امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    61628

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:29 | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

دولت گلستان - دست خالی دولت از پروژه‌های بزرگ/ بخش خصوصی گلستان پیشتاز بودگلستانتورکمن نیوز هفته دولت امسال با دو هزار و ۳۷۲ پروژه و طرح اقتصادی در گلستان به پایان رسید اما دست دولت از پروژه‌های عمرانی بزرگ خالی بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  هفته دولت امسال در حالی سپری شد که بسیاری معتقد بودند به دلیل تنگناهای اقتصادی، دولت پروژه عمرانی بزرگ در گلستان نداشته و بخش خصوصی در اجرای طرح های اقتصادی پیشتاز میدان بود.

در هفته دولت امسال دو هزار و ۳۷۲ پروژه و طرح عمرانی و اقتصادی در گلستان افتتاح و با عملیات اجرایی آن آغاز شد که بزرگترین آن ها گازرسانی به چند روستا و احداث یک مدرسه چند کلاسه بود.

شهردار گرگان پیش از شروع برنامه های هفته دولت وعده داده بود پروژه مجتمع تفریحی و تجاری الغدیر در مکان فعلی چهارشنبه بازار در هفته دولت کلنگ زنی شده و وارد فاز اجرایی می شود اما گفته می شود این پروژه که بزرگ ترین طرح و پروژه مرکز استان بوده به دلیل صادر نشدن پروانه به سرانجام نرسیده است.

استاندار گلستان در خصوص پروژه های هفته دولت در استان اظهار کرد: امسال در هفته دولت دو هزار و ۳۷۲ پروژه و طرح عمرانی و اقتصادی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

هادی حق شناس با اشاره به اینکه اعتبار این پروژه ها حدود هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان بود و و برای دو هزار و ۸۱۸ نفر اشتغال ایجاد کرد، افزود: از مجموع این دو هزار و ۳۷۲ پروژه هزار و ۳۶۲ پروژه با اعتبار حدود هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان عمرانی و هزار و ۱۰ پروژه و طرح با اعتبار ۶۳۴ میلیارد تومان اقتصادی بود.

افزایش دو برابری پروژه های هفته دولت نسبت به سال گذشته

وی به جزییات بیشتر این طرح ها و پروژه ها هم اشاره و بیان کرد: از مجموع هزار و ۳۶۲ پروژه عمرانی هزار و ۱۰۱ پروژه با اعتبار ۵۴۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و ۲۶۱ پروژه با اعتبار ۷۰۳ میلیارد تومان کلنگ زنی شد.

استاندار گلستان ادامه داد: از مجموع هزار و ۱۰ طرح اقتصادی و اشتغالزا ۹۹۴ پروژه با اعتبار ۵۸۵ میلیارد تومان افتتاح و ۱۶ پروژه با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان کلنگ زنی شد.

در هفته دولت امسال پروژه هایی به ارزش۱۸ هزار میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی شد که معادل ۲برابر هفته دولت سال قبل است
وی اضافه کرد: بیشترین پروژه های هفته دولت در گلستان به ترتیب مربوط به گرگان و گنبدکاووس بود که در شهرستان گرگان ۳۶۲ پروژه با اعتبار بیش از ۶۰۲ میلیارد تومان و در شهرستان گنبدکاووس ۲۴۳ پروژه با اعتبار بیش از ۳۰۴ میلیارد تومان افتتاح و یا کلنگ زنی شد.

حق شناس به پروژه های قابل افتتاح و کلنگ زنی استان در سال های گذشته هم گریزی زد و گفت: در هفته دولت امسال پروژه‌هایی به ارزش ۱۸ هزار میلیارد ریال افتتاح یا عملیات اجرایی آن ها در استان آغاز شد که معادل دو برابر هفته دولت سال قبل و ۹ برابر پروژه‌های هفته دولت سال ۹۲ است.

وی توضیح داد: از مجموع ارزش ریالی طرح های عمرانی و اقتصادی گلستان در هفته دولت امسال که ۱۲ هزار میلیارد ریال آن از محل اعتبارات دولتی و ۶ هزار میلیارد ریال سهم بخش خصوصی بود، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح‌های افتتاحی و هشت هزار میلیارد ریال طرح هایی بود که عملیات اجرایی آن آغاز شد.

هرچند استاندار گلستان ارزش ریالی پروژه های هفته دولت امسال را دو برابر سال گذشته می داند اما یک کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به اینکه این افزایش دو برابری مربوط به افزایش قیمت و تورم است، گفت: این که در شرایط تحریم، نوسانات ارزی و رکود تورمی ارزش ریالی طرح ها و پروژه ها افزایش یابد نقطه قوت نیست.

طرح بزرگ تولیدی و اقتصادی نداشتیم

سیدرضا حسینی افزود: در شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد ایران کاهش پروژه های عمرانی دولت قابل پیش بینی بود اما گلستان طرح اقتصادی بزرگ هم ندارد و جای طرح های تولیدی و صنعتی بزرگ همچنان در گلستان خالی است.

وی ادامه داد: هرچند حضور فعال بخش خصوصی در اجرای طرح های اقتصادی یک نقطه قوت برای گلستان در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی است اما اجرا نشدن طرح های بزرگ تولیدی و اقتصادی در استان نشان دهنده این است که بر خلاف ادعای مسئولان گلستان در مسیر رشد صنعتی گام برنداشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: گلستان برای قرار گرفتن در مسیر توسعه باید از اقتصاد وابسته به کشاورزی فاصله گرفته و به سمت توسعه صنعت و گردشگری گام بردارد.

وی تاکید کرد: هرچند مشاغل خرد و متوسط می تواند اشتغال پایداری را در استان ایجاد کند اما برای کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی گلستان به پروژه های بزرگ و محوری همچون راه آهن، منطقه آزاد، پتروشیمی و … نیاز دارد که تمام این پروژه ها و طرح های اقتصادی در گلستان سال هاست معطل هستند و اجرایی نشده اند.

در این شرایط که دولت با کسری بودجه مواجه است خیلی طبیعی است که یکی دو سال پروژه های عمرانی را کاهش دهد
حسینی خاطرنشان کرد: بزرگ ترین پروژه های عمرانی هفته دولت امسال بهره برداری از پروژه مسکن مهر وآبیاری تحت فشار بوده و زنجیره تولید مرغ تخم گذار و مادر و اسید هیومیک طرح های اقتصادی مهم بهره برداری شده در استان هستند که در سال های گذشته اجرایی شده اند.

وی گفت: در پروژه های هفته دولت امسال حتی عملیات اجرایی یک طرح تولیدی و صنعتی بزرگ در گلستان آغاز نشده است و طرح های بزرگ اقتصادی استان در اجرای اقامتگاه بوم گردی و مجتمع اقامتی و پذیرایی خلاصه شده است و این امر نشان می دهد همچنان حوزه اقتصادی استان دچار بی برنامگی است.

این کارشناس اقتصادی در حالی از اجرای طرح تکمیلی اسید هیومیک به عنوان بزرگ ترین پروژه اقتصادی هفته دولت نام می برد که فاز یک این طرح هفته دولت سال گذشته با حضور حجتی وزیر جهادکشاورزی به بهره برداری رسیده بود و این طرح هم پروژه جدیدی نبود.

برخلاف حسینی که دست خالی دولت در اجرای پروژه های عمرانی بزرگ در گلستان را یک نقطه ضعف برای استان می داند، یک کارشناس ارشد اقتصادی از این موضوع به عنوان نقطه قوت یاد می کند و معتقد است اثرات مثبت این اتفاق را در یکی دو سال آینده شاهد خواهیم بود.

دولت در مسیر اصلاح ساختار بودجه در حرکت است

سعید علیزاده اظهار کرد: تحریم های ظالمانه آمریکا و همراهی اتحادیه اروپا هرچند فشار زیادی به مردم و دولت در خدمت رسانی و اجرای پروژه های عمرانی وارد کرده اما از سوی دیگر اتفاقاتی را رقم زده که از جنبه اقتصادی می توان به دید مثبت به آن نگاه کرد.

وی به نکات مثبت این موضوع اشاره و بیان کرد: مهم ترین اتفاق این است که در این شرایط دولت تلاش دارد به سمت اصلاح بودجه همان چیزی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید داشتند و اواخر سال گذشته در دیدار با سران سه قوا بر اجرای آن تاکید کردند.

این کارشناس ارشد اقتصادی با این توضیح که اگر تحریم ها و فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها نبود دولت همچنان عادت می کرد نفت بفروشد و پول نفت را به بودجه تزریق کند، ادامه داد: به اعتقاد بنده به عنوان دانش آموخته اقتصاد این اتفاق در اقتصاد ایران یک اتفاق مثبت است هرچند در مرحله مقدماتی است و شروع آن با یکی دو سال سختی همراه است.

وی اضافه کرد: در این شرایط که دولت با کسری بودجه مواجه است خیلی طبیعی است که یکی دو سال پروژه های عمرانی را کاهش دهد و بعد از آن با اصلاح ساختار بودجه و جایگزین شدن درآمدهای دیگر (مانند مالیات از پزشکان و مالیات عایدی سرمایه) به جای درآمد نفتی همان چیزی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند تعداد پروژه های عمرانی افزایش یابد.

علیزاده با بیان اینکه کاهش پروژه های عمرانی تنها مختص گلستان نیست و شرایط حاکم بر اقتصاد ایران عامل اصلی این اتفاق در کل کشور است، تصریح کرد: کاهش پروژه های عمرانی باعث شده طرح های اقتصادی بخش خصوصی در گلستان پررنگ دیده شود و این موضوع سیگنال های مثبتی را منتقل می کند.

وی توضیح داد: در واقع این موضوع انتقال دهنده این پیام است که اگر به دنبال سرمایه گذاری با سود معقول هستید و وارد عرصه سرمایه گذاری در استان شوید و به نوعی جنبه های مثبت این اتفاق طی سال های آینده نمود پیدا می کند.

دست خالی دولت در اجرای پروژه های عمرانی بزرگ هرچند فقط مختص استان گلستان نیست اما اجرا نشدن طرح های تولیدی و اقتصادی بزرگ چالش جدی است که تیم اقتصادی استان باید با دعوت از سرمایه گذاران و کاهش بروکراسی های اداری و … برای آن چاره اندیشی کند.

 

گزارش از: زهرا بهرامی/مهر

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز