امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    51941

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:34 | ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

2498763 300x193 - بلاتکلیفی کارتخوان پزشکانترکمن نیوز: موضوع استفاده کردن یا نکردن از کارتخوان در مطب پزشکان به یک کشمکش بین پزشکان و قانون‌گذاران تبدیل شده و به‌رغم تصویب آن در مجلس، هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ موافقان وجود کارتخوان در مطب پزشکان بر این موضوع اشتراک نظر دارند که پزشکان به دلیل فرار از پرداخت مالیات حاضر به قرار دادن کارتخوان در مطب خود نیستند، از سویی مردم نیز بر این موضع تأکید دارند که پزشکان هم باید مانند همه اقشار مردم مالیات بپردازند و هیچ استثنایی در این‌باره وجود ندارد.
فرار مالیاتی 6 هزار میلیاردی
به‌رغم اینکه گفته می‌شود فرار مالیاتی سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیاردی پزشکان، ظلم آشکار به مستضعفان جامعه و خلاف عدالت اجتماعی است، برخی معتقدند قرار دادن دستگاه کارتخوان در مطب‌ها ارتباط معناداری با جلوگیری از فرار مالیاتی ندارد و صرفاً می‌تواند یک اقدام اخلاقی و وظیفه حرفه‌ای باشد. در این میان سازمان نظام پزشکی معتقد است هیچ الزامی برای استفاده از کارتخوان در مطب‌ها وجود ندارد، در حالی که دستگاه قضایی معتقد است استفاده نکردن از کارتخوان در مطب‌ها نوعی فرار مالیاتی به حساب می‌آید.
اقدام دادستان ایلام
فارس در این باره نوشت: مدتی پیش اقدام دادستان استان ایلام مبنی‌بر استفاده اجباری مطب‌ها از کارتخوان باعث شد پرونده این ماجرا دوباره جنجالی شود. در ادامه این کشمکش، نوزدهم فروردین سال جاری افشار خسروی‌زاد در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی ایلام عنوان کرد از فعالیت مراکز درمانی و مطب‌های پزشکانی که بدون دستگاه کارتخوان باشند، ممانعت به عمل می‌آید. با این حال، سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تمام صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شدند در چارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴ اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۸۹ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه اواخر اسفند سال گذشته درباره «پلمب مطب‌های فاقد پوز فروشگاهی» گفت: با توجه به اینکه قانون بودجه سال ۱۳۹۸ پزشکان را ملزم به این امر کرده است، دادستان ایلام با تعیین مهلتی این دستور را صادر کرده است.

محمدجواد حشمتی در توضیح محتوای دستورالعمل صیانت از حقوق عامه نیز با اشاره به اینکه این دستورالعمل در اجرای ماده ۲۹۰ قانون آیین‌دادرسی کیفری درباره مسائل حقوق عمومی و عامه تهیه شده است، تصریح کرد: ماده مذکور لازم‌الاجراست و دادستان کل کشور هم وظیفه نظارت بر آن را دارد و دستورالعمل مربوط به آن نیز درباره عموم موضوعات مربوط به حقوق عامه مثل هوای پاک، بهداشت و سلامت صادر شده است.

همچنین بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس ۲۴ فروردین سال جاری با بیان اینکه اجباری شدن کارتخوان در مطب‌ها با نظارت قوه قضائیه و سازمان بازرسی امکان‌پذیر است، گفت: پزشکان با استفاده از کارتخوان در مطب‌ها از قانون تمکین کنند. وی درباره وضعیت اجرای طرح اجباری شدن کارتخوان در مطب‌ها افزود: اجباری شدن کارتخوان در مطب‌های پزشکی نه‌تنها یک ضرورت است، بلکه طبق قانون پزشکان موظفند برای دریافت حق ویزیت از بیماران در مطب کارتخوان نصب کنند.
شفافیت مالیاتی در حوزه بهداشت
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با اجباری شدن استفاده از کارتخوان در مطب‌ها شفافیت مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان پررنگ‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد، زیرا برخی اعتقاد دارند پزشکان درآمدهای میلیاردی دارند، البته امکان دارد این ادعا نیز صحت نداشته باشد. وی افزود: به طور حتم پزشکان قصد ندارند چوب لای چرخ کشور بگذارند، زیرا طرح اجباری شدن کارتخوان در مطب‌ها بر شفافیت مالی در حوزه بهداشت و درمان تأثیر بسزایی دارد.
نظر عضو سازمان نظام پزشکی
حسین قشلاقی، عضو شورای ‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به موضوع نصب کارتخوان در مطب‌ها و مراکز درمانی گفت: بحث نصب کارتخوان یک بار در گذشته به صورت طرح از سوی نمایندگان مجلس ارائه شد که بر اساس آن برخی صنوف از جمله صنف پزشکان ملزم به نصب کارتخوان می‌شدند که این طرح تصویب نشد.
وی خاطرنشان کرد: حال این ‌بار این موضوع را در لایحه بودجه ۱۳۹۸ گنجاندند و تصویب شد. به هر حال بودجه هم قانون است اما چون قبلا این موضوع یک‌بار رد شده و شورای ‌نگهبان بر آن ایراد گرفته بود، مقداری وجاهت قانونی کمتری دارد. اخیرا هم یکی از مسؤولان شورای نگهبان اعلام کرد این موضوع را مغایر با قوانین بالادستی می‌دانند.

قشلاقی ادامه داد: بنده معتقدم نفس نصب کارتخوان جنبه رفاهی دارد، اتفاقا نصب کارتخوان فواید زیادی هم برای جامعه دارد. به عنوان مثال هزینه چاپ و توزیع پول برای دولت کمتر می‌شود و مردم پول آلوده‌ای را که ممکن است ناقل بیماری‌ها باشد کمتر حمل می‌کنند. عضو شورای‌ عالی سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در همه جای دنیا کارت‌ها جا افتاده‌اند، بنابراین جامعه پزشکی یا سازمان نظام پزشکی مقاومتی روی این موضوع ندارد، بلکه معتقد است این موضوع ضرورت هم دارد اما بحث این است که موضوع نصب کارتخوان به‌گونه‌ای مطرح شد که به جامعه پزشکی بر خورده است. اینکه می‌گویند پزشکان ملزم به نصب کارتخوان هستند، درست نیست. این اقدام باید برای همه صنوف انجام شود./ وطن

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز