امروز : شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

جهانی کوهستان 300x209 - روز جهانی کوهستان گرامی بادترکمن نیوز: ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ مقارن با ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹ «روز جهانی کوهستان» است. موضوعی که امسال از سوی «سازمان بین‌المللی خواروبار و کشاورزی ملل متحد» (فائو) برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده؛ «تنوع زیستی کوهستان» است.

چرا که نیمی از تنوع زیستی دنیا در کوه‌ها جای گرفته و فراهم کننده غذا، دارو و تنظیم کننده کیفیت اقلیم، آب، خاک، هوا برای بشر هستند.
زیباییِ تنوع زیستی کوه‌ها سبب جذب گردشگر و ایجاد درآمد برای جوامع بومی مناطق کوهستانی می‌شود. تنوع زراعی کوه‌ها نقش کلیدی در سیستم غذایی پایدار و انعطاف‌پذیری انسان‌ها در برابر تغییرات اقلیمی می‌شود.
جالب است بدانید؛ ۲۷ درصد از سطح کره زمین را کوه‌ها تشکیل داده‌اند که در تمامی قاره‌ها وجود دارند. و در بردارنده ۳۰ درصد از مناطق تنوع زیستی دنیا هستند.
کوه‌ها علاوه بر این که محل زندگی بسیاری از گونه‌های در معرض خطر هستند، مأمن بسیاری از مواد غذایی مهم و گونه‌های دامی نیز هستند.
موضوع روز جهانی امسال؛ فرصت مناسبی برای توجه به تنوع‌های زیستی غنی در کوه‌ها، و رسیدگی به تهدیداتی‌ست که با آن‌ها روبرو هستند. چرا که زیست‌بوم کوه‌ها به واسطه تغییر کاربری اراضی، تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین، چرای بی‌رویه دام، کشاورزی غیراصولی، شکار، بهره‌برداری بیش از ظرفیت، گونه‌های مهاجم و آلودگی هوا و… تحت فشار هستند.
توقف آسیب به تنوع زیستی، از طرق کاهش تخریب زیست‌بوم های کوهستان و سرعت بخشیدن به روند ترمیم آن‌ها امکان‌پذیر است.

تنوع زیستی کوهستان مهم است / بیایید از آینده‌مان محافظت کنیم.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز