امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

گنبدکاووس 300x81 - فوت سه نفر بر اثر آنفولانزا H1N1 در گنبدکاووستورکمن نیوز رییس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: واکسن آنفلوآنزا به افراد در معرض خطر زده می‌شود و دارو به میزان کافی در شهرستان موجود است و برای درمان تمام بیماران بستری در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  از روابط عمومی فرمانداری،  فرهاد بدیعی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس با محوریت آنفلوآنزا اظهارداشت: مهمترین درمان برای این بیماری استراحت و مصرف مایعات زیاد است و از شهروندان تقاضا داریم از رفتن به عیادت مریض و انجام عادت هایی چون دست دادن و روبوسی در هنگام دیدارهای شخصی و مجالس عمومی اجتناب کنند.
بدیعی افزود: در جامعه یک سری افراد به عنوان مسئولان سلامت تمام تلاش خود را معطوف به این کردند تا بیماران بستری بر اثر سندرم شدید تنفسی سلامت خود را بازیابند اما با این وجود جواب نمونه‌گیری آنفلوآنزای سه نفر از آنان مثبت بود و بر این اساس بازهم تاکید می‌کنیم افراد سالمند و در معرض آسیب به هیچ عنوان تا زمانی که این بیماری شایع است، نباید خود را در معرض خطر قرار دهند.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست اظهارداشت: بحث آنفلوآنزا همه ساله در فصل پاییز و زمستان در کشور شایع است اما آن چیزی که امسال باعث حساسیت بیشتر شد، جلو افتادن دو هفته‌ای روند شیوع آن بود به طوری که از ۱۱ مورد مرگ ثبت شده از مهرماه تاکنون و بر اساس نمونه‌گیری ابتلا سه نفر به آنفلوآنزاH1N1 در شهرستان مثبت و دو مورد منفی است و پاسخ ۶ مورد نیز هنوز نیامده است.
عبدالرحیم پالیده،ادامه داد: ۱۰۰ درصد افراد فوتی مبتلا به آنفولانزا، بیماری زمینه‌ای مانند مشکلات تنفسی مزمن، قلبی و دیابت را داشتند و رصد روزانه و هفتگی بیماران بستری و سرپایی نشان از کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها بر اثر سندرم شدید تنفسی دارد.
وی افزود: امسال در مهر ماه سه نفر، آبان ماه ۷۶ نفر و از ابتدای آذر تاکنون ۱۸۷ نفر به دلیل سندرم شدید تنفسی در بیمارستان‌های این شهرستان بستری شدند که ۱۰۲ نفر از آنان مرد و ۱۶۴ نفر زن بودند.
سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: از ۱۴ آذر موارد بستری به دلیل سندرم شدید تنفسی در بیمارستان‌های شهرستان روبه کاهش بوده و تا کنون در بحث نمونه‌گیری و دارو کمبودی وجود نداشته است.
پالیده تاکید کرد: بیماری ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند با استراحت در منزل، مایع درمانی و استفاده از دارو قابل درمان است اما در صورت مشاهده مشکل تنفسی شدید و تب طولانی باید به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم در بیمارستان بستری شوند.
وی ادامه داد: گروه‌های در معرض خطر مانند سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی، فشارخون بالا، دیابت، مصرف‌کنندگان داروهای کورتون و ضد ایمنی و بیماران شیمی ‌درمانی حتما در صورت مشاهده مشکلات شدید تنفسی باید به پزشک مراجعه و از خود درمانی اجتناب کنند.
به گفته وی، بهترین کار در رابطه با آنفلوآنزا پیشگیری است که از جمله آن می‌توان به تزریق واکسن برای گروه‌های حساسو در معرض خطر، ارائه آموزش به منظور ارتقای بهداشت فردی و اجتناب از دست دادن و روبوسی اشاره کرد و باید توجه داشت که احتمال دارد موج بعدی شیوع ویروس این بیماری را دو تا سه ماه‌ آینده شاهد باشیم بر این اساس رعایت مسائل بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آن ضروری است.
نماینده اداره دامپزشکی گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا الان موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده از فرماندار خواست با توجه به سرمای هوا، مهاجرت پرندگان و گسترش بیماری آنفلوآنزای انسانی، از فعالیت بازار فروش پرندگان زنده جلوگیری شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست از خانواده بزرگ شبکه بهداشت شهرستان برای فعالیت شبانه روزی‌شان به منظور خدمات رسانی به بیماران و افراد مبتلا به سندرم شدید تنفسی قدردانی کرد .
وی افزود گزارشات حاکی از کاهش روند بیماری آنفلوآنزا در شهرستان است و امیدواریم بزودی از وضعیت حاد و نگران‌کننده فعلی خارج شویم.
عبدالقدیر کریمی همچنین از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی خواست با انتشار و اطلاع رسانی راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا، مردم را نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بیش از پیش آگاه کنند.
وی با منطقی خواندن درخواست دامپزشکی برای تعطیلی بازار فروش زنده پرندگان در بازه زمانی شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان گنبدکاووس گفت: با هدف بهبود سلامت مردم و پیشگیری از شیوع این بیماری، نباید تحت هیچ شرایطی زنده فروشی پرندگان را در شرایط فعلی در شهرستان داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز