امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    5641

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:24 | ۰۳ آبان ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

اجتماعی– ایتنانیوز-   خراسان شمالی محل پرورش یکی از ناب‌ترین اسب‌های دنیاست، در شهرستان راز و جرگان اسب اصیل ترکمن توسط مردم غیور مرزنشین این منطقه پرورش می‌یابد و آماده حضور در مسابقات و یا فروش می شوند.

asb 3a 300x200 - وقتی واردات اسب نفس پرورش دهندگان آن را به شماره می‌اندازد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار،  به نقل ایسنا، نبود زمین مناسب پیست اسب دوانی در این استان برای برگزاری مسابقات سوارکاری ، محدودیت در صادرات اسب و … از جمله مشکلاتی است که همیشه پرورش دهندگان اسب از آن ها گلایه داشته‌اند، اما اخیرا واردات اسب به داخل کشور از دیگر مشکلاتی بوده که ناراحتی این تولیدکنندگان را دو چندان کرده و موجب گلایه مندی آنها شده است که چرا مسئولان استان نسبت به صدور مجوز واردات اسب اعتراض نمی کنند.

دکتر غیادی یکی از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن در شهرستان راز و جرگلان در گفت وگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه بر واردات هر گونه اسب به داخل کشور اعتراض داریم ، گفت: در حقیقت 90 درصد از اسب هایی که در حال حاضر وارد کشور می شوند را می توانیم در داخل باشگاه تولید و پرورش دهیم .

وی افزود : شاید کمتر از 10 درصد، کشور نیازمند به واردات اسب باشد که می توانیم به تدریج آن را تامین کنیم.

غیادی خاطرنشان کرد: در حقیقت با واردات اسب به داخل کشور به تدریج ذخایر ژنتیکی موجود در کشور از دست می رود ، تنوع زیستی در اسب را از دست می دهیم و همچنین مقدار فراوانی ارز را از کشور خارج کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ایران قدرت صادرات اسب را دارد اما قبل از آن باید شناسایی دقیق صورت گیرد که در حال حاضر هم امر شناسایی و هم امر تولید انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: باید واردات اسب چند سالی قطع شود تا پرورش دهندگان اسب در کشور بتوانند نفس بکشند.

این پروش دهنده اسب با تاکید بر اینکه واردات اسب بزرگترین ضربه را به پرورش دهندگان این گونه حیوانی می زند ، اظهار کرد : متاسفانه زمانی که اسب های وارداتی وارد کشور می شوند میدان ورزشی، حراج ، بورس ، شناسنامه و … برای آن ها فراهم است اما چنین خبری برای اسب های پرورش یافته در داخل کشور نیست.

وی با طرح این سوال بیان کرد: چرا سازمان جهاد کشاورزی که خود مشوق تولید داخلی ، تولید اسب است، مجوز واردات اسب را صادر می کند؟ چرا مسئولان در مقابل این خطر بزرگ هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهند و چرا هیچ اعتراضی نسبت به این موضوع نمی شود؟ واردات اسب بسیاری از مشاغل را حذف می‌کند.

یکی از دیگر از پرورش دهندگان اسب در خراسان در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ما ، با اشاره به اینکه پرورش اسب یکی از مواردی است که می‌تواند به محقق شدن شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل کمک کند، گفت: در حقیقت با واردات اسب به داخل، بسیاری از اشتغال های مرتبط با صنعت اسب در کشور حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد پرورش اسب در خراسان شمالی در روستاها صورت می گیرد ، افزود : این صنعت می تواند کمک شایانی برای اشتغال در روستاها داشته باشد.

وی ادامه داد : مشاغلی همچون نعل و زین سازی، تولید کنسانتره ، چابک سوار ، دامپزشک، کارگری و … شغل هایی هستند که در ارتباط با پرورش اسب در کشور به وجود می‌آید اما با واردات اسب به داخل در حقیقت یک کالای آماده وارد شده که هیچ شغلی به دنبال آن وجود نمی آید.

رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی و معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاوری استان نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ما نیز در پاسخ به گلایه پرورش دهندگان اسب که چرا نسبت به واردات اسب اعتراضی نکرده اند؟گفت: واردات اسب یکی امر شخصی است و دولت متولی آن نیست.

وی افزود: از سوی دیگر برای واردات یک سر اسب، تمامی جوانب در خصوص این درخواست بررسی می شود و این طور نیست که با تمام جوانب موافقت شوند.

وی ادامه داد : از سوی دیگر افرادی که نسبت به واردات اسب گلایه دارند اعلام کنند تاکنون چند سر اسب وارد شده است.

مبارکی تاکید کرد : واردات اسب در کشور همچون قطره‌ای در مقابل دریاست که به اشتغال و به ژن اسب‌های موجود در کشور ضربه نمیزند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز