امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

استقلال ترکمنستان 300x200 - پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تورکمنستان در عشق آباد برگزار می‌شودتورکمن نیوز وزیر راه و شهرسازی گفت: دو کشور تورکمنستان و ایران در آینده نزدیک، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی خود را در عشق‌آباد برگزار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛   محمد اسلامی در مراسم جشن استقلال تورکمنستان در هتل آزادی پارسیان؛ با تبریک بیست و هشتمین سالگرد استقلال و روز ملی تورکمنستان به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برپایی اجلاس مشترک اقتصادی، گام بزرگی در راستای ارتقا و توسعه ظرفیت ها و مناسبات دو جانبه ایران و ترکمنستان خواهد بود.

وی گفت: ایران جزو اولین کشورهایی بود که علاوه بر به رسمیت شناختن استقلال ترکمنستان از سیاست خارجی بی‌طرفی این کشور حمایت کرد.

اسلامی ادامه داد: مرزهای طولانی خشکی و آبی دو کشور ایران و ترکمنستان در طول ۲۸ سال گذشته به عنوان الگویی از مرزهای صلح، دوستی و امنیت در منطقه و دستاوردی بزرگ است.

وی افزود: وجود مشترکات فراوان دینی، تاریخی و اجتماعی میان ملت‌های ایران و تورکمنستان از جمله دین وحدت اسلام، جشن نوروز باستانی، شخصیت‌های فرهنگی و علمی مشترک همانند مختومقلی فراغی، واژگان مشترک در ادبیات فارسی و ترکمنی، موجبات دوستی و برادری دو ملت را فراهم آورده است.

اسلامی با بیان اینکه تورکمنستان برای ایران، علاوه بر همسایگی، کشوری هم فرهنگ، هم کیش و شریکی مهم است تاکید کرد: اطمینان داریم این نگاه، از سوی ترکمنستان نسبت به ایران نیز مصداق مودت و دوستی هرچه بیشتر دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بدون شک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تورکمنستان به عنوان دو کشور دوست، خواهند توانست گام‌های بلندی برای رفاه و آسایش ملت‌های خود و دیگر کشورهای منطقه بردارند.

بر اساس گزارش خبرنگار تورکمن نیوز: تورکمنستان با ایران ۳۴۸ کیلومتر مرز آبی و خشکی مشترک دارد. این کشور در آذر ۱۳۷۰ (اکتبر ۱۹۹۱) با رأی مردم در همه‌پرسی استقلال، موجودیت خود را به عنوان یک کشور مستقل اعلام نمود و رسماً نام «جمهوری ترکمنستان» را برای کشور خود برگزید.

حکومت تورکمنستان جمهوری ریاستی و تک‌حزبی است و رئیس‌جمهور اختیارات گسترده‌ای دارد. رئیس‌جمهور تورکمنستان و شخص اول این کشور از هنگام استقلال تا سال ۲۰۰۶ صفرمراد نیازف بود. رئیس‌جمهور کنونی کشور قربان قلی بردی محمداف است. سیاست تورکمنستان بی‌طرفی در مسائل جهانی و منطقه‌ای است.

گزارش از: یاشار نیازی

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز