امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    44146

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:25 | ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

.jpg - ارزیابی یک مناظرهیادداشت-ترکمن نیوز-  در مناظره ی تاجزاد و زاکانی در مورد حوادث 18 تیر سال 1378 نکات زیادی مطرح شده است که ناظران و تحلیل گران اظهارات دو طرف را مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار داده اند و نکات آموزنده ی بسیار زیادی را از لابلای سخنان آنان بیرون کشیده اند. اما بازهم می شود در خصوص این مناظره نکاتی را یادآوری کرد.

یکم : دو طرف سعی داشتند نکاتی را که به نظرشان درست می رسید و از قبل آماده کرده بودند مطرح نمایند. اما تاجزاده ضمن اینکه مطالب از پیش تعیین شده را بیان می کرد و سعی می کرد به سئوال طرف مقابل هم جواب دهد ولی این ویژگی در زاکانی نبود و دربیشتر موارد به سئوالات متعدد تاجزاده جواب نداد.

دوم : این مناظره نشان داد نگاه و نگرش دوطرف برای مردم و مخالفان چقدر تفاوت دارد. موقعی که زاکانی به تاجزاده گفت: لبهایت در زندان گل انداخته است!!!! بسیاروحشتناک بود. این نشان می داد زاکانی و اصولگرایان تندرو از درد و رنج و مصائب وبدبختی و آوارگی زندانیان و خانواده ی آنها هیچ درک درستی ندارد. این مانند یاران احمدی نژاد است که وقتی صابون بی عدالتی و تبعیض قوه قضائیه به تنشان نخورده بود آنرا درک نمی کردند و وقتی خود به زندان رفتنه و طعم تلخ آنرا چشیدند از کوره در رفته به سیم آخر زدند. عدالت حکم می کند که درد و رنج دیگران را قبل از اینکه به سراغمان بیاید درک بکنیم و واکنش نشان بدهیم.

سوم : زاکانی مرتب می گفت من هزینه داده ام. اما نگفت چه هزینه ای داده است؟ آیا او به خاطر حقیقت گویی اش به زندان افتاده است؟ شکنجه شده است؟ تبعید شده است؟ جریمه ی مالی شده است؟ سخنرانی اش بهم خورده است؟ رد صلاحیت شده است؟ حقوق و مستمری اش قطع شده است؟ به هرحال هزینه بدون ضرر نیست. کسی که همیشه از مواهب قدرت بهره مند بوده و بدون تحمل سختی ادعای پرداخت هزینه کند هیچکس حرفش را باور نخواهد کرد.

چهارم : زاکانی مرتب تاجزاده را به دیکتاتوری و پایبند نبودن به انتخابات آزاد متهم می کرد. اما به سئولات تاجزاده که چندین بار پرسید نظرت در مورد نظارت استصوابی و اشتباه رهبری چیست سکوت کرد و جواب نداد. اما تاجزاده گفت من نظرم را در این خصوص گفتم و هزینه هم د اده ام و هزینه اش هم هفت سال زندان انفرادی بود و خارج شدن از دایره ی رسمی قدرت.

پنجم : مردم در این مناظره نظرات تاجزاده را بهتر و بیشتر از زاکانی قبول خواهند کرد. چون نظرات او بیشتر به واقعیات نزدیکتر است او برای بیان حقایق و دفاع از حقوق مردم درد و رنج و مصائب زیادی متحمل شده و ازدایره ی قدرت رسمی بیرون رانده شده است. همیشه هم در معرض تهدید ورود به زندان است و هرلحظه امکان دارد به زندان اعزام شود. اما آقای زاکانی از این درد و رنجها و نگرانیها آسوده خاطر است و به همین میزان هم از مردم دور. اگر هم انتخابات آزاد و رقابتی برگزار شود جایی در میان منتخبین مردم نخواهند داشت.

نوشته:امان محمد خوجملی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز