امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    78535

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    0:21 | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

300x185 - پساعروسی ها: طوی دان سونگرا، توماشاترکمن نیوز: پس از دروی گندم و برگزاری مراسم های عروسی، که اکنون پس از گذشت هفته ای فروکش کرده، همچنانکه وزارت بهداشت اخطار می داد، انتظار شیوع بیشتر کرونا می رفت.

مناطق ترکمن نشین، این بار برخلاف مناطق غیرترکمن، در معرض تهدید پساعروسی ها گشته، بیمارستان ها مملو از افرادی است که دچار کروناویروس شده، لحظات سخت نفس گیری را سپری می نمایند و یا اینکه متاسفانه، تسلیم مرگ گشته اند.

بطور وضوح این نکته روشن است که ترکمن صحرا که با گستره ی بیشتری درگیر کروناست، چوب رودربایستی ها(یوزه قالماق، یوزدن گچمان بارماق، طوی چیلیق دیر بارمالی) را خورده و می خورد.

حتی نتوانستیم از فرهنگ معنوی ارزشمند خود مانند ضرب المثل های پر نغز ( آتالار نقلی ) به درستی کمک بگیریم که هشدار می داد:
– قورقی لی یرده گورنیمه
– قایالاردا یوریمه
_ خطری جانینگا آلما
– قورقاقینگ انه سی آغلاماز
– یاغی دان قاچ قوتول
-یامانینگ اودینا، یاغشی دا یانار
– یامانینگ‌ایزینه دوشسنگ، بلا ساتاشار

امثال این ضرب المثل ها، حاوی نکته های ظریفی است که به مدد ما آمده، می تواند در خویشتن داری از ابتلا به بلایا از جمله موضوع محل بحث امروز ما کرونا و حراست از سرمایه ی اصلی حیات یعنی جان انسان موثر واقع گردد.

علی رغم تلاش دسته جمعی برخی از ما در رعایت این اصل، باید اعتراف نمائیم که حقیقتا کوتاهی کرده ایم. و عرصه ی تداوم زندگی را بر خود و اطرافیان خود تنگ کرده، مصداق این ضرب المثل ترکمنی گشته ایم:
《طوی دان سونگرا، توماشا》
《 اوراق دان سونگرا، خوشا》
شاید به مناسب این بیماری فراگیر بتوانیم این تعبیر را بکار ببریم که پس از خوشی کردن ها، سختی ها و ناملایمت هایی هم در انتظار است.

حقیقتا امسال، پس از شرکت در عروسی های کنترل نشده، به این معنی که دعوت از جمعیت بیشمار در عروسی، و دامادی که خود مبتلا بوده و با صدها نفر روبوسی کرده، اینگونه کرونا را هدیه داده !!! تا آنانکه نباید می رفتند و رفتند به این مجالس، فقط در عرض یک هفته، صدها نفر از ما گرفتار کرونای مهلک گردیده ایم.

اکنون، در مرحله پسا مکافات قرار داریم آنانکه ضربت کرونا را با تمام وجود حس کرده اند، می توانند ناقل باشند و بطور حتم نزدیکان در تماس با خود را آلوده و مبتلا نمایند و از این حیث، چه بسیار نسبت به آمار اولیه، تعداد پسامبتلایان افزون تر گشته است.

وانگهی، همراهان بیماران بستری که هر شیفت تعویض می گردند، هر یک علاوه بر خود، ناقل کرونا به ده ها نفر دیگر اند که به عینه شاهد ابتلای آنان هستیم.

در نتیجه، برای قطع زنجیره ی ابتلا، افراد در تماس نزدیک با کرونایی ها، مانند همراهان بیمار، به علت قدرت انتشار فوق العاده، از تماس با افراد سالم و غیر درگیر خودداری نمایند که حفظ فاصله ی آنان، کمک بسیار بزرگی به عدم فراگیری ویروس کرونا خواهد بود.

✍️ دکتر اراز محمد سارلی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز