امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    43374

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:35 | ۱۹ دی ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

1397101910022916216328854 300x187 - آمادگی ترکمنستان برای مذاکره با هند در نشست سمرقنداخبار ترکمنستان– ترکمن نیوز- در حالی که نشست وزاری خارجه کشورهای آسیای مرکزی و هند قرار است ۱۲ و ۱۳ ژانویه در سمرقند برگزار شود، هیات ترکمنستان نیز آمادگی خود را برای بحث و تبادل نظر پیرامون حوزه‌های مشترک سیاسی و اقتصادی اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، به نقل از ترند، شبکه تلویزیونی «آلتین آسیر» ترکمنستان با پخش گزارشی از آمادگی هیات ترکمنستانی برای شرکت در نخستین نشست وزرای امور خارجه کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌و‌گوهای آسیای مرکزی و هند، خبر داد. این نشست قرار است در روزهای 12 و 13 ژانویه در سمرقند (ازبکستان) برگزار شود.

برنامه این نشست چندجانبه شامل توسعه و تقویت روابط اقتصادی و پیوندهای انشانی میان دولت‌های آسیای مرکزی و هند، و نیز اجرای پروژه‌های منطقه‌ای با مشارکت افغانستان می‌شود.

این مساله در آخرین جلسه دولت ترکمنستان در عشق‌آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. در این جلسه قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان تاکید کرده بود که هند یک شریک مهم سیاسی، اقتصادی و تجاری برای این کشور است.

روزنامه نوترال ترکمنستان به نقل از رئیس‌جمهوری این کشور در این زمینه می‌نویسد: تقویت همکاری‌های چندجانبه در چارچوب این ساختار اهمیت ویژه‌ای در راستای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به اقیانوس هند دارد.

حمل و نقل و ترانزیت یکی از موضوعات مهم مشارکت ترکمنستان و هند است. امکان‌سنجی پروژه کریدور بین‌المللی شمال- جنوب با استفاده از پتانسیل بنادر دریایی دو کشور و نیز چشم‌انداز توسعه پیوندها در حوزه ترانزیت هوایی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عشق‌آباد و دهلی نو همچنین فرصت‌های مشارکت در صنایع قدرت الکتریکی و شیمیایی را نیز مورد بحث قرار می‌دهند. علاوه بر این، یک بخش ویژه و مهم همکاری و مشارکت تجاری دو کشور به ساخت و ساز پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان– پاکستان- هند (تاپی) اختصاص یافته است. طول این خط لوله 1840 کیلومتر بوده و ظرفیت انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارا می‌باشد. احداث بخش ترکمنی این خط لوله از دسامبر سال 2015 آغاز شده است.

کنسرسیومی که با مشارکت بانک توسعه آسیایی (ADB) به وجود آمده، به مذاکرات فعالانه خود با تمام طرفین ذی‌نفع در این پروژه همچنان ادامه می‌دهد. گزینه‌های گوناگونی برای مشارکت در این پروژه همچون خرید سهام این شرکت، تامین مالی پروژه، تامین مالی از طریق بانک‌های توسعه بین‌المللی و با کمک آژانس‌های اعتباری صادرات در اقصی نقاط جهان تا کنون امتحان شده است.

در حال حاضر، شرکت دولتی ترکمن گاز که کنترل سهام را بر عهده دارد، به عنوان رهبر شرکت سهامی محدود خط لوله تاپی، اصلی‌ترین تامین‌کننده مالی آن و مدیر پروژه محسوب می‌شود. این کنسرسیوم همچنین شامل شرکت گاز افغانستان، شرکت خصوص سیستم‌های گاز بین دولتی، و شرکت هندی ایندیان گیل (Indian GAIL) می‌شود.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز