امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

محمد خانی 300x198 - مسابقات گؤرش (کشتی ترکمنی) در سطح لیگ استانی برگزار می‌شوداخبار گورشتورکمن نیوز:  رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گلستان از راه اندازی مسابقات گؤرش (کشتی ترکمنی) در سطح لیگ استان گلستان برای اولین بار درایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ رضا محمد خانی در گفت و گو با خبرنگار تورکمن نیوز اظهار داشت: “گؤرش” کشتی سنتی ترکمن جزئی از هویت ملی و برگرفته از آداب و رسوم کهن ترکمن های جهان است.

وی افزود: این ورزش همانند اسبدوانی با خون و تاریخ ترکمن اجین است و پهلوانان گؤرش در میان مردم از احترام و جایگاه خاصی برخوردار هستند.

محمد خانی تصریح کرد: گؤرش جزو مسابقات سنتی کشتی با شال محسوب می شود و با توجه به پتانسیلی که در تورکمن صحرا و استان گلستان برخوردار است تصمیم داریم از سال آینده لیگ کشتی “گؤرش” را در کشور آغاز کنیم.

کشتی سنتی ترکمن 300x197 - مسابقات گؤرش (کشتی ترکمنی) در سطح لیگ استانی برگزار می‌شود

رقابت‌های بین‌المللی گؤرش در ایران

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گلستان در ادامه گفت: در تابستان امسال رقابت های بین المللی گؤرش (کشتی ترکمنی) با میزبانی جمهوری اسلامی ایران در شهرستان گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

وی افزود: تورکمنصحرا (گلستان) زادگاه گورش است و فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی نگاهی ویژه به برگزاری مسابقات در استان گلستان دارد.

رضا محمد خانی در خاتمه گفت: در تاریخ 28 و 29 خرداد ماه کلاس آموزش داوری  و در تاریخ 30 و 31 خرداد نیز کلاس آموزش مربی‌گری “گؤرش” کشتی ترکمنی با میزبانی شهر بندترکمن در استان گلستان برگزار می شود.

گزارش از: یاشار نیازی

عضو انجمن روزنامه نگاران کشور

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز