امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    54697

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:56 | ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

photo ۲۰۱۹ ۰۶ ۰۵ ۱۰ ۳۸ ۵۲ 300x199 - تعدد عیدگاه‌ها عامل وحدت است یا شکاف؟تورکمن نیوز: داستان غم انگیز آق قلا این بار در گنبدکاووس بزرگترین شهر ترکمن صحرا تکرار می شود. نماز عید فطر امسال بر اساس اخبار موثق علاوه بر مکان قبلی (آق قایا ) قرار است در مکان جدید( چای بویین ) نیز برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ خبری تاسف بار که به جامعه انرژی منفی می دهد و حلاوت عید را می کاهد . رویدادی تلخ که مشفقان را نگران و حاسدان را شاد می سازد. خبری که وحدت شکن است و انسجام و همدلی و همبستگی جامعه اهل سنت گنبدکاووس را نشانه گرفته است .

اگر نماز عید در دو مکان متفاوت برگزار شود بالطبع به امامت دو روحانی مختلف نیز اقامه خواهد شد با این کار عملا جمعیت عظیم نمازگزاران به دو نیمه تقسیم می شود و دیگر از آن شکوه و عظمت گذشته را نخواهد داشت .

سالهاست که با همت روحانیونی نیک اندیش و باتقوا چون مرحوم طلایی آخوند، تکه آخوند و محمد طاغان آخوند، نماز عیدین گنبدکاووس در مکانی واحد در مجاورت آرامگاه مسلمین با شکوه هر چه تمامتر برگزار میشود ولی چرا از عید قربان سال گذشته مکانی دیگر بر آن اضافه شده است؟ چه ضرورتی به عیدگاه دوم احساس می شود؟ این سوالی است که بانیان و متولیان این تفرق و شکاف باید به آن پاسخ دهند.‌

نماز عیدین باید سمبل وحدت و همبستگی و همدلی و قوت باشد نه انشقاق و اختلاف و ضعف . اقامه نماز عید در دو مکان مجزا بی شک آن عظمت و ابهت گذشته خود را از دست می دهد. واقعیتی که به نظر این قلم با فلسفه و هدف برگزاری نماز عیدین همخوانی ندارد.

این اقدام نامعقول مسلما پیامدها و تبعات منفی خواهد داشت و بستری مناسب برای مشکلات اجتماعی فرهنگی و دینی دیگر خواهد شد و به شان و جایگاه والای روحانیت آسیب می زند .

عدم عیدگاه واحد در هر شهر و دیاری باعث انشقاق و تفرقه و شکاف بین مسلمین می شود در حالیکه حفظ وحدت یک ضرورت ملی، دینی و اجتماعی و حتی سیاسی است ولی با بودن دو عیدگاه این امر تحقق نمی یابد.

اگر نماز جمعه، نماز عید در یک مکان واحد اقامه شود پیامدهای مثبت خواهد داشت از جمله اینکه همه نگاهها به یک جهت سوق می دهد. نمازگزاران دلگرم تر می شوند. گشایشها بیشتر می شود و زمینه ی مناسب برای وحدت و همدلی در دیگر امور را میسر می سازد ولی تفریق و تعدد مصلی ها و عیدگاهها باعث تشتت و اختلاف میشود و ناامیدی و دلسردی می آفریند و گره ها افزون میشود.

به نظر می رسد که با تفکیک عیدگاه ها همه‌ چیز تفکیک می شود در حالیکه هدف از اقامه نماز عیدین فقط خواندن دو رکعت نماز تضرع آمیز نیست بلکه هدفی والاتر در ابعاد اجتماعی– فرهنگی و .‌. .دارد. هدفی که به دنبال حفظ وحدت و انسجام و امت ید واحده است.

۳۰‌ سال از وفات امام خمینی معمار کبیر انقلاب می گذرد و دنیا در یافته است که انقلاب اسلامی ایران با وحدت مردم و با رهبری فرزانه امام راحل پیروز شد. اگر رهبری واحد نبود اگر وحدت و همبستگی نبود ، بی شک درخت انقلاب به ثمر نمی نشست.‌ اگر حرکت های موازی بودند نهال انقلاب از همان ابتدا می خشکید. داستان نماز عیدین هم اینگونه است. با داشتن یک امام پارسا و حق طلب و مردمی و زیر یک مکان واحد به اهداف متعالی خود می رسد و الا از رسالت واقعی اش دور می شود.

در این برهه حساس علاوه بر روحانیون که رهبران دینی جامعه هستند هر یک از ما مومنین نمازگزار هم‌ به نوعی در ایجاد وحدت و تقویت و تحکیم آن مسئول هستیم . با رفتار و گقتارمان و حتی با حضور یا عدم حضورمان می توانیم انسانی وحدت بخش یا وحدت شکن باشیم . در این بحبوحه بالطبع همراهی با اکثریت می تواند کارساز شود. اکثریتی که آگاهانه به عیدگاهها می روند هر مکانی و عیدگاهی که جمعیت بیشتری دارد ما هم‌ فارغ از هر گونه تعلقات در کنار آنها باشیم و در واقع به همدلی و همبستگی مردم شهرمان یاری رسانیم چرا که بزرگان مان گفته اند : آغزی بیره تانگری بیر آغزی آلانی غانگری بیر .

سخن آخر: پس از یک ماه روزه داری و تمرین مبارزه با شیطان نفس تلاش کنیم که حضورمان در عیدگاهها هدفمند و موثر باشد بنابراین با تصمیم درست و انتخاب عیدگاه مناسب به نوبه خود در حفظ و تقویت وحدت سهیم باشیم و قدمی کوچک ولی مهم در راه اتحاد و همبستگی جامعه برداریم.

نوشته: لطیف ایزدی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز