امروز : شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    81614

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    15:07 | ۰۶ شهریور ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ازبکستان 1 300x168 - چند خبر از اقتصاد ازبکستانترکمن نیوز:  از مهم ترین تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ازبکستان در ( هفته چهارم مرداد ماه 1399) که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است:

افزایش 10 درصدی قیمت خودروهای داخلی

کمیته مقابله با انحصار ازبکستان اعلام کرده شرکت UzAuto Motors بطور متوسط قیمت خودرو های سواری را 10 درصد افزایش داده که این عمل نادرست و غیر قانونی است. طبق تصمیم کمیته مقابله با انحصار، علیه شرکت مذکور به علت بالا بردن بی اساس قیمت خودرو سواری اقامه دعوی می‌شود. طبق تصمیم کمیته مقابله با انحصار، شرکت اوزاوتو صناعت باید به مشتریان مبلغ 10 درصد اضافی دریافتی را بازگرداند و در بازار داخلی و خارجی برای افراد واسطه شرایط برابری را فراهم آورند. در این راستا نمایندگان مجلس نیز خواستار بررسی انحصارگری و فساد اداری در صنعت خودروسازی کشور شدند، گروهی از نمایندگان مجلس قانونگذاری ازبکستان از دادستانی کل و آژانس مبارزه با فساد اداری خواستند موارد متعدد نقض قوانین در فعالیت شرکت خودروسازی UzAuto Motors از قبیل انحصارگری (افزایش بی دلیل قیمت خودرو) و فساد اداری (ارتشاء در خرید خودرو) را بررسی کنند. از سوی دیگر رئیس مرکز کمک به توسعة اقتصادی ازبکستان بر لزوم کاهش تعرفه‌های گمرکی خودروهای وارداتی به منظور رقابتی شدن خودروسازی و کاهش قیمت خودرو تأکید کردند. رئیس جمهور ازبکستان نیز در جلسة دولت برای گسترش تعاونی صنعتی و بومی سازی بر ضرورت گسترش بومی سازی قطعات خودرو و کاهش قیمت تمام شدة ساخت خودرو در کشور که باعث کاهش قیمت فروشی آن به مصرف کنندگان نهایی خواهد گردید تأکید نموده است.

مساعدت دولت ازبکستان به مهاجران کار

هیات دولت ازبکستان به منظور ایجاد شرایط مناسب برای شهروندان شاغل در خارج از کشور، حمایت حقوقی و تامین کار منظم آنها، مصوبه اعطای وام های کم بهره تا 10 میلیون صوم برای هزینه‌های مسافرتی، هزینه های اخذ پروانه کار، بیمه را تصویب نمودند. سالانه 600-700 هزار نفر وارد بازار کار ازبکستان می‌شوند. در نتیجه اقدامات صورت گرفته برای توسعه بخش های اقتصادی و مناطق این کشور، سالانه 500 هزار فرصت کاری ایجاد می‌شود. در نتیجه، اشتغال تقریبا 200 هزار نفر باید از طریق مهاجرت خارجی نیروی کارگر تأمین شود. به وزارت کار، وزارت حمایت محله و خانواده، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها دستور داده شده است به شهروندان در ایجاد اشتغال کمک کنند، در جهت ایجاد شرایط مناسب برای مهاجرین کاری ازبکستان در کشورهای خارجی با کشورهای خارجی وارد مذاکره شوند، در صورت لزوم برای کمک به خانواده‌های مهاجرین کار یاری رسانند. در شهرهای خارجی که تعداد زیاد مهاجرین کاری ازبک مشغول به کار هستند، آژانس های مهاجرت کاری خارجی تاسیس می‌شود.

حجم خرید و فروش ارزهای معتبر

در بازۀ زمانی ژانویه تا ژوئیه سال 2020 میلادی مردم  ازبکستان  به میزان 2.5 میلیارد دلار ارز به بانک ها فروخته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50٪ بیشتر است و همچنین 2 میلیارد دلار از بانک ها خریداری کرده اند.

افزایش سهم طلا در صادرات ازبکستان

تا پایان ماه جولای 2020 سهم صادرات طلا در کل صادرات این کشور به 39.8 درصد رسیده است. در مدت مذکورازبکستان 3/3 میلیارد دلار طلا صادر کرده است. این توسط داده‌های کمیته آمار دولتی مشهود است. لازم به ذکر است که در سال های اخیر ازبکستان صادرات طلا را افزایش داده است به طوری که صادرات 823.9 میلیون دلاری در سال 2015 به صادرات بیش از 4.9 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز