امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    7748

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    21:28 | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

محیط زیست-تورکمن‌نیوز- معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تهیه و اجرای طرح مرتعداری چند منظوره در سطح 105 هزار هکتار از مراتع استان خبر داد.

Marta 18Az 300x195 - طرح مرتعداری چندمنظوره در سطح 105 هزار هکتار در گلستان اجرا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن نیوز، به نقل از ایرنا، عبدالرحیم لطفی روز شنبه در گزارشی از آخرین وضعیت مراتع استان اعلام کرد که این طرح با هدف اصلاح، احیا و تقویت مراتع وافزایش درآمد ذینفعان این منابع ملی پیگیری می شود.
او افزود: بررسی تخریب های احتمالی موجود در مراتع، وضعیت اجتماعیاقتصادی و طبیعی، مطالعه پوشش گیاهی، برنامه ریزی های اصلاحی و احیا، برنامه های مدیریتی و بهره برداری، حفاظتی، آموزشی و ترویجی و نظارت و پایش از جمله اقداماتی است که در طرح های چند منظوره مرتعداری بررسی می شود.
لطفی گفت: در طرح مرتعداری چند منظوره سایر ظرفیت و کاربری های سازگار با طبیعت عرصه های مرتعی شناسایی و معرفی می شود تا برای بهره برداری از آن و کمک به اقتصادی کردن واحدهای بهره برداری و همچنین ساماندهی جمعیت بهره بردار استفاده شود.
وی با تاکید بر شناسایی سایر استعدادهای مراتع گلستان تصریح کرد: مراتع استان دارای توانمندی های بالقوه ای است که با شناسایی این ظرفیت ها، بستر مناسبی برای بهره برداری اصولی و بهینه از اراضی مرتعی با مشارکت جوامع محلی و دامداران ایجاد می شود.
معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان افزود: دراین طرح به جای استفاده از علوفه مراتع برای دام ها از سایر استعدادهای مراتع مثل کشت گیاهان دارویی، نهال های مثمر و غیرمثمر (زارعت چوب) و تولید علوفه و یونجه، آبزی پروری، زنبورداری، کشت نباتات علوفه ای، طبیعت گردی، پرواربندی دام و پرورش ماکیان نیز استفاده می شود.
به گفته وی؛ این طرح در برخی از مراتع استان تهیه شده و در حال ارسال به کمیته فنی اداره کل برای تصویب جهت اجرا است.
وی افزود: طبق آمار سال 1396 مراتع استان در قالب 275 محدوده یا سامانه عرفی برنامه ریزی شده که 208 فقره آن دارای طرح مرتعداری بوده و 122 طرح مرتعداری به دامداران ذیحق واگذار شده است.
مساحت مراتع گلستان حدود 862 هزار هکتار می باشد که دارای غنای گونه ای فراوانی هستند و نقش مهمی در توسعه دامپروری استان دارد.

گردآوری: گروه خبری تورکمن‌نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز