امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

نماینده گنبد 300x200 - پیامدهای پیروزی شادمهر (بخش1)تورکمن نیوز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گنبدکاووس و داشلی برون با پیروزی آقای شادمهر، پدیده انتخابات، به پایان رسید.

پیروزی امان قلیچ شادمهر نکته و پیامدهایی دارد که ضروری است از موضع ناظر اجتماعی نسبت به هر یک از این پیامدها دقت کرد و بررسی بیشتری انجام داد. به همین جهت بازتاب پیروزی آقای شادمهر را در سه بخش تنظیم کرده و منتشر می کنم.

1- نقش جریانات سیاسی در پیروزی شادمهر :

تشکل های سیاسی وابسته به جریان اصول گرا از جمله موتلفه و کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت وابسته به جریان اصلاح طلبان در پیروزی آقای شادمهر هیچ نقشی نداشتند. هر چند که حضور تشکل های وابسته به گفتمان اصلاحات در ستاد تبلیغاتی برخی از کاندیداها مشهود بود و این تشکل ها تا پایان انتخابات برای پیروزی نامزد مطلوب خود تلاش کردند ولی هیچ تشکل و جریانی نمی تواند ادعا کند که در کنار شادمهر بوده و از وی حمایت کرده است. در واقع یکی از تفاوت های اساسی این دوره با دوره دهم این است که در دوره دهم جریان اصلاح جویان از آقای طیار حمایت نمودند و در این دوره شادمهر پیروز شد به شکلی که گویی احزاب در شهر وجود ندارند. (جهت توضیح بیشتر به یادداشت شماره 14 به قلم نگارنده این یادداشت مراجعه شود)

2- نقش جریان یاشولی گری درپیروزی شادمهر :

جریان یاشولی گری در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در اوج بود و تاثیراتی در موضوعات سیاسی و اجتماعی گنبد و منطقه از خود به جا گذاشت که پیروزی آقای طیار یکی از نقش هایی بود که توسط جریان یاشولی گری انجام شد و در این دوره با پیدایش گونه های مختلفی از جریان یاشولی گری تحت عناوین یاشولی سنتی، یاشولی آبگ، یاشولی جوان و یاشولی دهستان فجر، تلاش کرد که همان نقش دوره دهم را تکرار کند ولی به راحتی قابل پیش بینی بود که از قدرت کافی برخوردار نیست و نمی تواند افکار عمومی تراکمه را به سمت فرد خاصی بسیج نماید. انشقاق در جریان یاشولی گری وقتی آشکار تر شد که جریانات مختلف یاشولی گری با معرفی آقایان غراوی، هاشمی و بردی پور وارد عرصه انتخابات شدند و هیچ کدام از داوطلبین مورد حمایت یاشولی ها پیروز نشدند. (جهت توضیح بیشتر به یادداشت شماره یک و شماره دو به قلم نگارنده این یادداشت مراجعه شود)

3- محور سران قدرت و ثروت :

درانتخابات مجلس و شورای شهر، سنت بی پایه و اساسی نهادینه شده است که اصحاب قدرت و ثروت در انتخابات دخالت می کنند و با دست های پنهان، انتخابات را مهندسی می کنند و برخی از کاندیداها با قبول این سنت، برای عرض ارادت بصورت پنهانی با برخی از این سران دیدار و گفتگو می کنند. درانتخابات دوره یازدهم هیچ یک از کانون های ثروت، نقشی در پیروزی شادمهر نداشتند و این هم اتفاق مبارکی است .

4- نقش مردم در پیروزی شادمهر :

مردم یعنی همه افرادیکه در گوشه ای از این منطقه زندگی می کنند، درد دارند، انتقاد و مطالبات دارند و از طرفی مردم یعنی آنچه می توان به آن تکیه کرد، می توان به آن عشق ورزید و مردم یعنی آنچه به سمت و جایگاه مشروعیت می بخشد، اعتبار می دهد و با آرای خود، فردی را به قدرت می نشاند. با این تفاسیر انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی یکی از مردمی ترین انتخابات گنبد کاووس محسوب می شود. در انتخابات دوره یازدهم احزاب نقش چندانی نداشتند و جریان یاشولی گری و سران قدرت و ثروت هم نتوانستند نقشی ایفا نمایند و صرفا مردم بودند که نقش آفرینی کردند.

 

✍️ شکور زیرک- روزنامه نگار — کارشناس ارشد علوم سیاسی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز