهده هر گونه پرنده مصدوم ، بیمار و یا لاشه تلف شده این پرندگان مراتب را از طریق تلفن 1540 به ادارات محیط زیست اطلاع دهند.
یکی از باشکوه ترین پرندگان جهان پلیکان ها هستند، پرندگانی که در کنار امواج کوبنده دریا ها زندگی می کنند و جزء سنگین ترین پرنده های زمین نیز محسوب می شوند.
هفت گونه پلیکان وجود دارد که در ایران دو گونه خاکستری و سفید یافت می شود و از پرندگان حفاظت شده هستند.
پلیکان ( pelecanidae ) منقاری بلند و شاخی و کیسه گلویی دارد که برای ذخیره ماهی است، فاصله دو بال به طور متوسط حدود 330 سانتیمتر بوده و دم این پرنده کوتاه و در پرواز پرتوان و قوی است.
پلیکان ها بیشتر در مناطق گرم و سواحل و کناره رودخانه های منتهی به دریا، یعنی مناطقی که همه چیز برای خوردن از ماهی ها، سخت پوستان و حتی لاکپشت ها وجود دارد، زندگی می کنند.
آبهای وسیع داخل خشکی، باتلاق‌ها و مرداب‌های کم عمق ساحلی زیستگاه اصلی پلیکان است،این پرنده به‌ صورت دسته جمعی در نیزار آشیانه می‌سازد.
گلستان از جمله معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است؛ این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسئولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زاد و ولد دارند.
سواحل و آبگیرهای شهرستان ترکمن و گمیشان و بویژه تالاب گمیشان واقع در غرب گلستان از محل های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و گونه های بومی است.
آشوراده دراین منطقه و در دل دریا ، تنها جزیره ایرانی خزر است./ایرنا

 

مطالب مرتبط:

برج سلمان مشهد در آتش سوخت+عکس

اجرای طرح "مهر تندرستی" در امامزادگاه شاخص گنبدکاووس

امام‌جمعه اهل سنت ترکمن در بخش سی سی یو صیادشیرازی بستری شد

خیال خوش قطری‌ها در آستانه بازی با پرسپولیس

اولین نیروگاه برق تولید پراکنده گلستان در مراوه تپه احداث می

روند نزولی تعداد افراد مبتلا به سالک در گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram